همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود آب در بسیاری از نقاط تالاب شادگان گفت: در حال حاضر قسمت جنوبی تالاب شادگان کاملا خشک شده است.

قسمت جنوبی تالاب "شادگان" خشک شده است

به گزارش ايسنا، سید عادل مولا با اشاره به عدم تأمین حق‌آبه تالاب شادگان اظهار کرد: وزارت نیرو مسئول تأمین حق‌آبه تالاب شادگان است و طبق مطالعات سازمان آب و برق خوزستان، حق‌آبه تالاب شادگان را حدود یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب اعلام کرده‌اند.

وی افزود: با این وجود تاکنون مصوبه تأمین حق‌آبه تالاب شادگان محقق نشده و تمام ارقام تعیین شده برای حق‌آبه این تالاب تنها روی کاغذ است.

معاون محیط طبیعی اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم، محل تلاقی آب شور و آب شیرین تالاب شادگان است که موجب ایجاد یک زیستگاه آب لب‌شور می‌شود که این امر مشکلاتی را برای آبزیان نیز ایجاد می‌کند.

مولا ادامه داد: با توجه به این که در حال حاضر دیگر آب شیرین از رودخانه جراحی و قسمت شمالی تالاب وارد نمی‌شود، نفوذ آب شور در این مناطق بیشتر است و هنگام جزر و مد شوری آب تالاب نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر تالاب شادگان ماهیت اصلی خود را از دست داده است، گفت: اگر بتوانیم دوباره آب شیرین به این تالاب وارد کنیم این زیستگاه دوباره احیا می‌شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: آب زهکشی‌های نیشکر که وارد تالاب شادگان می‌شود در بعضی مواقع آب زهکش است و در موارد دیگر آبی است که خود نیشکر به طور مستقیم به تالاب شادگان پمپاژ می‌کند ولی این اقدامات کافی نیست و تنها می‌تواند این تالاب را مرطوب کند.

مولا گفت: تنها راه نجات تالاب شادگان تأمین حق‌آبه این تالاب از رودخانه جراحی است ولی متأسفانه به دلیل این که آب در چهار شهر بالادست رودخانه شامل بهبهان، رامشیر، رامهرمز و شادگان مدیریت نمی‌شود از این رودخانه آبی به تالاب شادگان نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: در حال پیگیری تأمین حق‌آبه تالاب شادگان هستیم ولی وزارت نیرو اظهار می‌کند که آب پشت سد مارون به اندازه‌ای نیست که بتوانیم آب به تالاب شادگان وارد کنیم.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان با اشاره به استشمام بوی لجن از برخی بخش‌های تالاب شادگان عنوان کرد: تا زمانی که آب وارد تالاب شادگان نشود اکسیژن آن نیز تأمین نمی‌شود و همچنان بوی لجن در بخش‌هایی از این تالاب استشمام می‌شود.

مولا گفت: در حال حاضر میزان دبی ورودی آب به تالاب شادگان کم‌تر از 5 مترمکعب بر ثانیه است و قسمت جنوبی تالاب شادگان کاملا خشک شده است.

کد خبر 392172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha