مرتضی کاردر: محمدعلی نجفی، شهردار تهران در صبح روز یکشنبه ۱۹ آذر به خانه هنرمندان رفت و در جلسه شورای‌عالی و مجمع عمومی خانه هنرمندان حاضر شد.

شهردار

در بدو ورود نجفي به خانه هنرمندان مجيد رجبي معمار، مديرعامل خانه هنرمندان و علي مرادخاني، نماينده شهردار در شوراي عالي خانه هنرمندان به استقبال محمدعلي نجفي رفتند و شهردار تهران ابتدا از تماشاخانه ايرانشهر، تالارهاي ساختمان مركزي خانه هنرمندان و نمايشگاه‌هاي داير در گالري‌ها بازديد كرد.

پس از آن شهردار تهران وارد جلسه شوراي‌عالي خانه هنرمندان ايران شد. ايرج راد، غلامحسين اميرخاني، داوود گنجه‌اي، فاطمه راكعي، حميدرضا نوربخش، معصومه فيروزي و ديگر اعضاي شوراي‌عالي خانه هنرمندان در جلسه حاضر بودند.
ابتدا محمد سرير، رئيس شوراي‌عالي خانه هنرمندان به نجفي خيرمقدم گفت و درباره ساختار خانه هنرمندان و حضور نمايندگان انجمن‌ها در شوراي‌عالي خانه هنرمندان توضيحاتي داد. پس از آن مجيد رجبي‌معمار، مديرعامل خانه گزارش مختصري از فعاليت‌هاي خانه هنرمندان ارائه كرد.

غلامحسين اميرخاني، رئيس انجمن خوشنويسان و ديگر عضو شوراي‌عالي خانه هنرمندان نيز در صحبت‌هايش از نجفي خواست شورايي تشكيل شود كه عملكرد خانه هنرمندان را بررسي كند تا شناخت مجموعه جديد مديريت شهري از خدمات و فعاليت‌هاي خانه هنرمندان بيشتر شود.

پس از آن محمدعلي نجفي سخنانش را در جمع اعضاي شوراي‌عالي خانه هنرمندان آغاز كرد: تأسيس خانه هنرمندان يكي از بهترين كارهايي بود كه در دوره گذشته مديريت شهري اتفاق افتاد و حسن ماجرا اين بود كه با وجود تغييرات در شهرداري تهران خوشبختانه خانه هنرمندان به‌عنوان يك نهاد مستقل مدني صنفي تخصصي شاكله اصلي خود را حفظ كرد. اعتقاد دارم كه اين نهادها هر چه مستقل‌تر باشند بهتر مي‌توانند خدمت كنند. ساختار خانه هنرمندان به‌گونه‌اي است كه اصل سياستگذاري و برنامه‌ريزي را به‌عهده شوراي‌عالي خانه گذاشته است. شورايي كه از خود هنرمندان هستند.

نجفي اشاره‌اي به سابقه فعاليت‌هاي هنري خود در سال‌هاي دانشجويي نيز كرد:« در سال‌هاي پيش از انقلاب در دانشگاه صنعتي شريف در كلاس‌هاي نقاشي خانم ايران درودي شركت مي‌كردم، تجربه دستياري كارگردان را در دوره دانشجويي داشته‌ام و در موسيقي هم تجربه‌هايي داشته‌ام.»

شهردار تهران پس از آن درباره شخصيت بين‌المللي خانه هنرمندان گفت: آنچه آقاي رجبي معمار درباره حضور گردشگران خارجي و ارتباط با سفارتخانه‌ها گفتند بسيار خوب است اما كفايت نمي‌كند. بخشي از ديپلماسي عمومي كشور بايد در خانه هنرمندان انجام شود و خانه هنرمندان بايد با خانه‌ها و مراكز هنري دنيا ارتباط برقرار كند. خانه هنرمندان بايد خانه‌اي باشد براي همه هنرمندان. همه هنرمندان بايد احساس كنند كه ملجأ آنها اينجاست و مي‌توانند كارهاي خود را در اين خانه ارائه كنند.

شهري مثل تهران نمي‌تواند بدون هنر شهر بالنده‌اي باشد و شهري باشد كه بتواند سرمايه‌هاي فرهنگي شهروندانش را افزايش دهد.شهردار تهران همچنين درباره مديريت مجيد رجبي معمار گفت: براساس ارزيابي‌اي كه ما در شهرداري انجام داديم و مشورت‌هايي كه با اعضاي شوراي‌عالي كرديم؛ اعضاي شوراي‌عالي مديريت آقاي رجبي معمار را مورد تأييد قرار دادند، من هم گفتم اگر اعضاي شوراي‌عالي مديريت ايشان را تأييد مي‌كنند از جانب من هم ايشان مورد تأييد هستند كه به مسئوليتشان ادامه بدهند.

پس از آن محمدعلي نجفي در جلسه مجمع عمومي خانه هنرمندان حاضر شد. نجفي در ابتداي صحبت‌هايش در جمع اعضاي مجمع عمومي گفت: هرچه زندگي در شهر دشوارتر مي‌شود، نياز به هنر در شهر بيشتر احساس مي‌شود. همانطور كه جان را بر جسم مقدم مي‌داريم، در شهر هم بايد روح بر كالبد شهر مقدم باشد. بيش از كالبد شهر بايد به روح شهر اهميت بدهيم. آنچه شهر را مي‌سازد، روابط شهروندان با يكديگر و ارتباطشان با المان‌هاي شهري است. شهر خشن شهري است كه در آن رابطه‌اي ميان اجزاي شهر وجود ندارد.

نجفي همچنين درباره محوريت تهران در اتفاقات فرهنگي هنري كشور گفت: بيش از 75درصد اتفاقات هنري ايران در تهران رقم مي‌خورد. آنچه در تهران اتفاق مي‌افتد الگوي همه شهرهاي ديگر ايران مي‌شود. هنر تهران نيز ساختاري موزائيكي دارد كه از همه هنرمندان كشور از شهرهاي مختلف شكل گرفته است. وقتي از هنر در تهران حرف مي‌زنيم از هنر همه كشور حرف مي‌زنيم.

شهردار تهران درباره رويكرد شهرداري در عرصه هنر گفت: شهرداري هيچ علاقه‌اي به دخالت در كار هنرمندان ندارد. شهرداري در عرصه هنر وظيفه خود را تسهيل‌گري مي‌داند، نه تصدي‌گري. ما در مشورتي كه با كارشناسان داشتيم به 3سياست اصلي در حوزه هنر رسيديم؛ نخست ايجاد امكانات و زيرساخت‌هاي فاخر براي هنر در تهران است. امكاناتي كه در شهر تهران براي ارائه هنر وجود دارد براي شهري كه هشت و نيم ميليون جمعيت ساكن دارد و جمعيتش در روز به 11ميليون نفر مي‌رسد، كافي نيست. اگر نگوييم مايه سرمشاري، دست‌كم مايه ضعف است كه هنوز هم تالار وحدت بهترين تالار ماست و ما در طول سال‌هاي پس از انقلاب نتوانستيم جايي را در حد و اندازه اين مجموعه بسازيم.

سياست دوم شهرداري تلاش براي مردمي كردن هنر است. چه كنيم كه مردم بيشتر با هنر آشنا شوند و از هنر لذت ببرند. در اين زمينه هنرمندان بايد بيشتر به كمك ما بيايند. مردم بايد با تاريخ هنر آشنا شوند. در گذشته‌ها طرحي به نام هنر براي مردم اجرا مي‌شد، البته آن طرح روي موسيقي متمركز بود. بايد كاري بكنيم كه شهروندان تهراني به ميزان معني‌داري با هنر بيش از گذشته ارتباط برقرار كنند. هنرمندان در اين مقوله بايد به ياري شهرداري بشتابند. دلخوش نباشيم به اينكه عده كمي از هنرمندان و روشنفكران مي‌توانند از هنر استفاده كنند و از آن لذت ببرند. همه هنرمندان بايد تلاش كنند تا عموم مردم از همه هنرها لذت ببرند.

سياست سوم شهرداري بهره‌گيري از هنر براي بيان مفاهيم و معارف ديني است. چرا هنرمندان بايد اجازه بدهند كه انگ بي‌توجهي به دين به آنها بچسبد؟ بعضي از هر فرصتي براي تخطئه هنرمندان استفاده مي‌كنند. هرچه بگوييم خدا هنر را آفريده، خدا هنرمند و خلاقيت هنري را آفريده، خداوند زيبايي را آفريده است اما اينها با اصل هنر مخالفند، با اصل فرهنگ مخالفند و از متهم كردن هنرمندان براي زيرسؤال بردن اصل هنر استفاده مي‌كنند.

نجفي در پايان صحبت‌هايش از هنرمندان براي حل مشكلات شهر تهران دعوت كرد و گفت: بسياري از مشكلات تهران قديمي است و از گذشته‌ها در تهران بوده است. در طول سال‌هاي گذشته نيز به شكل‌هاي مختلفي به اين پرسش‌ها پاسخ داده‌اند؛ پاسخ‌هايي كه درست يا نادرست بوده است. اما اين دليل نمي‌شود كه پاسخ‌هاي تازه‌تري به اين پرسش‌ها ندهيم. هنرمندان مي‌توانند پاسخ‌هاي تازه‌تري به مسائل قديمي تهران بدهند. پس از آن شهردار تهران از مجمع عمومي خارج شد تا انتخابات مجمع عمومي خانه هنرمندان برگزار شود.

  • به دنبال فضاي جديد در شهر براي خانه هنرمندان

يكي از مشكلات اصلي خانه هنرمندان ظرفيت محدود آن است كه سبب مي‌شود بسياري از هنرمندان ماه‌ها در صف برگزاري نمايشگاه و ارائه اثر در خانه هنرمندان بمانند. محمدعلي نجفي در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهري درباره گسترش فضاي خانه هنرمندان گفت: اينجا علاوه بر خانه هنرمندان به‌عنوان يك باغ و بوستان محل تفريح و تفرج مردم است؛ براي همين نمي‌توانيم سازه ديگري در اين محل فعلي باغ هنرمندان ايجاد كنيم.

اما تلاش مي‌كنيم زمين بالاي اين محدوده را كه حدود 6هزار مترمربع است و در اختيار ارتش است تحويل بگيريم و فضاي جديدي در آنجا ايجاد كنيم. رايزني‌ها براي تحويل گرفتن انجام شده است. علاوه بر اين رايزني‌هاي غيرمستقيمي كه با فرماندهان ارتش انجام داده‌ايم تا درصورت رسيدن به توافق‌هاي نهايي با ارتش وارد معامله شويم و بتوانيم بعضي ديگر از پادگان‌هاي داخل شهر را در اختيار بگيريم و آنجا را به مراكز فرهنگي و مكان‌هاي عمومي براي شهروندان تبديل كنيم.

کد خبر 392083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha