همشهری‌آنلاین: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان خواهان برگزاری یک انتخابات آزاد، عادلانه و سروقت در این کشور شد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان این اظهارات را در سخنانی در یک تجمع سیاسی بزرگ در استان خوست واقع در جنوب شرق افغانستان که هزاران تن از طرفدارانش در آن شرکت داشتند، مطرح کرد.

این رهبر سیاسی کهنه کار افغانستان در سخنرانی خود بر اهمیت برگزاری یک انتخابات آزاد، عادلانه و به موقع برای تعیین نمایندگان پارلمان این کشور و همچنین داشتن سهم برابر گروه‌های سیاسی در دولت و اجرای پروژه‌های توسعه برای همه افغان‌ها تاکید کرد.

حکمتیار با اشاره به منطقه "پکتیای بزرگ" که متشکل از استان‌های خوست و پکتیاست و میزبان قبایل مختلف پشتون زبان است تصریح کرد این منطقه مدت‌‌هاست از نقشی که باید داشته باشد محروم شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، او بدون اشاره مستقیم به رقیب سیاسی اصلی حزبش یعنی حزب جمعیت اسلامی ادامه داد: یکسری جزائر قدرت مستقل در کشور ما وجود دارد؛ این روند باید پایان یابد.

حزب جمعیت اسلامی از 16 سال پیش تاکنون به لطف حمایت آمریکا از آن و کمک به سرنگون کردن حکومت طالبان قدرت را در افغانستان در دست داشته است.

حکمتیار با اشاره به استان کوچک پنج شیر واقع در شمال کابل که سهم بزرگی از قدرت در افغانستان متعلق به اهالی این استان به دلیل ارتباط مستقیم با حزب جمعیت اسلامی است؛ گفت: قبیله پکتیای بزرگ بیشتر از پنج شیر لیاقت دارد.

حکمتیار دوباره پیشنهادش برای میانجی‌گری را مطرح کرده و از گروه‌های شبه‌نظامی طالبان و شبکه حقانی خواست تا به فرایند صلح با دولت افغانستان بپیوندد.

حکمتیار در ماه ژوئن گذشته در پی بازگشتش از 20 سال تبعید خودخواسته، حمایتش از دولت کابل که تحت رهبری محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان قرار دارد را اعلام کرده و سپتامبر سال گذشته میلادی توافق صلحی با این دولت امضا کرد.

حکمتیار 69 ساله در حال حاضر در مجاورت مقر حزب سیاسی‌اش در شهر کابل سکونت دارد و کمپین فعالی نیز برای انتخابات پارلمانی آتی که برای ژوئن سال آینده میلادی در نظر گرفته شده اجرا می‌کند.

کد خبر 392158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha