پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

نویسندگی نوعی آفرینش است و نویسندگان، خالقانی که با کشیدن نوک قلمشان بر کاغذ شخصیت‌ها، مکان‌ها و رخدادهای گوناگونی می‌آفرینند.

شخصيت‌هايي خيالي که گاهي از افراد واقعي بيش‌تر ماندگار مي‌شوند و با خواندن داستان‌هايشان با خنده‌شان مي‌خنديم و با اشک‌هايشان گريه مي‌کنيم.

شخصيت‌هايي مانند «چارلي» که به سرزمين شکلات سفر مي‌کند يا «جيمز» که همراه با هلوي غول‌پيکرش به ما لبخند مي‌زند يا روباهي که همه را شگفت‌زده مي‌کند، برايمان آن‌قدر دوست‌داشتني و آشنايند که تا ابد در ذهنمان جا خوش کرده‌اند. موجوداتي که خالقشان «رولد دال» است.

رولد دال نويسنده‌اي زيرک و جسور است و در نوشته‌هايش هدف‌هاي ارزشمندي را چون آموزش و پرداخت به مسائل اخلاقي دنبال مي‌کند. داستان‌هايش علاوه بر داشتن تخيل بي‌حد و حصر، سرشار از انتقادات تند و تيز درباره‌ي تربيت کودکان و نوجوانان امروزي است.

او تلاش مي‌كند الگوي اخلاقي را در کتاب‌هايش معرفي کند. در داستان «چارلي و کارخانه‌ي شکلات‌سازي»، چارلي يکي از پنج بچه‌اي است که فرصت بازديد مهيج‌ترين مکان دنيا، يعني کارخانه‌ي شکلات‌سازي «ويلي ونکا» را به دست مي‌آورد.

او کودکي فقير و در عين حال قانع، باادب و مهربان است، و آن چهار کودک ديگر خودخواه، متکبر و بداخلاق هستند.

يکي ديگر از ويژگي‌هاي داستان‌هاي رولد دال، طنز اوست که سبب مي‌شود قلمش در ذهن مخاطب ماندگار شود؛ طنزي که بر کشش و جذابيت داستان مي‌افزايد و خواننده را کلمه به کلمه با خود همراه مي‌سازد و جدا شدن از کتاب را برايش دشوار مي‌کند.

 

سيدمحمدصادق كاشفي‌مفرد

16ساله، خبرنگار افتخاري از كرج

تصويرگري كتاب «چارلي و كارخانه‌ي شكلات‌سازي» اثر كوئنتين بليك

کد خبر 391622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha