شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

حساسیت به‌موقع افکار عمومی و اقدام هماهنگ مدیریت شهری در بازدید از محل و حضور نیروهای شهرداری موجب حفاظت از بنای کافه نادری و حیاط این مجموعه شد.

کافه نادری

پيش از اين هم توجه ويژه شهروندان به سرمايه‌هاي شهر و تلاش براي مشاركت در هفته‌هاي اخير، موجب حفاظت از برخي درختان چنار خيابان وليعصر در منطقه يك تهران و برخورد با متخلفان شده بود. اما كافه نادري كه در امتداد خيابان جمهوري و بعد از خيابان 30تير قرار دارد در اصل بخشي از مهمانخانه‌اي 90ساله است كه در سال 82و با شماره ۱۰۴۴۶ در فهرست ميراث ملي كشور به ثبت رسيد.

كافه‌ نادري يكي از نوستالژيك‌ترين فضاهاي فرهنگي شهر است كه شهرت خود را مديون حضور افرادي چون جلال‌آل احمد، سيمين دانشور، صادق هدايت و احمد فرديد بوده و به همين دليل همچنان مورد توجه بسياري از شهروندان تهراني است. اما آنچه در يكي، دو روز اخير دوباره اين محل را در كانون توجهات خود قرار داد، به حياط پشتي اين كافه مربوط مي‌شود كه بيش از 3دهه است متروكه‌شده؛ اگرچه اين حياط روزگاري شب‌هاي شلوغي داشت.

  • حضور اعضاي شورا در مجموعه كافه نادري

نگراني يكي از دوستداران ميراث فرهنگي و اطلاع‌رساني به‌موقع در شبكه‌هاي اجتماعي موجب شد تا مزايده بخشي از حياط كافه و هتل نادري مورد توجه رسانه‌ها قرار گيرد. از همين رو نيروهاي شهرداري منطقه 12از عصر چهارشنبه بلافاصله در محل حاضر شدند تا مانع آسيب‌رساني به مجموعه كافه نادري شوند. همچنين تعدادي از اعضاي شوراي شهر به بازديد از اين محل رفتند.

علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران كه روز پنجشنبه به‌منظور بازديد از كافه نادري به اين محل رفته بود در اين‌باره گفت: اين بخش از حياط، بخش جنوبي است كه سن مجموعه با معماري منحصر به‌فرد، در آن قرار دارد. وي به اين مسئله هم اشاره كرده بود كه «به گمانم مسئله جزئيات حقوقي جدي‌تري دارد كه در اسرع وقت با جديت بايد به آن پرداخت.»

حسن خليل‌آبادي، رئيس كميته ميراث فرهنگي و گردشگري شوراي شهر تهران هم كه براي بازديد از كافه نادري به اين محل رفته بود، در اين‌باره گفت: بخشي از حياط هتل و اين كافه در فهرست مناقصه املاك ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) قرار داشت.

به گفته وي، اين بنا از املاك بنياد شهيد است كه هم‌اكنون مالك خصوصي دارد، ضمن اينكه هتل نادري هميشه 10درصد ظرفيت خود مسافر دارد.

اين عضو شوراي شهر تهران در ادامه افزود: حياط بيش از هزار مترمربع وسعت داشته و تقريبا متروكه است. در ضلع جنوب شرقي آن هم يك سِن براي اجراي برنامه ساخته شده و البته حوضي مستطيل‌شكل كه مجسمه‌اي نيز در جنوب آن وجود دارد. اكنون حياط غيراز سرويس بهداشتي در زيرزمين آن، بقيه‌اش حالت متروكه دارد و محل مناقشه و نگراني، قسمت جنوبيِ همين حياط است كه به مساحت ٤٠٠ مترمربع در آگهي مناقصه آمده است.

  • نتيجه مثبت حساسيت افكار عمومي

پيمان حسين محسني، شهردار منطقه12 درباره اقدامات صورت‌گرفته از سوي شهرداري اين منطقه براي حفاظت از بناي كافه نادري به همشهري گفت: منطقه 12به لحاظ ماهيتي بناهاي تاريخي بسياري را در خود جاي داده كه يا ثبت ملي هستند يا واجد ارزش تاريخي. كافه و هتل نادري هم يكي از همين بناهاست كه از سال 82در فهرست ميراث ملي ثبت شده است.

وي در ادامه با اشاره به مناقشه به‌وجود آمده اظهار داشت: خوشبختانه حساسيت شهروندان موجب شد كه در شبكه‌هاي مجازي اخبار خوبي در اين ارتباط به اشتراك گذاشته شود. البته غيراز آسيب‌هايي كه هر از گاهي در فضاي مجازي مشاهده مي‌شود، استفاده درست از اين ابزار در شرايطي كه خلأ اطلاعاتي وجود دارد، موجب مي‌شود تا ما نيز از اين ماجرا خبردار شده و دست به‌كار شويم.

محسني همچنين در ادامه افزود: نيروهاي شهرداري منطقه12 پيش از حضور عوامل سازمان ميراث فرهنگي و از عصر روز چهارشنبه تا الان(عصر جمعه) در محل حضور دارند.

شهردار منطقه 12 با اشاره به اهميت حساسيت افكار عمومي براي حفاظت از سرمايه‌هاي مادي و معنوي شهر تأكيد كرد: اين نكته مهمي است كه مورد توجه و تأكيد شهردار تهران نيز قرار دارد. شهر بايد با مشاركت اداره شود. به‌عبارت ديگر شايد شهروندان و مسئولان به‌تنهايي نتوانند به خوبي از اداره امور بر‌بيايند اما زماني كه مشاركت بين مردم و مسئولان ايجاد مي‌شود، مي‌توان بر مسائل اين‌چنيني فائق شد.

  • تكذيب يك مزايده

در بند 68 هشتاد و يكمين مزايده كتبي و سراسري املاك و مستغلات سازمان اموال و املاك ستاد اجرايي فرمان امام خميني(ره) كه روز 11آذر در روزنامه‌هاي كثير‌الانتشار منتشر شده آمده است: «شش دانگ يك قطعه زمين كه با وضع موجود و به‌صورت قطعي واگذار مي‌گردد، ضمناً زمين موصوف جز حياط هتل نادري بوده و اعمال يد مالكانه به‌عهده خريدار است/ متراژ عرصه 5/475مترمربع / پهنه S123(عملكرد در مقياس منطقه) با حداكثر 6طبقه و 340درصد تراكم ساختماني مجاز / رقم 21ميليارد و 600ميليون ريال / آدرس: خيابان جمهوري اسلامي، بعد از خيابان سي تير، قسمتي از هتل نادري» گفته مي‌شود اين سومين مزايده ستاد اجرايي فرمان امام براي هتل نادري است.

اگرچه حجت نيكي ملكي، مدير مركز اطلاع‌رساني و ارتباطات ستاد اجرايي فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با ايسنا گفت:‌ موضوع تفكيك زمين، ديواركشي و حتي جابه‌جايي يك آجر در محوطه مجاور كافه نادري از اساس خبرسازي و كذب است و به هيچ‌وجه چنين تصميمي اتخاذ نشده است.

او با اشاره به اينكه ستاد فرمان امام‌(ره) مالك ملك مجاور كافه نادري است، نه ملك كافه نادري افزود: با توجه به مذاكره حضوري وكيل بهره‌بردارانِ كافه نادري با نمايندگي مربوطه و اعلام شفاهي مبني بر آمادگي خريد اين ملك، به‌منظور حلِ مشكلِ كافه نادري، اين ملك در فهرست مزايده قرار داده شده بود.

از سوي ديگر رجبعلي خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري ميراث آريا وابسته به سازمان ميراث فرهنگي گفت: بحث‌هايي كه در مورد كافه نادري مطرح شده، احتمال بوده و هم‌اكنون جاي هيچگونه نگراني براي اين بناي تاريخي وجود ندارد.

کد خبر 391803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha