مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

۱۰۰ روز از شهرداری محمدعلی نجفی گذشته و در این ۱۰۰ روز گام‌هایی برای اداره بهتر تهران برداشته شده‌است.

غلامحسین کرباسچی،

غلامحسين كرباسچي، شهردار اسبق تهران و يكي از شهرداران مؤثر پايتخت، در گفت‌وگو با شهرنوشت به ارزيابي اقدامات نجفي در اين 100روز پرداخت. از نظر كرباسچي تهران بايد ارزان‌تر اداره شود. او معتقد است كه اداره اين شهر با نيروهاي جوان مي‌تواند و راه‌هاي تازه‌اي فراروي پايتخت بگشايد. كرباسچي با اشاره به ممنوعيت صدور هولوگرام گفت:

آنچه اين اواخر به‌عنوان هولوگرام انجام مي‌شد، معجوني از عدم‌شفافيت بود و در عين حال شهرداري، دلال‌ها و كساني كه از بيرون مداخله مي‌كردند پيچيدگي‌اي را به‌وجود مي‌آورند كه احتمال فساد و كارهاي مالي غيرشفاف را بالا مي‌برد. شهردار اسبق تهران در ادامه افزود:

اين ممنوعيت صدور هولوگرام اقدام مؤثري است؛ چراكه از نشتِ درآمد شهرداري به بيرون جلوگيري مي‌كند و موجب شفافيت مالي در شهرداري مي‌شود. هم‌اكنون وظيفه شهرداري اين است كه هرچه سريع‌تر تكليف كساني را كه قبلا در اين زمينه اقداماتي كرده‌اند، بده بستان‌هاي مالي داشته‌اند يا به شهرداري اعتماد كرده بودند روشن كند.

به گفته كرباسچي درآمد پايدار شهرداري بايد مبتني بر اين فلسفه باشد كه هركس از شهر و امكانات شهري بيشتر استفاده مي‌كند، بايد بار بيشتري از هزينه‌هاي شهر را بر دوش داشته باشد چراكه قرار نيست سوبسيدي از دولت، درآمد نفت و منابع ملي به سازمان شهرداري داده شود. وي با اشاره به اداره گران پايتخت گفت: به‌نظرم هم‌اكنون شهرداري گران اداره مي‌شود. سازماني كه سال 1377با 12هزار نفر اداره مي‌شد حالا به قول آقايان حدود 67هزار كارمند دارد. مردم مي‌خواهند شهرشان خوب اداره شود، نه گران؛ بنابراين صرفه جويي خود يكي از درآمدهاي پايدار است.

روش‌هاي اداره شهر بايد كمترين هزينه را بر بودجه شهرداري تحميل كند. وي به رابطه مناسب دولت و شهرداري اشاره كرد و افزود: من اميدوارم دولت رابطه‌اش را با شهرداري براساس روابط تنظيم نكند بلكه ضوابط را معيار خود قرار دهد. به هر حال دولت هم يك مجموعه است و بايد مثل وزارتخانه‌هاي مختلف، شركت‌هاي دولتي و سازمان‌هاي وابسته به وزارتخانه‌ها هزينه استفاده از امكانات شهري را بپردازد. كرباسچي به تجربه اداره تهران در روزگار شهرداري‌اش اشاره كرد و گفت:

وقتي وارد شهرداري شدم حدود 35تا 40هزار پرسنل در شهرداري بودند و وقتي شهرداري را ترك مي‌كردم، اين تعداد به 10تا 12هزار نيرو رسيده بود. نيروهايي را كه از نظر ما كاري بودند و وظيفه و مسئوليتي برعهده‌شان بود با برون سپاري و خصوصي‌سازي‌ از شهرداري منفك كرديم. اما متأسفانه در طول اين سال‌ها با سياست‌هايي كه مديريت‌هاي گذشته داشتند، نه‌تنها دوباره همه آنها به دامان شهرداري برگشتند بلكه 50تا 60درصد هم به اين تعداد اضافه شده‌است. وي در ادامه افزود: بايد بدانيم شهرداري وزارت كار نيست كه محل توليد شغل و جمع‌آوري آدم‌هاي بيكار باشد.

شهردار اسبق تهران تاكيد كرد: اين پولي است كه مردم از نان شب و حقوق اندكشان به شهرداري پرداخت مي‌كنند و هيچ وقت راضي نيستند به آدم‌هايي پرداخت شود كه كارايي لازم را ندارند و وجودشان در مجموعه شهرداري مفيد نيست. بايد تلاش كنيم شهر ارزان اداره شود. آقاي نجفي و همه مديرانشان بايد شهرداري را تبديل به محلي كنند كه حقوق را به‌كار مي‌دهد، نه به بيكاران. غلامحسين كرباسچي با اشاره به اينكه بزرگ‌ترين درآمد شهرداري مي‌تواند از همين صرفه‌جويي‌ها حاصل شود، گفت: از اين به بعد هم بايد تلاش بر اين باشد كه هر بخشي از شهرداري با حداقل هزينه و حداكثر كارايي به انجام وظيفه خود بپردازد.

شهردار اسبق تهران با اشاره به اينكه شهرداري يك كار اجرايي بسيار طاقت فرساست، اظهار داشت: نجفي بايد از نيروهاي توانمند و آشنا به مديريت شهري و در عين حال جوان، سرحال و شاداب استفاده كند تا مثل همه شهرهاي بزرگ و كوچك دنيا هر روز روش‌ها و ابتكارات جديدي براي حل مشكلات درنظر گرفته شود.

شهرداري جاي مديران بازنشسته و خسته نيست. بايد صحنه را به جوانان واگذار كنيم، ترسي از ورود آنان نداشته باشيم چون آنها هم مثل ما دلسوز هستند و نوآوري دارند. بايد نياز شهر را حس كنيم و مديريت‌ها را در همه سطوح به نسل جديد بدهيم. كنارشان بمانيم تا اگر احيانا اشتباه يا خطايي در كارشان بود بتوانيم به آنها گوشزد و مديريتشان را تصحيح كنيم. باور داشته باشيم نسل جوان سواد فراواني دارد و انرژي و معلوماتش از نسل ما بيشتر است. بگذاريم جوانان شهر را اداره كنند.

کد خبر 391805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha