مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

سیدحسن رسولی-عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا: ۱۰۰ روز برای ارزیابی شیوه مدیریتی یک فرد کافی نیست، آن‌هم در ابرسازمانی به نام شهرداری تهران و پس از یک دوره ۱۴ ساله که این سازمان بزرگ‌مقیاس با یک شیوه، سبک و سیاق مدیریتی خاص اداره می‌شد، اما معتقدم آقای دکتر نجفی از شرایط احرازی برخوردار است که شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در ۳ماه دوره‌گذار تا آغاز زمان فعالیت رسمی خود تعیین کرده بود.

به همين دليل، با اكثريت صددرصدي آراي اعضا انتخاب شد. اعضاي شوراي شهر معيارهايي براي انتخاب شهردار داشتند كه مي‌توان به ملي‌بودن چهره مديريتي شهردار تهران، ‌اشتهار به پاكدستي و سلامت مالي و برخورداري از سوابق و تجارب مديريتي كلان راهبردي و مديريت فرابخشي و بين‌بخشي اشاره كرد. همچنين شهردار تهران بايد از ظرفيت‌هايي برخوردار مي‌بود كه بتواند به تهديدهاي متوجه كارآمدي و اثربخشي شهرداري تهران پايان مي‌داد؛ زيرا در طول 12سال گذشته،

بلديه پايتخت به‌شدت از حيث جهت‌گيري راهبردي و برنامه‌هاي عملكردي، سياسي و انتخابات‌محور شده بود و در كنار اين آسيب بزرگ مديريتي، شهرداري فاقد انضباط مالي و مديريت كارآمد سازماني نيز بود؛ بنابراين به‌طور طبيعي علاوه‌بر معيارهايي كه اعلام شد، اعضاي شوراي شهر پنجم بايد از بين كانديداهاي 21گانه فردي را انتخاب مي‌كردند كه هوش بالا، ذهن منسجم و منظم و ظرفيت سازماني و برنامه‌ريزي در حد و اندازه‌هاي شهرداري تهران داشت؛ اين ماندگارترين و مهم‌ترين تصميم شوراي شهر پنجم پس از 14سال بود كه مي‌توانست فصلي جديد و گفتمان تازه‌اي در حوزه مديريتي شهر تهران بگشايد.

خوشبختانه انتخاب معاونان شهردار كه از چهره‌هاي تحصيلكرده با مدارج بالا از دانشگاه‌هاي معتبر، خوشنام و كارآمد در پيشينه شغلي قبلي‌شان هستند اثبات كرد كه فصل جديدي در حوزه مديريتي باز شده است حلقه اول مديريتي شهرداري از لحاظ شخصيتي و رويكردي نيز با شهردار تهران تجانس دارند و همانند شهردار از متخصصان و مطلعان حوزه مديريت عمومي هستند.

از ديگر ويژگي‌هاي شهردار مي‌توان به سبك و سياق مديريتي مشاركتي ايشان اشاره كرد كه فرماندهي از بالا و اطاعت از پايين نيست. در مجموع، عملكرد آقاي نجفي از حيث دميده‌شدن روح تازه به سازمان و مديريت شهرداري، انتصابات و اقدامات در راستاي شفافيت، اعاده سلامت، انضباط مالي و مبارزه با تخلفات كاملاً قابل‌دفاع است؛ به‌ويژه اينكه ايشان موفق شدند با تصميم قاطعي به‌منظور تأمين سلامت اداري طي 100روز سازوكار به‌شدت مبهم و بالقوه فسادزا در حوزه تأمين منابع ناپايدار شهرداري موسوم به هولوگرام را برچيند.

همچنين براساس تصميم شهردار، تصميمات شوراهاي هماهنگي معماري مناطق 22گانه كه در گذشته از نظم و انضباط قابل‌قبول برخوردار نبود، ساماندهي و مقدمات تشكيل اعاده حساب واحد و متمركز درآمدي شهرداري مهيا شد تا يك مديريت منضبط و رويه واحد در حوزه اقتصاد شهري فراهم شود.

آقاي نجفي همچنين موفق شدند از زمان شروع‌به‌كار، ظرف 100روز سند تحويل و تحول مديريت شهري را تهيه و به شورا و مردم ارائه كند تا تصويري گويا از شهر به شهروندان تهراني ارائه شود. نكته مهم ديگر اين است كه آقاي نجفي از روزي كه در جايگاه شهردار تهران قرار گرفتند، تقريباً فعاليت‌هاي سياسي نظري و عملي خود را خاتمه داده و در حقيقت، وي به قولي كه داده بودند عمل كردند؛ البته ايشان در به‌كارگيري بانوان و جوانان به‌طور نسبي خوب عمل و ثابت كرد كه در انتصابات‌شان جهت‌گيري اعتماد به منابع انساني موجود است.

معتقديم در ميان بيش از 65 هزار نفر از كاركنان شهرداري ظرفيت‌هاي كارشناسي متنوعي موجود است. ايشان در راستاي افزايش تعلق سازماني كاركنان و تقويت سرمايه اجتماعي تا سرحد امكان در مقايسه با گزينه‌هاي مشابه، همكاران حوزه عملياتي خود را از ميان مديران و كاركنان شهرداري انتخاب كرد؛ اين رويكرد ممكن است موردپسند برخي از همفكران نباشد، اما شهردار نشان دادند از روزي كه رأي اعتماد گرفت با يك مشي اصلاح‌طلبانه به‌دنبال استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود هستند.

درباره فراخوان ايشان در حوزه‌هاي فرهنگي، شهرسازي، معماري و سازمان و تشكيلات و منابع انساني و غيره نيز با توجه به اينكه شخص شهردار از خاستگاه دانشگاهي برخوردار است، با استقبال صاحب‌نظران كشور همراه و فضاي همكاري مهيا شده است. در اين ميان لازم بوده به دعوت رئيس‌جمهور از شهردار تهران براي حضور در جلسات هيأت دولت اشاره كرد كه بعد از 12 سال حائز اهميت است؛

زيرا با اين دعوت، دوره رقابت مضر عليه منافع مردم شهر تهران كه پيش از اين ميان دولت و مديريت شهري در جريان بود، پايان يافت. از ديگر ويژگي‌هاي مثبت مديريتي آقاي نجفي ارتباط صميمي و نزديك ايشان با اعضاي شوراي شهر تهران است؛ البته اين ارتباط صميمي به‌معني نبود اعمال و نظارت و تذكرات لازم از سوي شوراي شهر به شهرداري نيست؛ به‌طوري كه در جلسات رسمي و غيررسمي اعضاي شوراي شهر با شهردار تهران كه هر‌دو هفته يك‌بار برگزار مي‌شود، اعضا علاوه بر اظهارنظر، انتقادات‌شان را درباره وضعيت موجود بيان مي‌كنند.

مسئله مهم ديگر هدف‌گذاري و تعيين راهبردها در حوزه نيروي انساني، شهرسازي و معماري، نبود توازن بين درآمدها و هزينه‌ها و بدهي‌هاي هنگفت شهرداري به افراد حقيقي و حقوقي است كه در حال نهايي‌شدن است. درمجموع آقاي نجفي نسبت‌به اسلاف خويش توجه بيشتري به روح و روان شهر داشته؛ ازاين‌رو، دوره مديريتي آقاي نجفي در 100روز گذشته قابل دفاع است.

کد خبر 391392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha