حامد فوقانی : «سرانجام توافقات برای ساماندهی اراضی لب خط بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران حاصل شد»؛ این خبری بود که دیروز محمدعلی نجفی، شهردار تهران در جمع خبرنگاران حاضر در مراسم افتتاح پروژه‌های منطقه‌۱۱به آن اشاره کرد.

شهردار پايتخت گفت: «بدون‌شك با احداث تاسيسات مختلف روي زمين‌هاي حاشيه‌اي و روسطحي خطوط ريلي تهران- تبريز، چهره مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران به كلي متفاوت خواهد شد و امكانات فضاي سبز تازه‌اي در اختيار اين دو منطقه قرار مي‌گيرد.» به اين ترتيب اهالي بسياري از محله‌هاي مناطق 17و 18 ازجمله محله‌هاي امامزاده حسن، شادآباد، يافت‌آباد، توليد دارو، آذري، شهرك امام‌خميني،

هفدهم شهريور، ثارالله، سينا و خليج‌فارس شمالي مي‌توانند اميدوار باشند كه تا مدتي ديگر با رسيدن قطار آرامش از درد و رنج‌هاي فراوان اطراف خطوط ريلي خلاص خواهند شد؛ آنها سال‌هاست با مشكلاتي مثل نبود روشنايي و امنيت در اطراف خطوط، لرزش‌هاي گاه و بي‌گاه خانه‌ها، گرد و خاك، صداي زياد ناشي از عبور قطارها و مشكلات ترددي به‌ويژه از نظر خطراتي كه متوجه سالمندان و كودكان است، دست و پنجه نرم مي‌كنند.

حال اينطور كه نجفي ديروز گفت؛ اصل كار تمام‌شده است و اين زمين‌ها طي چند هفته آينده تحويل شهرداري مي‌شود تا كار ساماندهي آنها آغاز شود. وي همچنين درخصوص نحوه واگذاري زمين‌ها به شهرداري تهران گفت: «پيش از اين اختلاف نظري بين شهرداري و راه‌آهن درباره قيمت اين زمين‌ها وجود داشت و اين موضوع از چند‌ماه قبل بلاتكليف مانده بود، اما در جلسه مشتركي كه داشتيم روي قيمت به توافق رسيديم و مقرر شد حدود ۴۵۰ميليارد تومان از اموال يا امكانات و منابع شهرداري در اختيار راه‌آهن گذاشته شود.»

به گفته وي، تيمي براي ساماندهي اراضي لب خط مأمور شده تا طرح جامعي را براي اين زمين آماده كنند، چراكه اين پهنه عرض كمي دارد و نمي‌توان بارگذاري زيادي روي آن انجام داد. وي افزود: «از اين‌رو بخش عمده‌اي از اين زمين به فضاي سبز تبديل مي‌شود. ممكن است براي بخش‌هايي از آن، كاربري‌هاي ديگري درنظر گرفته شود تا بتوانيم هزينه‌هاي پروژه را از خود پروژه تأمين كنيم.»

گفتني است خطوط ريلي در دو منطقه 17 و 18 تهران، 11كيلومتر و 200متر طول دارد كه از اين مقدار 1200متر برخلاف وعده‌هاي داده شده به مردم از سوي وزارتخانه راه و شهرسازي دولت‌‌هاي نهم و يازدهم روي زمين باقي ماندند. وسعت اراضي روسطحي (آنجايي كه خطوط به زيرزمين منتقل شده است) و حاشيه‌اي خطوط نيز مجموعا 170هكتار است كه طرح ساماندهي آن با رويكرد توسعه فضاي سبز و نصب مبلمان شهري اجرا مي‌شود.

نصب ديوار صوتي در چند نقطه كه خانه‌هاي مسكوني نزديك خطوط هستند، بهسازي حداقل 4زيرگذر خودرويي، نصب پله برقي مكانيزه، نصب برج‌هاي نوري با تأمين روشنايي محوطه، ايجاد پاركينگ و نصب دستگاه‌هاي ورزشي عمومي از ديگر برنامه‌هايي است كه براي اين طرح درنظر گرفته شده است.

کد خبر 391519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha