دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

«توطئه سقوط کرد»؛ عبدالملک حوثی، رهبر گروه انصارالله با این جمله، سخنان خود درباره حوادث شوکه‌کننده در یمن و مرگ علی عبدالله صالح را آغاز کرد.

یمن

او گفت: با توكل به خدا، ظرف 3روز، توطئه عليه انقلاب ملت يمن را ساقط كرديم. تحولات اين 3روز از نخستين درگيري نيروهاي وفادار به صالح و انصارالله در صنعا، پايتخت يمن آغاز شد؛ با مواضع تند رهبران دو طرف تشديد شده و سرانجام روز گذشته با مرگ ناگهاني صالح به اوج خود رسيد. به‌گفته منابع عيني،

صالح درحالي‌كه از صنعا خارج شده بود در مسير شهر مارب به قتل رسيده است. منابع غيررسمي گفته‌اند رئيس‌جمهور بركنار شده يمن به تحريك عربستان و امارات به‌طور ناگهاني عليه انصارالله شورش كرده بود تا تضميني براي حضور خود در صحنه سياسي آينده يمن داشته باشد. اما به‌تدريج و با گذشت يك روز از درگيري‌هاي داخل صنعا مشخص شدانصارالله توانايي نظامي برتري را در اختيار داشته و تقريبا تمام مناطق جنوبي صنعا كه با هياهوي رسانه‌اي زيادي توسط نيروهاي صالح سقوط كرده بود به سرعت باز پس‌گرفته شد.

در چنين شرايطي برخي منابع خبري مدعي شدند صالح از ايران و حزب‌الله براي ورود به صحنه و ميانجيگري درخواست كمك كرده است، درخواستي كه به‌نظر مي‌رسد براي آخرين مهره سعودي‌ها در يمن ديرهنگام بود. اگرچه برخي مقامات سعودي بعد از مرگ صالح به تكرار اتهامات هميشگي خود عليه ايران پرداخته‌اند، اما تا اين لحظه هنوز رسانه‌ها در شوك اخبار و تصاوير منتشر شده از جنازه رئيس‌جمهور اسبق يمن هستند و براي اطلاع از مواضع رسمي كشورها زمان بيشتري نياز است.

به‌نظر مي‌رسد با مرگ صالح، بعد از مرگ چهره‌هايي نظير قذافي، صدام حسين و همچنين به حاشيه‌رفتن سياستمداراني همچون مبارك و... عصر سياستمداران پان‌عرب در منطقه براي هميشه به پايان رسيده است؛ سياستمداراني كه با قدرت‌گيري شيوخ ثروتمند متكي به نفت در خليج‌فارس به‌تدريج از محور سياست‌هاي جهان عرب دور شده و هر يك با سرنوشتي همچون ترور، اعدام، زندان و يا خانه‌نشيني روبه‌رو شدند.اين تصوير نشان‌دهنده خودروي حامل رئيس جمهور بركنار شده يمن است كه در مسير بين پايتخت اين كشور و مأرب مورد هدف قرار گرفت.

کد خبر 391531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha