همشهری آنلاین: اعضای حزب چپ میانه سوسیال دمکرات آلمان با انجام مذاکرات سیاسی با حزب راست میانه دمکرات مسیحی آنگلا مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی و خروج از بن بست سیاسی در این کشور موافقت کردند.

موافقت حزب سوسیال دمکرات آلمان با مذاکره برای تشکیل دولت ائتلافی

به گزارش ایرنا، حدود 600 تن از اعضای حزب سوسیال دمکرات آلمان پس از جلسه چند ساعتی کنگره حزب ضمن انتخاب مجدد مارتین شولتس به ریاست این حزب، با آغاز مذاکرات مقدماتی با حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل در خصوص گزینه های پیش رو برای تشکیل دولت موافقت کردند.

حزب سوسیال دمکرات در بیانیه ای اعلام کرد که این مذاکرات از هفته آینده آغاز می شود و منجر به سه راهکار خواهد شد: تشکیل مجدد دولت ائتلاف بزرگ؛ پذیرش تشکیل دولت اقلیت از سوی حزب مرکل؛ یا برگزاری انتخابات مجدد در صورت شکست مذاکرات.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله انگلیسی، حزب دمکرات مسیحی مرکل از این تصمیم سوسیال دمکرات ها استقبال و اعلام کرد: هدف احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی CDU/CSU تشکیل یک دولت قابل اعتماد و باثبات برای آلمان است. 'کلاوس شولر' از مقامات حزب دمکرات مسیحی گفت که این حزب روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده با تشکیل کمیته اجرایی فدرال، گام های بعدی را بررسی خواهد کرد.

در کنگره روز پنجشنبه حزب سوسیال دمکرات آلمان در عین حال انتقادهایی هم از مشارکت مجدد این حزب با دمکرات مسیحی ها مطرح شد، اما پیشنهادهای مطرح شده برای جلوگیری از مشارکت با حزب مرکل رای نیاورد و همچنین شولتس با کسب 81.9 درصد آرای اعضا بار دیگر به عنوان رئیس این حزب انتخاب شد. شولتس رئیس سابق پارلمان اروپا، اول بار در ماه مارس گذشته با کسب 100 درصد آرا به ریاست این حزب رسیده بود. 'زیگمار گابریل' وزیر امور خارجه آلمان و رئیس سابق حزب سوسیال دمکرات در یک پیام توئیتری انتخاب مجدد شولتس را تبریک گفت و از 'نتیجه متقاعد کننده با توجه به شرایط دشوار موجود' استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، بن بست سیاسی در آلمان پس از آن ایجاد شد که مذاکرات مقدماتی حزب دمکرات مسیحی مرکل با دو حزب دمکرات های آزاد (لیبرال) و سبزها برای تشکیل ائتلاف موسوم به 'جامائیکا' به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف پس از حدود یک ماه، یکشنبه شب 28 آبان ماه به شکست انجامید. اکنون مرکل با دو گزینه تشکیل دولت موسوم به ائتلاف بزرگ با حزب سوسیال دمکرات یا دولت اقلیت - به احتمال فراوان با حزب سبزها - رو به رو است که در این صورت هم به همراهی حزب سوسیال دموکرات در پارلمان نیاز خواهد داشت.

در همین حال، مارتین شولتس رئیس حزب سوسیال دمکرات روز دوشنبه این هفته گفت که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و سایر رهبران اروپایی از او خواسته اند با پیوستن به دولت جدید آنگلا مرکل در آلمان، برای اجرای اصلاحات در اتحادیه اروپا تلاش کند. شولتس در گذشته از منتقدان سرسخت موضع برلین در حمایت از سیاست های ریاضتی و فشار بر کشورهای بحران زده در جریان بحران منطقه یورو برای اجرای اصلاحات گسترده در ازای کمک های مالی بود.

مکرون رئیس جمهوری فرانسه خواستار اجرای اصلاحات گسترده اقتصادی و مالی در اروپا از جمله وزیر دارایی و بودجه مشترک شده؛ ایده ای که با استقبال زیادی در دولت مرکل رو به رو نشده است زیرا دولت آلمان نگران است که چنین اصلاحاتی ممکن هزینه زیادی برای اقتصاد آلمان داشته باشد.

مرکل که به علت شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی باجدی ترین بحران سیاسی دوران زمامداری 12ساله خود رو به رو شده است، در پی اعلام آمادگی سوسیال دمکرات ها برای مذاکره، روز شنبه هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی دولت تازه را تشکیل دهد. در همین حال شماری از رهبران سوسیال دموکرات هفته گذشته خواسته هایی اجتماعی مطرح کردند و از مرکل خواستند پیش از آغاز مذاکرات، 'اعتمادسازی' کند.

کد خبر 391754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha