همشهری آنلاین: ۲۰ روز پس از ثبت رکورد گران‌ترین نقاشی تاریخ هنر، روزنامه نیویورک‌تایمز هویت خریدار تابلوی ۴۵۰ میلیون دلاری «نجات‌دهنده جهان» یا «سالواتور موندی» را فاش و او را یکی از شاهزادگان سعودی معرفی کرد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، در حالي كه بر اساس يك سنت قديمي هويت خريداران آثار هنري در حراجي‌هاي مهم دنيا معمولا فاش نمي‌شود، همزمان با اعلام خبر ارسال تابلوي 500 ساله لئوناردو داوينچي به موزه لوور ابوظبي پرده از اين راز برداشته شد. بر اساس آنچه خبرنگاران نيويورك‌تايمز گفته‌اند، خريدار نقاشي چهره حضرت مسيح يكي از شاهزادگان نه‌چندان شناخته‌شده سعودي است كه بيش از 450 ميليون دلار براي خريدن آن هزينه كرده است.

اطلاعات مربوط به خريدار «نجات‌دهنده جهان» در حالي منتشر شده كه حكومت پادشاهي عربستان سعودي از مدتي پيش در حال مبارزه با فساد سازمان‌يافته است و در اين مدت 159 نفر از سرمايه‌داران عرب از جمله چند شاهزاده را در هتلي پنج‌ستاره در رياض بازداشت كرده است. از اين رو، هزينه‌كرد 450 ميليون دلار از سوي شاهزاده بدر بن عبدالله بن محمد فرحان السعود براي يك تابلو شگفتي ناظران را برانگيخته است.

شاهزاده سعودي كه نامش چندان در پروژه فسادزدايي حكومت عربستان مطرح نبوده، به گزارش افشاگرانه روزنامه نيويورك‌تايمز واكنش نشان داد و بدون رد كردن اسناد و مدارك موجود در آن، بخش‌هايي از گزارش و اطلاعات را «غيردقيق» توصيف كرد. «مخالفت با خاندان آل‌سعود و پخش كردن شايعه‌هاي عجيب» از جمله مواردي است كه در پاسخ فرحان السعود در روزنامه الشرق الاوسط خطاب به مديران نيويورك‌تايمز مطرح شده است.

تابلوي «سالواتور موندي» كه برخي كارشناسان آن را «ارزشمندترين كشف هنري قرن 21» مي‌دانند، سال 2011 در نشنال گالري لندن به نمايش درآمد. گفته مي‌شود اين يكي از 20 تابلوي مربوط به داوينچي كه اصالت آنها تاييد شده است. روايت نابغه ايتاليايي دوره رنسانس از چهره مسيح سال 1958 به قيمت 45 پوند فروخته شد و تا سال 2005 كسي از ارزش واقعي آن خبر نداشت.

کد خبر 391780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha