همشهری آنلاین: ترزا می و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا توافق‌های حاصل شده در اولین دور از مذاکرات برکسیت را تایید کردند.

یورونیوز نوشت: آنها سپس با حضور در یک نشست خبری، از پیشرفته‌ایی که در جریان اولین دور مذاکرات طولانیِ برکسیت حاصل شده بود ابراز رضایت کردند.

به گفتۀ ترزا می و یونکر از مهمترین توافقات در این دور از مذاکرات، حمایت از حقوق شهروندان بریتانیاییِ ساکن دیگر کشورهای اتحادیۀ اروپا و متقابلا، شهروندان اتحادیۀ اروپا ساکن در بریتانیا بود.

آنها اعلام کردند که به این افراد حق انتخاب داده خواهد شد؛ به این معنی که اروپایی‌های ساکن بریتانیا می‌توانند همچنان در این کشور باقی مانده و به کار و تحصیل و زندگی خود ادامه دهند و تمام حقوق آنها از جمله حق برخورداری از امکانات بهداشت و درمان و حقوق بازنشستگی محفوظ خواهد ماند.

بنا بر اعلام یونکر مقرر شده است که برای انجام امور اداری مربوط به تعیین وضعیت اسکان شهروندان هر دو طرف، آسان‌ترین روند اجرایی ممکن در نظر گرفته شود.

از دیگر توافقات مهم در این دور از مذاکرات، تعیین تکلیف مرز مناقشه‌برانگیز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود.

مذاکره‌کنندگان توافق کردند که برای حفظ آرامش در جزیرۀ ایرلند و همچنین امنیت کاری هزاران نیروی کار و شرکت فعال در این منطقه، هیچ مرز فیزیکی میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی در نظر گرفته نشود.

دراین نشست خبری آقای یونکر ضمن ابراز تاسف از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیۀ اروپا تاکید کرد که حتی پس از عملی شدن برکسیت نیز بریتانیا همیشه دوست و متحد نزدیک اتحادیۀ اروپا باقی خواهد ماند و همکاری‌های دو طرف در موضوعات تجاری و امنیتی ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اروپا و نخست وزیر بریتانیا اعلام کردند که دومین دور مذاکرات نیز بزودی آغاز خواهد شد و موضوعات مالی عمده ترین محور گفتگوها خواهد بود.آنها همچنین تاکید کردند که اگرچه پیش بینی می‌شود مذاکرات پیش رو سخت و پیچیده باشد اما سعی خواهد شد توافقات نهایی بگونه‌ای حاصل شود که منافع هر دو سو در نظر گرفته شود.

بر اساس توافق به عمل آمده، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در دو مرحله انجام می‌شود. در نخستین گام دو طرف باید بر سر شرایط خروج بریتانیا به توافق برسند و سپس در مرحلۀ بعدی موضوع همکاری‌های آینده لندن و بروکسل به ویژه در زمینه‌های تجاری مورد بحث قرار ‌می‌گیرد.

بیست و هفت کشور باقیمانده در اتحادیه اروپا تا روز یکشنبه به بریتانیا وقت داده‌اند تا بر سر مرحلۀ نخست با مقامات اتحادیه به توافق برسد. در این صورت گام دوم و چهارچوب همکاری‌های دو طرف در آینده در نشست ۱۴ و ۱۵ دسامبر رهبران اروپایی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کد خبر 391741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha