همشهری آنلاین: معاون اول رییس جمهوری در دیدار وزیر اقتصاد ملی مجارستان گفت: تهران انتظار دارد اتحادیه اروپا در برابر طرفی که قصد نقض برجام را دارد مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و از آسیب رسیدن به این توافق بین‌المللی جلوگیری کند.

جهانگیری

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در دیدار "می هایلی وارگا" وزیر اقتصاد ملی مجارستان تاکید کرد: برجام یک توافق بین‌المللی است که پس از سال‌ها مذاکره و گفت و گو حاصل شده اما آمریکایی‌ها بی‌جهت در اجرای آن محدودیت ایجاد می‌کنند و تهران انتظار دارد که اتحادیه اروپا در برابر طرفی که قصد نقض این توافق بین‌المللی را دارد، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و از آسیب رسیدن به برجام جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در برجام پایبند بوده است اما انتظار داریم که تمامی طرفین این توافق با همین قاطعیت به آن پایبند باشند.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه بخش‌های صنعت، انرژی، نفت، گاز و گردشگری را از زمینه‌های مهم همکاری تهران - بوداپست برشمرد و‌ گفت: تجار و بخش خصوصی مجارستان که علاقمند به همکاری و سرمایه گذاری مشترک در ایران باشند مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

جهانگیری موانع بانکی را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه مناسبات تجاری دو کشور دانست و اظهارکرد: البته پیشرفت‌هایی در جهت حل موانع بانکی حاصل شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در مقطع فعلی دیپلماسی اقتصادی را محور اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است، گفت: در دیپلماسی اقتصادی ایران، توسعه روابط و گسترش مناسبات با اتحادیه اروپا و بطور خاص کشور مجارستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر این که در جمهوری اسلامی ایران اراده‌ای جدی برای توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همکاری ها با مجارستان وجود دارد، تصریح کرد: مجارستان در بخش فناوری‌های پیشرفته زیستی و نانو تکنولوژی دستاوردهایی دارد و ایران نیز در این زمینه از توانمندی‌هایی برخوردار است که آمادگی داریم در این زمینه به همکاری و تبادل تجربیات بپردازیم.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با قدردانی از دولت مجارستان برای اعطای بورسیه به دانشجویان ایرانی افزود: خوشبختانه دو کشور در زمینه همکاری‌های علمی و دانشگاهی نیز روابط خوبی دارند و این همکاری‌ها از روند رو به رشدی برخوردار است.

وی گفت: پیش نیاز توسعه مناسبات اقتصادی و گسترش همکاری در بخش گردشگری وجود حمل و نقل هوایی مطمئن و برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور است که امیدوارم بتوانیم در این زمینه نیز همکاری سودمندی داشته باشیم.

وی در ادامه به خطر تروریسم در خاورمیانه اشاره کرد و با یادآوری این که منطقه خاورمیانه از حساسیت‌های خاصی برخوردار است، تصریح کرد: خوشبختانه مناطقی از کشورهای عراق و سوریه که در اختیار گروه تروریستی داعش بود، بازپس گرفته شد اما این موفقیت به معنای پایان داعش نیست و این گروه تروریستی ممکن است در نقاط دیگر جهان دست به اقدامات تروریستی بزند چرا که تفکری که منشاء ایجاد این گونه گروه‌های تروریستی است، همچنان در برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی وجود دارد.

  • مجارستان بعنوان یک کشور مستقل از توافق برجام دفاع خواهد کرد

می هایلی وارگا وزیر اقتصاد ملی مجارستان هم در این دیدار با ابلاغ سلام نخست وزیر این کشور به جهانگیری گفت: در این سفر مذاکرات خوبی با وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران داشته‌ام که منجر به امضاء تفاهم نامه‌ها و قراردادهای خوبی میان دو کشور شده است.

وی با بیان روابط تهران و بوداپست گفت، مجارستان نخستین کشور اروپایی بود که پس از برجام در سطح نخست وزیر برای بررسی راه های توسعه روابط دو جانبه به ایران سفر کرد.

می هایلی وارگا یادآور شد: مجارستان همواره به ایران بعنوان دروازه آسیای میانه و طرف استراتژیک نگاه کرده است، بوداپست تلاش کرد که در دوران تحریم نیز روابط دیپماتیک خود را با تهران تا حد امکان حفظ کند تا توقفی در مناسبات فیمابین ایجاد نشود.

وی افزود: دولت مجارستان همواره ارزش فراوانی برای نقش امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قائل بوده است و بوداپست از نقش ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه آگاه است و آن را ارج می‌نهد و معتقدیم همه کشورها باید اهمیت تلاش‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جهت نابودی ترورسیم در منطقه را مورد تقدیر قرار دهند.

وزیر اقتصاد ملی مجارستان ادامه داد: متاسفانه خطر ترورسیم برای سالهای متمادی وجود خواهد داشت و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بخصوص مجارستان اهمیت زیادی برای تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با تروریسم در منطقه قائل هستند.

می هایلی وارگا اضافه کرد: مجارستان هم بعنوان یک کشور مستقل و هم بعنوان عضوی از اتحادیه اروپا از توافق برجام دفاع خواهد کرد چرا که این توافق را قراردادی بین‌المللی و بسیار مهم می دانیم که هیچ دلیلی برای نقض یا تغییر در آن وجود ندارد.

وی به برگزاری نخستین نشست کمیسیون نمایندگان اقتصادی دو کشور در ماه فوریه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این نشست مذاکرات سودمندی انجام شد و بخش زیادی از موانع پیش روی مناسبات اقتصادی از بین رفت و از ماه ژانویه سال جاری نیز قانون اجتناب از پرداخت مالیات مضاعف میان دو کشور برقرار شد و امروز نیز با وزیر همتای خود در ایران موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاری مشترک را به امضا خواهیم رساند.

وزیر اقتصاد ملی مجارستان با یادآوری سفر یک هفته قبل هیاتی بانکی از مجارستان به تهران برای مذاکره در خصوص حل موانع بانکی فیمابین، بر اهمیت رفع موانع بانکی در توسعه روابط اقتصادی فیمابین تاکید کرد و خواستار برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور شد و گفت: این اقدام علاوه بر تقویت مناسبات اقتصادی می تواند گامی در جهت رفاه دانشجویان و گردشگران دو کشور باشد.

کد خبر 391483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha