جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

زلزله، بی‌خانمانی و سرما کم بود، طوفان هم بر مشکلات زلزله‌زدگان غرب کشور اضافه شد. درحالی‌که پس لرزه‌های زلزله ویرانگر همچنان ادامه دارد، این بار طوفانی ویرانگر مناطق زلزله‌زده را درنوردید تا چادر و حتی برخی کانکس‌ها که تنها سرپناه زلزله‌زدگان است از بین برود.

زلزله

27روز از زلزله 7.3ريشتري در استان كرمانشاه مي‌گذرد. زمين لرزه‌اي ويرانگر كه طبق آخرين گزارش سازمان پزشكي قانوني ۵۶۹ قرباني گرفت و خانواده‌هاي زيادي را عزادار كرد. اما از دست دادن عزيزان، تنها مصيبت بازماندگان نبود چرا كه آنها در فصل سرما بي‌سرپناه مانده‌اند. در روزهاي نخست پس از زلزله شمار زيادي از حادثه‌ديدگان خانه‌هاي‌شان را با آواري از سنگ و خاك عوض كرده بودند و سقف‌شان آسمان بود اما به‌تدريج اوضاع بهتر شد و هر خانواده صاحب يك چادر شد. ولي مگر اين چادرها ياراي مقابله با سرماي پاييزي آنجا را داشت؟

نخستين باران كه زد مسئولان به فكر كانكس افتادند. سرپناهي كه هرچند خانه نمي‌شود اما از چادر بهتر است. به اين ترتيب بسياري از هموطنان خير اين بار به جاي اهداي كنسرو و آب معدني به زلزله‌زدگان كانكس اهدا كردند و حتي چند كارگاه ساخت كانكس در مناطق زلزله‌زده ايجاد شد. حالا دست‌كم 40درصد از خانواده‌هاي زلزله‌زده در كانكس زندگي مي‌كنند اما چهارشنبه‌شب دردسر تازه‌اي براي زلزله‌زدگان ايجاد شد. وزش تند بادي كه حتي كانكس‌ها نيز توان مقابله با آن را نداشتند و تعدادي از آنها تخريب شدند.

  • ترسناك‌تر از زلزله

يكي از ساكنان روستاي كوئيك حسن درباره تندباد چهارشنبه‌شب به همشهري مي‌گويد: طوفاني كه چهارشنبه آمد از زلزله هم ترسناك‌تر بود. همه چادرها را از جا كند و وسايل‌مان را با خود برد. همه ترسيده بودند و زن‌ها بچه‌هاي كوچك‌تر را در آغوش گرفته بودند. خود ما در اين مدت در يك سياه چادر زندگي مي‌كنيم. اما طوفان همه‌‌چيز را با خود برد.

گزارش‌هاي رسيده از ساير مناطق زلزله‌زده نيز از تخريب و واژگوني تعدادي از كانكس‌ها حكايت دارد. مرد روستايي ادامه مي‌دهد: خدا از مردم و دولت راضي باشد. بعد از اين حادثه به ما پتو و لباس گرم دادند اما وقتي خانه و زندگي نداشته باشيم پتو به چه دردمان مي‌خورد. بعد از اين حادثه دام‌هاي‌مان از بين رفت. خود من چند گوسفند داشتم كه بعد از حادثه چون جايي براي نگهداري‌شان ندارم آنها را رها كردم. حتي مدارك شناسايي‌مان هم زير آوار مانده است. اگر مدارك داشتيم همه‌‌چيز را رها مي‌كرديم و مي‌رفتيم شهر كارگري.

  • كانكس‌هاي بي‌كيفيت

با وجود اينكه برخي از زلزله‌زدگان از كانكس‌هايي كه در اختيارشان قرار گرفته رضايت دارند اما برخي ديگر از بي‌كيفيت بودن اين كانكس‌ها گلايه مي‌كنند و مي‌گويند نمي‌شود در آنجا زندگي كرد. يكي ديگر از اهالي روستاي كوئيك حسن به همشهري مي‌گويد: بعضي كانكس‌هايي كه به مردم داده‌اند كيفيت ندارد؛ نمونه‌اش همين طوفاني كه آمد تعداد زيادي از كانكس‌ها به‌دليل اينكه سبك بودند واژگون شدند و بعضي ديگر از جاي‌شان تكان خوردند. وي ادامه مي‌دهد: بعضي كانكس‌ها كامل نيستند. مثلا زير ندارند يا اينكه ديوارهاي‌شان كامل نيست. قول داده‌اند بيايند آنها را درست كنند اما تا كي بايد منتظر بمانيم.

درد دل‌هاي روستاييان زلزله‌زده در شرايطي است كه هر چند روز يك‌بار از آتش گرفتن يكي از چادرهاي آنها خبر مي‌رسد. برخي از آنها براي گرم شدن در چادرها از آتش و زغال استفاده مي‌كنند و يك بي‌احتياطي كافي است تا همين خانه موقت‌شان هم از بين برود.

کد خبر 391817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha