گروه محیط زیست: با هدف کاهش فشار بر آبزیان خلیج‌فارس توسعه اقتصاد محلی در نواحی جنوبی کشور، زمینه‌سازی برای افزایش سهم صیادان ایران در اقیانوس هند انجام شده و در همین راستا طی یک سال گذشته میزان صید ایرانیان در این اقیانوس 60‌درصد افزایش یافته است.

محمد مجابی -معاونت صید و بنادر صیادی سازمان شیلات ایران- در گفت‌گو با خبرنگار ما این طرح را در راستای برنامه جامع توسعه پایدار در حوزه شیلات کشور اعلام کرد و افزود: 32‌کشور جهان در اقیانوس هند صید گسترده و صنعتی دارند که در فهرست آنها شماری از کشورهای اروپایی همچون اسپانیا، انگلیس و فرانسه نیز دیده می‌شود اما با وجود همسایگی ایران تاکنون سهم ما از صید در اقیانوس هند قابل توجه نبوده است.

وی اشاره کرد از 2 سال پیش برای بهره‌برداری پایدار و منطبق با هنجارهای زیست‌محیطی از منابع آبزی خزر و خلیج‌فارس، سازمان شیلات ایران 2 برنامه تحت عنوان طرح جامع خزر و طرح جامع مدیریت بنادر ماهیگیری را تدوین و اجرا کرد ه است که ازجمله نتایج آن تغییر رویکرد در مدیریت صید کشور بوده است.

البته باتوجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی قشر صیاد در خزر و خلیج‌فارس تاکنون برخی از راهکارهایی که محدودیت‌هایی در میزان صید را ایجاب می‌کند به‌طور کامل اجرا نشده است و اقناع جامعه صیادی کشور با فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی و همچنین روش‌هایی همچون افزایش سهمیه صید در اقیانوس هند تلاش خواهد شد صید در ایران هرچه بیشتر به موازین محیط‌زیست نزدیک شود.

ماجرای مرگ دلفین‌ها

مجابی درباره ماجرای مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها در خلیج‌فارس نیز با رد ادعاهای سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر نقش صیادان در این‌باره، گفت سازمان شیلات همه فعالیت‌های صیادی را که می‌توانسته است عامل مرگ دلفین‌ها شود بررسی کرده و به‌طور قطع اعلام می‌کند کشتی‌های صیادی هیچ نقشی در این‌باره نداشته‌اند.

وی در عین حال اشاره‌ای به گمانه‌های کارشناسان سازمان شیلات در این‌باره نکرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست است که در این‌باره باید موضع رسمی را اعلام کند.

کد خبر 39142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز