همشهری آنلاین: معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: شیوه مالچ‌پاشی ضرری برای خاک و خزندگان ندارد، در واقع جنبه‌های مفید آن بیش از جنبه‌های منفی آن است.

پرویز گرشاسبی

به گزارش ايرنا، پرویز گرشاسبی در حاشیه بازدید از کانون‌های گرد و غبار جنوب شرق اهواز گفت: اگرچه ممکن است به دلیل گازهای متصاعد شده ناشی از مالچ‌پاشی آلودگی هوا ایجاد شود اما این شیوه برای کنترل کانون‌های گرد و غبار از حدود 50 سال پیش تاکنون انجام می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون هیچ روش علمی ثابت شده‌ای جایگزین مالچ نفتی برای تثبیت گردو غبار یافت نشده است از همین رو در مناطقی که با توفان‌های شن و گرد و خاک رو به رو هستیم به ناچار از این روش استفاده می‌کنیم.

وی افزایش فرسایش خاک و ایجاد کانون‌های گرد و غبار را ناشی از دستکاری انسان در طبیعت و مدیریت غلط منابع آب و کشاورزی دانست و افزود: وقتی زمین‌ها و مراتع رطوبت خود را از دست دهند به کانون‌های گرد و خاک تبدیل می‌شوند.

وی ایجاد پوشش گیاهی در کانون‌های جنوب شرق اهواز را به دلیل فرسایش شدید خاک در این منطقه دشوار عنوان کرد و یادآور شد: برای مقابله با فرسایش بادی و آبی اقداماتی در خوزستان صورت گرفته است.

وی نوع توفان‌های خاکی برخاسته از جنوب شرق اهواز را با سایر کانون‌های گرد و غبار خوزستان متفاوت دانست و یادآور شد: اندازه ذرات گرد و خاک بلند شده از کانون‌های جنوب شرق اهواز حدود 5 میکرون هستند و تا 50 کیلومتر اوج گرفته و تا 2 هزار کیلومتر منتقل می‌شوند.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اندازه ذرات گرد و خاک موجود در کانون‌های گرد وغبار سوسنگرد بیش از پنج میکرون بوده و حداکثر 10 کیلومتر اوج می‌گیرند و حدود 50 کیلومتر نیز منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: در بالادست رودخانه‌های بزرگ خوزستان مانند کارون، مارون، زهره و کرخه با استفاده از شیوه‌های مدیریت آب در صدد کاهش فرسایش آبی هستیم.

گرشاسبی ادامه داد: در پایین دست این رودخانه‌ها نیز از 50 سال گذشته روش‌هایی برای کاهش توفان‌های شنی در دستور کار بوده که با توجه به افزایش فرسایش خاک هم اکنون این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ ایجاد پوشش گیاهی و افزایش رطوبت خاک بهترین راه‌حل برای کاهش کانون‌های گرد و غبار است.

بنابر این گزارش، هفت کانون ریزگرد هورالعظیم با 53 هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حد فاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با 113 هزار هکتار و نیز کانون‌های امیدیه، هندیجان و ماهشهر در خوزستان وجود دارد.

بزرگ‌ترین کانون ریزگرد خوزستان با 113 هزار هکتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد که این کانون عامل عمده ورود گرد و غبار اهواز است.

بالغ بر 350 هزار هکتار شن‌زار و ماسه‌زار در استان خوزستان وجود دارد که از شمال غرب تا جنوب شرق این استان امتداد یافته‌اند.
پارسال پنج هزار هکتار از کانون‌های بحرانی گرد و غبار نهال‌کاری شد و امسال نیز حدود 30 هزار هکتار از این زمین‌ها به شیوه‌های نهال‌کاری و کشت بیولوژیک تثبیت خواهند شد.

کد خبر 392271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha