همشهری‌آنلاین: اتحادیه عرب فردا سه‌شنبه ۱۴ اذر در نشستی فوق‌العاده راه‌های مقابله با تصمیم آمریکا درباره قدس اشغالیرا بررسی می‌کند.

حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در اظهارات مطبوعاتی خود اعلام کرد، قرار است به درخواست فلسطین نمایندگان دائمی این اتحادیه برای بررسی تحولاتی که اوضاع قدس را تحت تاثیر قرار داده، نشستی برگزار کنند.

نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب در یادداشتی که روز یکشنبه 12 آذر به دبیرخانه اتحادیه عرب ارائه کرد، خواهان نشست فوق‌العاده براي بررسی پرونده قدس شد.

قانون شورای اتحادیه عرب برای برگزاری نشست فوق‌العاده بدین شکل است که باید یک کشور عضو درخواست کرده و از بین ۲۲ عضو، دو کشور با آن موافقت کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از الیوم السابع، تصمیم برگزاری این نشست زمانی مطرح شد که مقام‌هاي آمریکایی روز جمعه اعلام کردند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا در سخنرانی روز چهارشنبه خود قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت.

ترامپ در کمپین انتخاباتی خود در پایان ۲۰۱۶ وعده داده بود سفارت آمریکا را به قدس منتقل کند و در بیشتر مناسبت‌ها اعلام کرد که این مساله نیاز به زمان‌بندی دارد.

در آغاز ماه ژوئن ترامپ یادداشتی مبنی بر تاخیر در انتقال سفارت آمریکا به قدس به مدت شش ماه امضا کرد.

دولت ترامپ تا روز دوشنبه می‌توانست یادداشت تمدید تاخیر انتقال سفارت را به مدت شش ماه امضا کند و این اقدامی است که روسای جمهور آمریکا از زمان تصویب قانون انتقال سفارت به قدس توسط کنگره در سال ۱۹۹۵ به آن عادت دارند.

اسرائیل در ۱۹۶۷ قدس شرقی را به اشغال خود در آورد و بعد از آن اعلام کرد قدس غربی را هم به آن اضافه می‌کند. این رژیم مدعی آن است که "قدس پایتخت ابدی اسرائیل است"، اما جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

کد خبر 391466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha