محمدصادق خسروی‌علیا: سال‌هاست که طرح ترافیک با هدف کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست در پایتخت در حال اجراست اما از همان روزهای ابتدایی که طرح ترافیک اجرایی شد تا به حال عده‌ای برای دور زدن این قانون خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا با هر روش غیرقانونی وارد طرح شوند.

شگردتازه‌کلاهبرداری ازمتقاضیان  طرح ترافیک

در اين بين روش‌هاي محيرالعقولي براي كور كردن دوربين‌هاي ثبت تخلف تا به امروز به‌كار رفته ؛ از گل‌مالي كردن پلاك خودرو و بالا دادن صندوق عقب گرفته تا پارچه انداختن روي پلاك و استتار توسط اشخاص و موتور‌سواران و استفاده از انواع اسپري‌هاي پيشنهادي از قبيل برف شادي و... كه هر روز در سطح شهر نمونه‌هاي زيادي از آن را مي‌بينيم.

در آخرين روش عده‌اي نيز با پيشرفت تكنولوژي همگام شده و ترفندهاي جديد براي ورود غيرقانوني به محدوده طرح به‌كار مي‌گيرند مانند استفاده از قاب‌هاي پلاك كه با فشردن يك دكمه پلاك را مخفي مي‌كند. اما گزارش ميداني همشهري حاكي است به تازگي سودجوياني هم پيدا شده‌اند كه براي شهروندان قانونمدار (آنهايي كه با خريد طرح روزانه به‌دنبال ورود به طرح هستند) كيسه دوخته‌اند. افرادي كه از روش فروش طرح‌هاي قلابي با شگرد استفاده از سامانه پيامك جعلي استفاده مي‌كنند.

جواني لاغر اندام ايستاده سر تقاطع مطهري - سهروردي و بنري (شعار نوشته) با اين محتوا «فروش طرح ترافيك» به‌دست دارد. او درست زير تابلويي كه ورود به محدوده طرح ترافيك را هشدار مي‌دهد، چنبره زده است. سواري مزدا جلوي پايش ترمز مي‌زند.

تقاطع شلوغ است. مرد جوان سرش را از شيشه مي‌برد داخل تا مشتري‌اش راهنمايي‌اش را خوب بشنود. 2دقيقه بعد سرش را بيرون مي‌آورد و گوشي موبايلش را به‌دست مي‌گيرد. درحالي‌كه مشغول صحبت با تلفن است، چند قدم برمي‌دارد و مي‌رود جلوي خودروي مزدا مي‌ايستد، شماره پلاك را براي آن فردي كه پشت خط است مي‌خواند. بازمي‌گردد و دوباره سرش را داخل ماشين مي‌كند. چند ثانيه بعد از خودرو فاصله مي‌گيرد و اسكناس‌ها را با دقت مي‌شمارد.

دستش را به نشانه تأييد بالا مي‌برد و با راننده خداحافظي مي‌كند. راننده مزدا هيچ آرم و پرينتي از فروشنده طرح دريافت نمي‌كند. با اين حال او وارد خيابان سهروردي جنوبي و محدوده طرح ترافيك مي‌شود. فروشنده طرح كه در ابتدا تصور مي‌كند با يك مشتري در حال صحبت است در مورد اين روش معمايي فروش طرح ترافيك اينطور توضيح مي‌دهد: «اينترنتي طرح ترافيك مي‌خريم. من تنها نيستم. چند نفر از همكارانم كه تلفني با آنها در تماس هستم، پاي اينترنت نشسته‌اند. وقتي طرح را خريداري مي‌كنيم بلافاصله براي راننده خودرو پيامك ارسال مي‌شود؛ به همين راحتي.»

يكي از همين فروشنده‌هاي طرح با لهجه‌اي خاص مي‌پرسد: «طرح مي‌خواي!؟ كجاست ماشينت!؟» وقتي متوجه مي‌شود مخاطبش روزنامه نگار است و در مورد خريد طرح اطلاعات كافي دارد و مي‌داند هيچ طرح ترافيكي در كار نيست؛ در مورد راز طرح‌هاي قلابي مي‌گويد: «به خدا من يه كارگرم. روزمزد كار مي‌كنم. روزي 50 هزار تومان به من مي‌دهند كه اينجا بايستم و طرح‌هاي قلابي بفروشم. شماره پلاك خودروها و شماره تلفن راننده‌ها را براي رئيسم ارسال مي‌كنم. او هم با حقه‌اي پيامك براي آنها ارسال مي‌كند و اعتمادشان جلب مي‌شود تا به من پول بدهند. به خدا من بي‌گناهم.»

او در ادامه مي‌گويد: «شهروند گرامي، خريد طرح ترافيك روزانه شما با موفقيت انجام شد.» اين متن پيامي است كه از طريق سامانه ارسال پيامك - پنل ارسال پيامك - براي راننده‌ها از طرف رئيسم ارسال مي‌شود. مردم هم تصور مي‌كنند طرح خريداري كرده‌اند و وارد محدوده مي‌شوند.»

در واقع اين كلاهبرداران با خريد يك سامانه پيامكي و سوءاستفاده از آن سعي مي‌كنند متقاضيان خريد طرح ترافيك را گمراه كنند. متقاضيان نيز تا پيامكي از سوي اين سامانه كه به نهاد‌هاي رسمي و قانوني هيچ‌گونه ارتباطي ندارد و سودجويان تنها براي اجرايي كردن نقشه پليدشان آن‌را به‌صورت شخصي خريداري كرده‌اند، دريافت مي‌كنند، بدون آنكه به شماره سامانه و عدم‌مطابقت آن با سامانه پيامكي شهرداري تهران (13700000) توجه كنند فريب كلاهبرداران را مي‌خورند.

اين روزها كلاهبرداري با اين شگرد در مقابل ورودي‌هاي محدوده طرح ترافيك باب شده است تا آنجا كه بسياري از كاسبان و صاحبان فروشگاه‌هايي كه در اطراف محدوده‌هاي طرح ترافيك فعاليت مي‌كنند از ريشه دواندن و رشد اين ترفند تازه سخن مي‌گويند. آقاي كريمي كه مغازه‌اش پايين‌تر از تقاطع سهروردي - مطهري است به همشهري مي‌گويد: «هر روز چند نفر مي‌آيند و با اين روش ظرف 2ساعت جيب مردم را خالي مي‌كنند و يكدفعه غيب‌شان مي‌زند. بارها به كلانتري و شهرداري اطلاع داده‌ايم. يك‌بار مأمور كلانتري آمد و يكي از آنها را دستگير كرد اما چون شاكي خصوصي نداشت رهايش كردند. مي‌گويند مردم نبايد فريب اين افراد را بخورند. همه‌‌چيز مشخص است، با تلفن همراه هم مي‌شود طرح ترافيك خريداري كرد، اطلاع‌رساني هم شده و... آخر اين شد جواب!؟»

آقاي خمسه نيز يكي از كاسبان تقاطع مطهري - مفتح است. او نيز در مورد كلاهبرداري‌هاي صورت گرفته و فروش طرح‌هاي ترافيك قلابي مي‌گويد: «وقتي شهروندان از اين كلاهبردار‌ها، طرح ترافيك خريداري مي‌كنند از يك سامانه پيامكي شخصي براي آنها پيامك مي‌آيد و خريد طرح ترافيك را تأييد مي‌كند و خريداران از همه‌جا بي‌خبر هم تصور مي‌كنند واقعا برايشان طرح خريداري شده و اعتماد مي‌كنند. مالباخته‌ها، هم مبلغ طرح را به اين كلاهبرداران مي‌دهند و هم به هواي اينكه طرح ترافيك دارند وارد محدوده‌اي مي‌شوند كه دوربين‌ها شماره پلاك آنها را به‌عنوان متخلف ثبت مي‌كنند. ما شاهد هستيم كه روزانه سر خيلي‌ها كلاه مي‌رود.»

  • دور زدن طرح ترافيك با يك نيش گاز

راننده پرايد نيش ترمز مي‌زند. شيشه را يك كم مي‌دهد پايين و گوشه اسكناس 5 هزارتوماني را نشان مي‌دهد. مرد جواني در چند قدمي او روي موتورسيكلتش نشسته است. موتورسوار همين كه چشمش به اسكناس مي‌افتد تا زاويه 45درجه خم مي‌شود، دست دراز مي‌كند، اسكناس را كه به چنگ مي‌آورد بلافاصله هندل مي‌زند. هيچ ديالوگي بين‌شان رد و بدل نمي‌شود حتي براي ايما و اشاره هم خساست به خرج مي‌دهند. اين تعامل مرموزانه با سكوت طرفين ادامه دارد. راننده پرايد حركت مي‌كند، موتورسوارهم به‌دنبالش طوري كه از سايه هم به آن نزديك‌تر باشد.

فاصله سپر عقب پرايد تا گلگير موتورسيكلت كمتر از 50سانتي متر است. اين اسكورت مرموز تا 200متر ادامه دارد. دقيقا از تقاطع خيابان مطهري- خيابان مفتح به سمت خيابان مفتح جنوبي. درست از همان نقطه چهارراه كه آن بالا روي يك تابلوي نارنجي رنگ بزرگ نوشته شده «كنترل مكانيزه محدوده طرح ترافيك».

رفتار عادي و برخورد بدون چك و چانه موتورسوار و راننده خودروي سواري به اين معناست كه اتفاقي كه امروز رخ داد، بار اول نيست و بي‌شك موتورسواري كه اسكناس 5هزارتوماني را در هوا قاپيد، بارها سپر بلاي پرايد در مقابل اين دوربين ثبت تخلف در محدوده طرح ترافيك شده است.

200متر پايين‌تر ماموريت موتورسوار تمام مي‌شود. دور مي‌زند. خيابان يكطرفه را خلاف مي‌آيد بالا. ساعت8:30 صبح است. شايد دشت اولش باشد، اسكناس را مي‌گذارد داخل جيب مخفي كاپشن‌اش. كمتر از 10دقيقه مي‌گذرد. اين‌بار يك سمند مي‌آيد، اسكناس 5هزارتوماني، زحمت يه زاويه 45درجه خم شدن، هندل، اسكورت، دورزدن و خلاف آمدن. اين‌بار موتورسيكلت را هنوز خاموش نكرده كه اسكناس 5هزار توماني ازلابه لاي شيشه پژو206 به او لبخند مي‌زند، مرد موتورسوار راننده خانم را نيز بدون هيچ مكالمه و چك و چانه‌اي اسكورت مي‌كند.

بهرام موتورسواري 32ساله است كه اغلب كاسبان خيابان مفتح جنوبي و همچنين قانون گريزاني كه روزانه از اين مسير قصد دور زدن قانون طرح ترافيك را دارند او را مي‌شناسند. به سختي در مورد خودش حرف مي‌زند. مي‌گويد تا به حال 4بار توسط مأموران راهور دستگير شده و حسابي كتك خورده است.« چندبار توبه كردم اما باز مجبور شدم بايستم سر اين چهارراه.»

پاچه شلوارش را بالا مي‌زند. رد زخم‌هاي عميق روي هر دو ساق پايش آشكار مي‌شود: «مي‌بيني! اولش پيك موتوري بودم. 3بار تصادف كردم. زيرم گرفتند و بعدش هم فرار كردند. هر بار نزديك به 8‌ماه خانه نشين شدم. من زن و بچه دارم، عيالوارم به خدا. با اين همه پلاتيني كه در استخوان هايم پيچ شده چه كار مي‌توانم بكنم؟ مجبورم.»

بهرام مشتري‌هاي ثابت دارد. از همه آنها در عوض سپر بلا شدن، 5هزار تومان مي‌گيرد اما نرخ غريبه‌ها فرق مي‌كند: «بستگي دارد از 2هزار تومان تا 20هزار تومان.» با اين حال اين موتورسوار ادعا مي‌كند روزانه بين 70 تا 100هزار تومان كاسب مي‌شود. «اين كار ريسكش بالاست. هم بايد با رقيبان، منظورم آن موتورسواراني است كه مي‌خواهند پاتوقت را به چنگ بياورند، بجنگي و هم بايد مراقب باشي كه مأموران پليس دستگيرت نكنند.»

  • چگونه طرح ترافيك روزانه بخريد؟

به 2 روش مي‌توان براي خريد طرح ترافيك روزانه اقدام كرد. روش اول استفاده از كد دستوري #137* از طريق تلفن همراه است. اين روش، ساده‌ترين راه براي خريد طرح ترافيك است كه با به‌كار‌گيري آن حتي مي‌توان از دستگاه تلفن همراه غيرهوشمند نيز طرح ترافيك خريداري كرد. چند مرحله ساده دارد كه با توجه به درخواست متقاضي، گزينه‌ها بايد انتخاب شود. روش دوم خريد از طريق آدرس اينترنتي http://trafficlabel.tehran.ir است. در هر دو روش چنانچه عمليات با موفقيت انجام شود، كد پيگيري خريد طرح ترافيك روزانه نمايش داده شده و همچنين يك پيام كوتاه از سرشماره 13700000 به شماره تلفن همراه متقاضي ارسال مي‌شود.

کد خبر 391403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha