یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

هکر ۲۰ ساله که با هک کردن سایت‌های داخلی و خارجی دست به اخاذی از مدیران سایت‌ها می‌زد در یزد دستگیر شد.

متهم

 او اعتراف كرده كه ابتدا واي‌فاي همسايه‌ها و اطرافيانش را هك كرده و سپس از طريق آن به سايت‌هاي موردنظرش نفوذ مي‌كرد.مدتي قبل مأموران پليس فتاي استان يزد در جريان فعاليت يك هكر حرفه‌اي قرار گرفتند. بررسي‌ها از اين حكايت داشت كه وي با شگردي كاملا حرفه‌اي سايت‌هاي مورد نظرش را هك كرده و پس از تغيير رمز عبور، ورود به سايت را براي مدير آن غيرممكن مي‌كرد. وي سپس براي مدير سايت پيغام فرستاده و مدعي مي‌شد كه حاضر است در ازاي دريافت مبلغي، امكان دسترسي به سايت را به او بازگرداند.

با اين اطلاعات تحقيقات براي شناسايي و دستگيري هكر حرفه‌اي شروع شد. مأموران متوجه شدند كه وي براي نفوذ به سايت‌هاي موردنظرش از مودم واي‌فاي خانگي استفاده مي‌كند. به اين ترتيب ردگيري‌ها نتيجه داد و طولي نكشيد كه مأموران موفق شدند با شناسايي مودم مورد نظر، فردي به نام مسعود را دستگير كنند.

مسعود مرد جواني بود كه وقتي به اداره پليس منتقل شد با شنيدن اتهامش شوكه شد. او گفت كه از ماجراي هك سايت‌ها بي‌خبر است و اصلا دانش چنين كاري را ندارد. در ادامه تحقيقات معلوم شد كه ادعاي مسعود صحت دارد و او نقشي در هك كردن سايت‌ها نداشته است. با اين حال مأموران دريافتند كه هكر تحت تعقيب ابتدا مودم واي‌فاي اين مرد را هك كرده و از طريق آن وارد اينترنت شده و سپس به سايت‌هاي موردنظرش نفوذ كرده است.

  • هكر 20ساله

مأموران كه خود را در برابر مجرمي كاملا حرفه‌اي مي‌ديدند تحقيقات‌شان را ادامه دادند. آنها مي‌دانستند كه هكر تحت تعقيب براي دسترسي به مودم‌ واي‌فاي طعمه‌اش مي‌بايست در همان نزديكي زندگي كند. به اين ترتيب جست‌وجوها نتيجه داد و آنها موفق شدند هكر 20ساله را شناسايي و دستگير كنند.

  • نفوذ به 3هزار سايت

متهم به پليس فتا منتقل شد اما در بازجويي‌هاي اوليه مدعي شد كه بي‌گناه است و از ماجراي هك واي‌فاي و سايت‌هاي اينترنتي خبر ندارد. با اين حال بررسي اطلاعات موجود در لپ‌تاپ او دستش را رو كرد و معلوم شد كه او تا‌كنون 3هزار سايت را هك كرده است.

متهم كه چاره‌اي جز بيان حقيقت نمي‌ديد در نهايت اعتراف كرد كه با انگيزه به‌دست آوردن پول و سرگرمي اقدام به هك سايت‌هاي اينترنتي مي‌كرده است. او گفت: 3سال بود كه اين كار را انجام مي‌دادم. ابتدا واي‌فاي همسايه‌ها و اطرافيانم را هك مي‌كردم و از طريق اينترنت آنها سراغ سايت‌هاي مورد نظرم مي‌رفتم. من سايت‌هاي ايراني يا خارجي را انتخاب مي‌كردم كه براي دسترسي ادمين‌، رمزهاي ساده انتخاب كرده يا اينكه رمزهاي عبور اوليه و پيش‌فرض را تغيير نداده بودند. پس از هك كردن سايت‌ها و تغيير رمز عبور، براي مديرانشان پيغام مي‌فرستادم و اگر سايت خارجي بود، درخواست 100دلار براي بازگرداندن رمز عبور و اگر سايت مورد نظر ايراني بود، چند صد هزارتومان مطالبه و به راحتي به خواسته‌ام دست پيدا مي‌كردم.

به گزارش همشهري، سرهنگ مرتضي ابوطالبي، رئيس پليس فتاي استان يزد گفت: متأسفانه عدم‌رعايت موارد ايمني ساده در فضاي مجازي و يا ناآشنايي با تنظيمات اوليه يك مودم باعث مي‌شود تا از خط واي‌فاي اينترنتي كاربران براي ارتكاب جرم استفاده شود و به قولي عده‌اي با واي‌فاي ديگران دست به اعمال مجرمانه در فضاي مجازي بزنند. حال آنكه در اين صورت دارنده واي‌فاي تحت تعقيب قضايي قرار مي‌گيرد و بايد در محاكم قضايي حاضر شده و پاسخگو باشد.

وي از كاربران و مديران سايت‌هاي اينترنتي خواست تا در مورد امنيت به نكاتي همچون استفاده از يك پسورد قوي و امن (تركيبي از اعداد و حروف و علامت) و نيز استفاده از يك نام مستعار توجه داشته باشند تا دچار چنين مشكلاتي نشوند. به گفته وي، طبق ماده12قانون جرايم رايانه‌اي، هر كس به‌طور غيرمجاز داده‌هاي متعلق به ديگري را بربايد، چنانچه عين داده‌ها در اختيار صاحب آن باشد، به جزاي نقدي از يك ميليون ريال تا 20ميليون ريال و در غيراين صورت به حبس از 91روز تا يك سال يا جزاي نقدي از 5ميليون ريال تا 20ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

کد خبر 392089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha