همشهری آنلاین: یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های معلمان بریتانیا خواستار ممنوع کردن نوشابه‌های انرژی‌زا در مدارس شد.

energy drink

به گزارش بی‌بی‌سی انجمن ملی معلمان زن بریتانیا درباره میزان‌های بالای کافئین در نوشابه‌های انرژی‌زا و تأثیر آن‌ها در ایجاد مشکلات رفتاری در نوجوانان هشدار داد.

این درخواست پس از انتشار گزارشی به‌وسیله دانشگاهیان انجام می‌گیرد که از دولت خواسته‌اند فروش این نوشابه‌ها را به افراد زیر ۱۶ سال ممنوع کند.

در مقابل انجمن تولیدکنندگان نوشابه‌های گازدار بریتانیا می‌گوید این نوشابه‌ها بی‌خطر هستند.

دانشمندان در مرکز پژوهش‌های تحولی در بهداشت عمومی در شمال شرق انگلیس در این گزارش اشاره می‌کنند که نوجوانی در سنین بسیار پایین در حد ۱۰ سال نوشابه‌های انرژی‌زا را می‌خرند، چرا که آن‌ها «ارزان‌تر از آب یا نوشابه‌های گازدار هستند.»

بر اساس این گزارش این نوشابه‌ها کودکان و نوجوانان را با آگهی‌ها در وب‌سایت‌ها، در تلویزیون و در بازی‌های کامپیوتری و نیز از طریق اسپانسری مسابقات ورزشی هدف قرار می‌دهند.

 معمولاً نوشابه‌های انرژی‌زا در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر ۳۲ میلی‌گرم کافئین دارند و روی قوطی‌هایشان هشداری با عنوان «برای کودکان توصیه نمی‌شود» نوشته می‌شود.

یک قوطی ۵۰۰ میلی‌لیتری نوشابه انرژی‌زا حاوی ۱۶۰ میلی‌گرم کافئین، معادل کافئین موجود در دو شات قهوه اسپرسو، است.

در این گزارش به راهنمای «سازمان ایمنی غذایی اروپا» ‌(EFSA) اشاره می‌شود که بر اساس آن مصرف کافئین برای نوجوان ۱۱ ساله نباید بیشتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در روز باشد.

این گزارش می‌گوید کودکان و نوجوانان در بریتانیا در میان کشورهای اروپایی بیشترین مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا را دارند.

انجمن ملی معلمان زن می‌گوید بر اساس گزارش‌های دریافتی از آموزگاران مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی‌زا به‌وسیله کودکان دانش‌آموز باعث مشکلات رفتاری می‌شود.

این انجمن می‌گوید کودکان و نوجوان فکر می‌کنند این نوشابه‌ها فقط نوعی دیگر از نوشابه‌های گازدار هستند و اغلب هم کودکان و والدینشان از مقدارهای بسیار بالای مواد محرک در نوشابه‌های انرژی‌زا بی‌اطلاع هستند.

کد خبر 392407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha