همشهری آنلاین: روزنامه آمریکایی نیویورکر نوشت: در واکنش به اعلام پیروزی ولادیمیر پوتین در سوریه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که تنها تا سال ۲۰۲۱ با ماندن بشار اسد در قدرت موافق است.

روزنامه نیویورکر: ترامپ موافق ماندن بشار اسد در قدرت تا سال ۲۰۲۱ است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، نیویورکر در گزارشی به قلم 'رابین رایت' تصریح کرد به رغم کشته شدن نیم میلیون نفر در جریان جنگ داخلی در سوریه که دهها تن از آنان در اثر سلاح های شیمیایی بوده است، دولت ترامپ آماده موافقت با تداوم ریاست جمهوری بشار اسد تا زمان برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور در سال 2021 است. این تصمیم، پایان تکرار اظهارات مقام های آمریکایی و اروپایی است که تاکنون می گفتند، اسد نمی تواند بخشی از روند صلح در سوریه باشد.

به تازگی و در ماه اکتبر پس از یک چرخش جهت، 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده به دنبال یک سوریه متحد و یکپارچه بدون نقش بشار اسد در حکومت است. تیلرسون در گفت وگو با خبرنگارانی که در سفر به خاورمیانه او را همراهی می کردند، تصریح کرد که سلطنت خاندان اسد به پایان رسیده، تنها مسئله این است که چگونه باید این کار را انجام داد.

در این گزارش آمده است: تصمیم ایالت متحده نشان دهنده گزینه های محدود دولت ترامپ در تقابل با واقعیت های نظامی در بعد میدانی و موفقیت های روسیه، ایران و سوریه و همچنین متحدان حزب الله درحمایت از بشار اسد است.

'ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در سوریه اعلام کرد که در مقابل داعش و شورشیان طرفدار غرب به پیروزی رسیده اند.'

در ادامه این گزارش آمده است: تنها در عرض دو سال نیروهای نظامی روسیه به همراه ارتش سوریه گروهی از تروریست های بین المللی را شکست دادند. پوتین خطاب به نیروهای نظامی روسی مستقر در یک پایگاه هوایی در استان ساحلی لاذقیه سوریه گفت: روسیه در سال 2015 با استفاده از قدرت هوایی به سوریه کمک کرد و این نقطه عطفی بود برای حکومت اسد و حالا برای حفظ قدرت به مبارزه با دشمنان سرسخت خود رفته است.

'واشنگتن همچنان در سوریه مداخله می کند، هر چند در درجه نخست مبارزه با داعش را در دستور کار قرار داده است. از سال 2014 ایالات متحده بیش از 14 میلیارد دلار یعنی به طور متوسط روزانه 13 میلیون دلار صرف مبارزه با داعش در سوریه کرده است.

رابین رایت در ادامه تحلیل خود آورده است: در چند ماه گذشته واقعیت هایی دربعد میدانی آشکار شده که ایالات متحده را ناگزیر کرده است که دولت اسد را بپذیرد. خانواده اش درطول نیم قرن بر سوریه حکومت کرده اند و ممکن است چهار سال دیگر این حکومت ادامه پیدا کند.

'در زمان حاضر دولت سوریه، کنترل اکثر نقاط این کشور به ویژه شهرهای دمشق، حما، حمص، لاذقیه و حلب را به دست گرفته است.'

در این مقاله تاکید شده است که درعرصه دیپلماتیک، واشنگتن توسط تروئیکای روسیه، ایران و ترکیه که هم اکنون بر روند صلح در سوریه احاطه دارند، به حاشیه رانده شده است.

'تاکنون چندین دور مذاکرات صلح سوریه تحت حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار شده که هیچ گونه پیشرفتی نداشته است و مذاکرات آستانه با حضور ایران، روسیه، ترکیه و دولت سوریه در قزاقستان جایگزین گفت وگوهای صلح سازمان ملل شد'.

کد خبر 392361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha