چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۶
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران دیروز با ۱۰۷۶ واحد رشد رکورد تازه‌ای را ثبت کرد و از مرز ۹۲ هزار واحد هم فراتر رفت. این اتفاق در پی ارائه قانون بودجه سال آینده به مجلس اتفاق افتاد.

به گزارش همشهري، افزايش گمانه‌زني‌ها در مورد رشد قيمت حامل‌هاي انرژي، رشد قيمت دلار و افزايش قيمت نفت ديروز دست‌به‌دست هم دادند تا ارزش بورس با يك صعود انفجاري در طول چند ساعت 4300ميليارد تومان، معادل يك ميليارد دلار رشد كند. در پايان مبادلات ديروز شاخص كل بورس تهران با 1076واحد رشد به 92هزارو 628واحد رسيد، شاخص فرابورس هم تحت‌تأثير همين رويداد‌ها نزديك به يك درصد رشد كرد و ارزش سهام شركت‌هاي حاضر در اين بازار هم دست‌كم 400ميليارد تومان بيشتر شد.

گمانه‌زني فعالان بازار سرمايه بر اين است كه قيمت بنزين به 1500تومان و گازوئيل به 400تومان خواهد رسيد؛ ضمن اينكه احتمال آن وجود دارد كه دولت با حذف يارانه پردرآمد‌ها سياست آزادسازي برخي قيمت‌ها، البته به‌جز قيمت دلار را هم اجرا كند. تحليلگران معتقدند واكنش روز گذشته بورس واكنش به همين رويداد‌ها بود.

در بودجه سال96 قيمت هر دلار 3200تومان در نظر گرفته شده بود كه اين مقدار در بودجه سال97 به 3500تومان افزايش يافته است. همچنين ظرف روزهاي اخير قيمت هر بشكه نفت به 65دلار رسيده است؛ به‌طوري‌كه ديروز حتي قيمت نفت برنت براي نخستين‌بار از سال۲۰۱۵ از مرز ۶۵ دلار عبور كرد؛ در عين حال تحليلگران بر اين باورند كه رشد قيمت متانول در ماه‌هاي اخير اثر مستقيمي بر گروه‌هاي پتروشيمي بورس تهران داشته است.

در اين زمينه كاهش توليدات چين را مي‌توان مهم‌ترين علت رشد اين كالا بيان كرد. در 6ماه گذشته قيمت متانول از محدوده 260 به 390دلار رسيده است، با چنين تحليل‌هايي مي‌توان ارزيابي كرد همه عوامل اقتصادي زيادي در رشد شاخص‌هاي بورس اثر داشته‌اند.

  • اثر دلار

ابراهيم خليلي، كارشناس بازار سرمايه درباره تأثير نرخ دلار پيش‌بيني شده در بودجه سال آينده بر معاملات بورس گفت: با توجه به نرخ ارزي كه اين روزها در بازار آزاد وجود دارد و نيز تعيين نرخ حدود 3500توماني براي ارز مبادله‌اي، ديگر بعيد است كه قيمت دلار در بازار آزاد به كمتر از 4هزار تومان كاهش يابد؛ بنابراين معاملات بورس مي‌تواند از اين مولفه تأثيرپذير باشد. او افزود: نكاتي چون تأكيد بر تأمين مالي دولت از طريق بازار سرمايه و نيز رشد بودجه عمراني كشور در كنار موضوعاتي چون قيمت نفت و دلار و همچنين افزايش واگذاري‌‌ دارايي‌هاي مالي دولت از طريق بورس ازجمله نكات قابل توجه درخصوص تأثير بودجه سال آينده بر بازار سرمايه هستند.

موسي احمدي، مدرس دانشگاه هم درباره تعيين قيمت 3500تومان براي دلار در بودجه97 گفت: شواهد حاكي از آن است كه اين قيمت، فقط يك نرخ برآوردي اوليه است و در عمل، با نرخ واقعي در سال بعد با انحرافات مواجه است؛ به‌عنوان مثال هم‌اكنون قيمت ارز مبادله‌اي بيش از 35هزار ريال است؛ درحالي‌كه نرخ برآوردي آن در بودجه سال1396، 32هزار ريال بوده است.

  • اثر نفت

كورش شمس از كارشناسان بازار سرمايه هم با اشاره به افزايش نرخ جهاني نفت و برآورد بودجه97 از قيمت فروش نفت گفت: در كنار اين عوامل گزارش‌هاي مثبت پالايشي‌ها و گمانه‌زني‌ها از نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و تعديل‌هاي مثبت در اين گروه باعث شده تا بخشي از نقدينگي‌هاي بازار به سمت اين گروه سرازير شود. كورش شمس گفت: از ديگر دلايل رشد تقاضا در بازار فعال شدن صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ورود بخش بيشتري از نقدينگي‌هاي آنها به بازار است.

او ادامه داد: با توجه به نسبت‌هاي تعيين شده براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، اين صندوق‌ها براي تمديد مجوز و افزايش سقف سرمايه‌گذاري و رعايت حدنصاب‌ها اقدام به خريد سهام از بازار كردند. اين كارشناس بازار سرمايه به جريان ورود نقدينگي جديد به بازار سرمايه اشاره كرد و ادامه داد: بازار سرمايه وارد فاز جديدي شده است و از روند ركودي و منفي سال‌هاي گذشته خداحافظي كرده و از اين به بعد بر پايه دلايل و عوامل بنيادي رشدهاي پايدار و خوبي را تجربه خواهد كرد.

او با تأكيد بر اينكه رونق در همه صنايع با شيب ملايم رخ خواهد داد، گفت: بررسي گزارش‌هاي سودآوري شركت‌ها و عملكردهاي سه‌ماهه و شش‌ماهه و البته به‌زودي عملكرد‌هاي نه‌ماهه شركت‌ها نشان مي‌دهد سودآوري، نوع عمليات و حجم فروش دستخوش تغييرات مثبتي شده است.

  • اثر متانول

محمد خيرآبادي، كارشناس بازار سرمايه يكي از مهم‌ترين عوامل كاهش توليد را مربوط به اقتصاد چين دانست و گفت: طي چندماه اخير دولت چين به‌دليل برودت هوا در فصل زمستان، اقدام به كاهش عرضه گاز به واحدهاي صنعتي كرد. طبق اعلام دولت چين اختصاص گاز به بخش خانگي در اولويت دولت قرار گرفت و همين عامل باعث شد، دولت اقدام به كاهش عرضه گاز به واحدهاي صنعتي بكند. خيرآبادي درخصوص روند قيمت متانول گفت:

از اوايل‌ماه جولاي سال‌جاري ميلادي، توقف 3واحد از پتروشيمي «الرازي» با ظرفيت توليد 2ميليون و 300هزار تن متانول در سال، باعث كاهش عرضه متانول و شكل‌گيري روند صعودي قيمت در بازارهاي آسيا شد.اين كارشناس در توضيح اين رخداد گفت:

طبق برنامه زمانبندي شده قرار بر اين بود 3واحد پتروشيمي «الرازي» پس از 40روز تعميرات در ‌ماه آگوست به مدار توليد باز گردند، اما بنا به دلايل فني و مشكلات به‌وجود آمده اين توقف طولاني‌مدت شد. خيرآبادي در پايان تأكيد كرد: با توجه به ظرفيت‌هاي جديدي كه در سال۲۰۱۸ در خاورميانه و آمريكا به مدار توليد خواهند آمد، بايد منتظر عرضه‌هاي جديد از اين مناطق باشيم. در نتيجه اين چشم‌انداز وجود دارد كه در سال آينده شاهد حركت نوساني متانول باشيم.

کد خبر 392366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha