همشهری آنلاین: کتاب استثناگرایی آمریکایی، اروپا مرکزی و دیگری‌سازی مسلمانان دکتر سعیدرضا عاملی رونمایی شد.

استثناگرایی آمریکایی، اروپا مرکزی و دیگری‌سازی مسلمانان رونمایی شد

به گزارش روابط عمومي دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران به مناسبت سالگرد صدور دومین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا و با هدف بازخوانی و تبیین محتوای نامه‌های معظم‌له روز یکشنبه 12 آذر كه در محل حوزه هنری تهران برگزار شد، از کتاب استثناگرایی آمریکایی، اروپا مرکزی و دیگری‌سازی مسلمانان دکتر سعیدرضا عاملی؛ رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران رونمایی شد.

این مراسم با حضور شخصیت‌های فرهنگی و علمی کشور تشکیل شد و اساتید و فرهیختگان برگزیده‌ای همچون رئیس دفتر مقام معظم رهبری حجه الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، دکترعلی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و ریاست محترم دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی و دکتر حمیدرضا مقدم‌فر مسئول ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکای‌شمالی به ایراد سخنرانی پرداختند.

در بخش رونمایی ازآثار فرهنگی و هنری تولید شده با موضوع "نامه‌ها و تجلیل از پدیداورندگان این آثار"، از کتاب "استثناگرایی آمریکایی، اروپا مرکزی و دیگری‌سازی مسلمانان" دکتر سعیدرضا عاملی؛ رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز رونمایی شد.

بعد از رونمایی کتاب، دکتر سعیدرضا عاملی به بیان ابعاد مختلف فلسفی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی کتاب پرداخت.

در بهمن ماه 1393 مقام معظم رهبری نامه روشنگرانه و انتقادی نسبت به سیاست‌های دولت‌های غربی در تخریب حقیقت اسلام، خطاب به جوانان آمریکا و اروپا منتشر کردند و در این نامه نخست راه تعامل با متعصبین قدرت‌گرا که امروز منافع خود را در جنگ و تجارت جنگ دنبال می‌کنند را بستند و دوم به خوبی تشریج کردند که عامل اصلي جنگ‌های سدة اخیر که منجر به کشته شدن انسان‌های بی‌گناه و جنایات بسیاری در اقصی نقاط جهان شده، آمریکا و اروپاست. در سده بیستم که انتظار می‌رفت سده آگاهی، دانش و صلح باشد، شاهد کشتارهای جمعی بسیار، وحشی گری ها و زورگویی‌ها بودیم و تلفات جنگ در این سده 22 برابر تلفات جنگ در سده هجدهم و 12 برابر تلفات جنگ در سده نوزدهم است. وضعیت سایر جنبه های زندگی انسان هم بد و حتی در برخی موارد مثل اخلاق و حقوق کودکان، اسفناک است.

دکترسعید رضا عاملی؛ استاد ارتباطات و مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران که تا کنون چندین کتاب انتقادی نسبت به غرب و رابطه آن با اسلام در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی منتشر کرده، این بار کتابی را با عنوان استثناء گرایی آمریکائی، اروپامرکز و دیگری سازی مسلمانان به زبان فارسی منتشر کرده که به تازگی به بازار آمده است. عاملی در این کتاب سویه های مطرح شده در نامه مقام معظم رهبری را به عنوان چارچوب نظری خود در نظر گرفته و تلاش کرده استثناگرایی آمریکایی را در این چارچوب مطالعه و تشریح کند. عاملی تلاش کرده نشان دهد که اگرچه نامه مقام معظم رهبری کوتاه است، اما سویه‌های مطرح شده در این نامه دارای عمیق ترین لایه های تحلیلی و تاریخی است که بخشی از آنها در این کتاب مطرح شده است.

استثناگرایی آمریکایی، اروپا مرکزی و دیگری‌سازی مسلمانان

این کتاب به زبان فارسی و انگلیسی تالیف شده و بعضی از متفکرین و اندیشمندان جهانی در مورد آن اظهار نظر کرده اند. پروفسور رامون گر و سفوگوئل استاد دانشگاه کالیفرنیا (برکلی) در باره کتاب می گوید: "کتاب استثناگرایی آمریکایی، اروپا مرکزی و دیگری‌سازی مسلمانان یک اثر مهم در فرآیند فهم افزایش شدید اسلام هراسی جهانی و لحظات دشواری است که بشر امروز با آن مواجه است. در این کتاب یک تحلیل عالی در مورد ریشه‌های مسئله برای ما ارائه شده است و تصویر جدیدی از مطالعات انتقادی در قالب نقد انتقادی متعالی ارائه شده است. پروفسور سعید رضا عاملی با مراجعه به تاریخ، از اندلوس و جنگ های صلیبی، اشغال آمریکا در سال 1492، ابداع افسانه ریشه های اروپا در یونان باستان که در سده هجدهم روی داد، ساختارهای اروپامرکز دانش جهان مدرن، تا روایت های شرق شناسانه از «جنگ علیه ترور» که اخیرا روی داده جلو می رود."

همچنین پروفسور انریک دوسل آمبروسینی که استاد فلسفه غرب دانشگاه اتونو ما دی مکزیکو که از چهره های شناخته شده در مطالعات انتقادی غرب است، نیز در مورد کتاب می گوید: این کتاب "یک ابتکار و اثر بسیار مهم در مباحث امروزاست که مرتبط با ظلم های دنیای غرب و رهاسازی مردم جهان است. هر کسی که علاقمند به شناخت گذشته، امروز و آینده ساختارهای رابطه سلطه گرایانه شمال و جنوب و پاسخ به آنها از طریق الهیات آزادی بخش است، توصیه می شود حتما این کتاب را بخواند".

نسخه فارسی کتاب در سال 1395 توسط انتشارات امیر کبیر و نسخه انگلیسی در سال 2017 توسط انتشارات الگوریتم - لندن به چاپ رسیده است.

کد خبر 391685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha