دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

رضا حسینی: مارک بول که حدود ۱۰سال پیش برنده اسکار بهترین فیلمنامه اوریجینال برای فیلم ضدجنگ «قفسه رنج» شده بود، در سومین همکاری‌اش با کاترین بیگِلو، فیلمنامه «دیترویت» را نوشت (بر اساس حادثه مُتل الجزیره، در جریان شورش خیابان دوازدهم دیترویت در سال۱۹۶۷).

فیلم سینمایی دیترویت

بيگلوي كارگردان هم با الهام از شورش‌هاي اوت2014 فرگوسن كه در آن يك نوجوان غيرمسلح سياهپوست توسط يك افسر پليس سفيدپوست كشته شد، تصميم گرفت اين واقعيت تلخ را از دل تاريخ نژادپرستي در آمريكا بيرون بكشد و به فيلم برگرداند. اين فيلم به بهانه پنجاهمين سالروز وقايع تلخ ديترويت، چندي پيش روي پرده سينماها رفت و اولين نمايش‌اش را در سينماي فاكس شهر ديترويت پشت سر گذاشت.

  • درباره كارگردان

زن جنگجو!
كاترين آن بيگِلو (متولد 27نوامبر 1951) تهيه‌كننده، نويسنده و كارگردان آمريكايي است كه در سال2008 با فيلم ضدجنگ «قفسه رنج» برنده تنديس «بهترين كارگردان» اسكار و جايزه «بهترين فيلم»بفتا شد. در واقع او با اين فيلم به نخستين زني بدل شد كه توانسته اسكار بهترين كارگردان و جوايز بهترين كارگردان اتحاديه كارگردانان، بفتا(آكادمي هنرهاي فيلم و تلويزيون بريتانيا) و انتخاب منتقدان را به دست بياورد. نام بيگلو در‌ ماه آوريل 2010 به‌عنوان يكي از تأثيرگذارترين چهره‌هاي سال در فهرست صدتايي مجله «تايم» قرار گرفت. از ساير آثار او مي‌توان به وسترن ترسناك «نزديك تاريكي» (1987)، اكشن جنايي «نقطه شكست» (1991) كه بارها از تلويزيون پخش شده است، تريلر علمي‌ـ‌تخيلي «روزهاي غريب» (1995)، تريلر «كي 19: بيوه‌ساز» (2002) كه از تلويزيون پخش شده و اكشن جنگي «30 دقيقه پس از نيمه‌شب» (2012) اشاره كرد.

  • شكست در گيشه

استقبال تماشاگران سياهپوست!
ديترويت با وجود بودجه 34ميليون دلاري‌اش، در ايالات متحده و كانادا نزديك به 17ميليون و در ديگر نقاط جهان بيش از 4ميليون فروخت. فيلم در آمريكاي شمالي كارش را با اكران محدود در 20سينما شروع كرد و با فروش حدود 350هزار دلاري‌اش در رتبه شانزدهم جدول فروش جاي گرفت. البته ديترويت خيلي زود به صورت گسترده در 3007 سالن روي پرده رفت اما با فروشي كمي بيش از 7ميليون دلار در جايگاه هشتم جدول فروش قرار گرفت. نكته جالب درباره نمايش عمومي فيلم اين بود كه 40درصد تماشاگرانش آمريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار بودند. بررسي سايت «ددلاين» به اين نتيجه ختم شده است كه اگر فيلم در جريان جشنواره‌‌هاي پاييزي و فصل جوايز اكران مي‌شد، احتمالا عملكرد بهتري در گيشه مي‌داشت. به هر حال ديترويت در هفته دوم نمايش‌اش با فروشي كمتر از 3ميليون دلار، دچار افت چشمگيري نزديك به 60درصد شد كه بالاتر از حد متوسط براي درام‌هاي بزرگسالان است؛ به همين‌ خاطر در هفته سوم 1579سالن از تعداد سينماهاي فيلم كاسته شد.

  • واكنش منتقدان

تصويري از روزگار پرآشوب
ديترويت به‌ خاطر كارگرداني، فيلمنامه و بازي‌هايش (به‌خصوص بازي ويل پولتر و آلجي اسميت) به ‌صورت گسترده تحسين شده است. امتياز ميانگين فيلم در سايت‌هاي جمع‌آوري آراي منتقدان يعني «متاكريتيك» و «راتن توميتوز» به‌ ترتيب 78 از 100(براساس 48نقد) و 75 از 100(براساس 227نقد) بوده است. البته امتياز تماشاگراني كه به ديدن فيلم رفته‌اند هم بالا و درخور توجه است؛ امتياز متوسط آنها به فيلم «اِي ‌منفي» بوده است (در چهارچوب امتيازدهي «اِي مثبت» تا «اِف»). ريچارد روپر به فيلم امتياز كامل داده و در «شيكاگو سان‌تايمز» آن را يكي از بهترين آثار 2017 ارزيابي كرده است؛ «مارك بول، روزنامه‌نگار و فيلمنامه‌‌نويس كه پيش از اين در فيلم‌‌هاي قفسه رنج و 30دقيقه پس از نيمه‌شب با بيگلو همكاري كرده بود، در اينجا هم با مهارت، خطوط داستاني چندگانه را درهم تنيده و شخصيت‌هاي كاملا موثقي خلق كرده است؛ بعضي داراي نقطه‌ضعف، برخي اساسا نجيب و گروهي شيطان‌صفت.»

جو مورگنسترن به‌عنوان يكي ديگر از 7منتقدي كه به فيلم امتياز كامل داده‌اند، در «وال استريت ژورنال» نوشته است: «ديترويت كه از نظر دراماتيك بي‌امان است و از لحاظ احساسي خردكننده، اخبار گذشته‌اي آشفته را به تصوير مي‌كشد تا حقيقت اين روزگار پرآشوب و آشفته آمريكا را در كانون توجه قرار داده باشد».

  • تكرار سبكي موفق

فقط با دوـ‌ سه برداشت
بيگلوي كارگردان با استفاده از سبك و شيوه‌ كاري‌اي كه نخستين بار در قفسه رنج برگزيد، در ديترويت هم 4-3دوربين را به ‌صورت همزمان به ‌كار گرفته و آنها را دائم پيرامون بازيگران حركت داده است. براي اين منظور، او ترجيح داده كل صحنه را نورپردازي كند تا به بازيگرانش اجازه دهد آزادانه در اطراف حركت كنند و قابليت مانور بيشتري داشته باشند. او دكوپاژ را در معني «استفاده از مجموعه‌اي از نماهاي بسته و باز» تعريف نكرده و در عوض، با 2 يا 3 برداشت همه‌‌چيز را گرفته تا به اين وسيله، احساسات را تا جاي ممكن تروتازه ضبط و ثبت كند.

  • براساس يك رويداد تلخ واقعي

با مشاركت بازماندگان
جان بويگا اين فرصت را به ‌دست آورد كه با ملوين ديسميوكز (فردي واقعي كه در فيلم، نقش او را بازي مي‌كند) ديدار كند و از اطلاعات و توصيف‌‌‌هاي اين بازمانده وقايع تاريخي و تلخ ديترويت بهره ببرد. جولي هايسِل از ديگر بازماندگاني بود كه تقريبا به ‌طور كامل سر ضبط فيلم حضور داشت. رابرت ‌گرين، سرباز كهنه‌كار جنگ ويتنام نيز هنوز زنده بود اما دست تهيه‌كنندگان به او نرسيد!

  • ديترويت/ Detroit

كارگردان: كاترين بيگِلو، فيلمنامه‌نويس: مارك بول، مدير فيلمبرداري: بِري اَكرويد، تدوين: ويليام گولدنبرگ، موسيقي: جيمز نيوتن هاوارد، بازيگران: جان بويگا (مِلوين ديسميوكز)، ويل پولتر (فيليپ كراوس)، آلجي اسميت (لري ريد)، جيسن ميچل (كارل كوپر) و...، محصول 2017 آمريكا، ژانر: درام جنايي، 143دقيقه يورش پليس شهر ديترويت در سال1967 به يكي از بزرگ‌ترين شورش‌هاي نژادي در تاريخ آمريكا منجر شد؛ فاجعه‌اي كه در نهايت به مرگ 3سياهپوست و ضرب‌وشتم بي‌رحمانه 9نفر ديگر (شامل 7مرد سياهپوست و 2زن سفيدپوست) انجاميد.

کد خبر 391427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha