۲ روز تلاش گروه‌های امداد و نجات در ارتفاعات اشترانکوه برای یافتن ۹ کوهنورد مشهدی مفقود شده بیانگر واقعیت تلخی بود: «تا عصر دیروز ۱۸ آذر ماه جسد ۸ نفر از آنها از میان انبوهی از برف و یخ کشف شد و تلاش‌ها برای یافتن نهمین نفر همچنان ادامه دارد.»

اجساد کوهنورد

به گزارش همشهري، از شامگاه پنجشنبه 16 آذر ماه كه خبر مفقود شدن كوهنوردان مشهدي در ارتفاعات اشترانكوه منتشر شد قلب همه مردم ايران براي 9 كوهنورد مفقود شده مي‌تپد. تا صبح ديروز شايد اميدهاي كمرنگي براي زنده ماندن مفقودشدگان وجود داشت ولي با كشف اجساد آنها اين اميدها رنگ باخت.

  • جدال با بهمن در «كول جِنو»

يكي از قله‌هاي رشته كوه اشترانكوه، قله كول جنو است كه با نام‌هاي كول جنون و كوله جنون نيز شناخته مي‌شود. 14كوهنورد مشهدي به همراه يك راهنما از استان لرستان، براي فتح قله راهي ارتفاعات اشترانكوه شده بودند كه پس از فتح قله و هنگام بازگشت، گرفتار بهمن شدند. اين حادثه عصر پنجشنبه اتفاق افتاد و 9نفر از كوهنوردان كه در مسير بازگشت بودند زير خروارها برف مدفون شدند. هر چند صبح جمعه تيم‌هاي جست‌وجوي هلال احمر توانستند اجساد 2نفر از كوهنوردان به نام‌هاي عليرضا عامري و مرتضي غلامپور فرد را كشف كنند، اما اميدوار بودند كه بقيه آنها زنده باشند.

به اين ترتيب امدادگران از سگ‌هاي زنده ياب براي يافتن كوهنوردان مفقودشده استفاده كردند و در دومين روز تجهيزات ديگري نيز به‌كار گرفته شد. يكي از اين وسايل دستگاه فلزياب بود. صارم رضايي، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر لرستان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: وجود وسايل فلزي همراه كوهنوردان اين امكان را به امدادگران مي‌دهد كه با استفاده از دستگاه فلزياب بتوانيم آنها را پيدا كنيم؛ درست مثل كشف جسد 2كوهنورد ديگر به نام‌هاي مجيد‌زاده تراب و امان‌الله جوكار در صبح شنبه. وي ادامه مي‌دهد:

در اين عمليات گسترده 60كوهنورد و امدادگر حرفه‌اي از تهران، مشهد و لرستان حضور دارند و از 2بالگرد استفاده مي‌شود. ما از شروع حادثه با توجه به اطلاعاتي كه درخصوص محل سقوط بهمن در اختيار داشتيم جست‌وجو را آغاز كرديم. فرضيه اوليه ما اين بود كه همه نفرات در يك مسير حركت مي‌كردند و به‌احتمال زياد بايد در يك شعاع منطقي گرفتار بهمن شده باشند. به همين دليل وجب به وجب محل سقوط بهمن جست‌وجو شد.

او مي‌گويد: چون ارتفاع برف در برخي نقاط به 4متر مي‌رسد دستگاه فلزياب نيز نمي‌توانست در اين نقاط كمك كند و در اين شرايط از دستگاه ويژه‌اي به نام سونداژ استفاده كرديم. اين دستگاه آنتن بزرگي دارد كه در عمق برف فرو مي‌رود و با ارسال سيگنال محل حضور فرد مدفون را نشان مي‌دهد. ظهر شنبه اعضاي تيم جست‌وجو با استفاده از همين وسيله توانستند اجساد 4قرباني ديگر را كشف كنند و تنها يكي ديگر از كوهنوردان به نام علي حسيني همچنان مفقود مانده است.

وي درباره ادامه عمليات مي‌گويد: به‌دليل تاريك شدن هوا عمليات ساعت 17ديروز خاتمه يافت و ادامه جست‌وجو به صبح يكشنبه همزمان با طلوع آفتاب موكول شد چرا كه كوهستان در شب خطرات زيادي دارد و ممكن است امدادگران خود نيز دچار حادثه شوند.

  • علت حادثه چه بود؟

به‌دنبال وقوع اين حادثه گمانه زني‌ها درخصوص علت وقوع آن آغاز شد. مهم‌ترين سؤال اين بود كه با وجود حرفه‌اي بودن همه كوهنوردان حادثه ديده و آگاهي آنها نسبت به شرايط اشترانكوه در اين فصل از سال چرا اين حادثه اتفاق افتاد؟ رضا آريايي، مديركل مديريت بحران لرستان، انحراف از مسير اصلي، بي‌توجهي به هشدارهاي هواشناسي، كوهنوردي هنگام بارش شديد برف و كولاك و... را ازجمله اشتباهات اعضاي اين تيم مي‌داند.

او به مهر گفت: بارش شديد برف باعث انحراف كوهنوردان از مسير اصلي شد. آنها طبق برنامه بايد از مسير ديگري برمي‌گشتند اما متأسفانه براثر شدت برف و كولاك، گروه از مسير اصلي منحرف شدند.رضا زارعي، رئيس فدراسيون كوهنوردي نيز شرايط نامساعد جوي را به‌عنوان يكي از دلايل وقوع اين حادثه اعلام كرد و به مهر گفت: در شرايطي كه پيش‌تر هواشناسي وضعيت ناپايدار جوي در منطقه را اعلام كرده بود اعضاي اين تيم وارد منطقه اشترانكوه شدند. وي ادامه داد: قله «كول جنو» يكي از وحشي‌ترين كوه‌هاي منطقه است و محل حادثه پيش‌تر هم سابقه سقوط بهمن را داشت. وي تأكيد كرد: براي صعود اين تيم كوهنوردي هيچ هماهنگي با هيأت كوهنوردي خراسان و لرستان انجام نشده و بي‌توجهي به هشدارهاي هواشناسي نيز از دلايل اين حادثه بود.

  • دومين قله فني ايران

آلپ ايران يا دومين‌ قله فني كشور؛ كوهنوردان، قله كول‌جنو را با اين اسامي مي‌شناسند و معتقدند كه تنها كساني مي‌توانند به اين قله صعود كنند كه آمادگي كامل داشته و كاملا حرفه‌اي باشند. محمدحسين كاظمي، مربي كوهنوردي كه تا‌كنون 2بار موفق به صعود به اين قله شده است به همشهري مي‌گويد:

بيشتر افرادي كه در حادثه سقوط بهمن جان‌باختند كساني بودند كه قبلا هم به اين قله صعود كرده بودند. آنها منتخبان 2باشگاه پلنگ‌برفي و آزادگان مشهد بودند كه از قبل براي اين صعود برنامه‌ريزي كرده بودند. يكي از اين افراد، مرتضي غلامپور، مؤسس باشگاه كوهنوردي پلنگ‌برفي بود كه عنوان پلنگ برفي ايران را در اختيار داشت. در ايران فقط 3نفر به اين عنوان دست‌پيدا كرده‌اند و غلامپور جوان‌ترين پلنگ‌برفي ايران بود كه توانسته بود به 7قله بالاي 7000متر در روسيه صعود كرده و اين عنوان را كسب كند.

يكي ديگر از آنها علي حسيني بود كه امدادگر هلال احمر بود و بقيه هم مربيان كاركشته كوهنوردي و سنگ‌نوردي بودند كه از بزرگان اين رشته به‌شمار مي‌آمدند و همگي آمادگي كامل براي صعود داشتند. با اين حال شرايط قله كول‌جنو كاملا خاص است و به همين دليل دومين قله فني كشور بعد از قله علم‌كوه به‌شمار مي‌رود. براي صعود به اين قله بايد از دره‌هايي گذشت كه براي عبور از آنها نياز به استفاده از كارگاه و طناب و ابزار فني است. كساني كه به اين قله صعود مي‌كنند بايد در سنگ‌نوردي نيز تبحر داشته باشند و از آنجا كه اين دره‌ها برف‌گير است، شرايط صعود به قله را سخت مي‌كند.

او ادامه مي‌دهد: تمامي قربانيان مهارت و آمادگي كافي براي فتح قله را داشتند اما متأسفانه در بهمن غافلگير شدند. بهمن در وسعتي به اندازه 80 در 300متر و در چند ثانيه سقوط كرد و به همين دليل آنها موفق به نجات جان خود نشدند. آنها درست در لحظه‌اي گرفتار بهمن شدند كه در حال عبور از دره دايي بودند. دره‌اي كه پوشيده از برف است و تنها حدود 20دقيقه با خروج از دره فاصله داشتند كه گرفتار بهمن شدند و جان باختند. متأسفانه بعد از اين حادثه شايعاتي از قبيل اينكه باشگاه پلنگ‌برفي و آزادگان مجوز براي صعود نداشتند منتشر شد كه هيچ‌كدام صحت ندارد و هر دو باشگاه داراي مجوز بودند.

کد خبر 391947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha