دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

مسعود میر: سالن کنفرانس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روز گذشته میزبان برگزاری نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران(سینما حقیقت) بود.

سینما

جشنواره‌اي كه كمتر از يك هفته به آغاز برگزاري‌اش باقي‌مانده و لااقل روي كاغذ دوره‌اي پويا را پيش رو خواهد داشت.

  • آمار حقيقت

در جشنواره يازدهم مجموعا 227فيلم در2 بخش ملي و بين‌الملل به‌مدت يك هفته از 19آذر روي پرده خواهند رفت. از اين فيلم‌ها 124فيلم ايراني و 103فيلم خارجي از 46كشور جهان در سالن‌هاي مجموعه سينمايي چارسو نمايش داده خواهند شد.

فيلم‌هاي برگزيده به گفته دبير جشنواره از ميان 4100فيلم مستند روز جهان انتخاب شده‌اند. در بخش مسابقه سينماي ملي 700فيلم در دبيرخانه جشنواره ثبت نام كرده و فيلم تحويل دادند كه از ميان آنها 80فيلم در بخش مسابقه ملي حضور خواهند داشت. از اين 80فيلم 42فيلم در بخش مستند بلند و 38فيلم در بخش مستند كوتاه به نمايش درمي‌آيند.

جزئيات اين آمارها و ارائه آن، بخش برنامه‌ريزي شده نشست سيدمحمدمهدي طباطبايي‌نژاد با اهالي رسانه بود. بخشي كه با خبر حضور 30فيلم در بخش شهيد آويني، نمايش 7فيلم خارج از مسابقه، برگزاري مروري سينماي مستند دانمارك و مروري بر بهترين‌هاي جشنواره دورئل فرانسه ادامه يافت.

  • واقعيت، خيال و نكوداشت

دبير جشنواره سينما حقيقت در بخش ديگري از حرف‌هايش با اشاره به حضور مهمانان خارجي در جشنواره امسال كه عمدتا مديران بخش‌هاي مستند شبكه‌هاي تلويزيوني مهم دنيا نظير ZDF و Rai هستند از برگزاري كارگاه‌هاي پژوهشي ويژه مستند حيات وحش و نمايش 5 فيلم برگزيده از جشنواره جكسون هول آمريكا هم خبر داد.

نكوداشت سينماي مستند آذربايجان شرقي با عنوان «مستند تبريز» به بهانه انتخاب تبريز به‌عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام در سال2018 از ديگر اتفاقات قابل توجه در جشنواره پيش روست. رونمايي از 2كتاب «روايت آرشيوي» و «واقعيت و خيال» هم در يازدهمين دوره جشنواره سينما حقيقت از سوي مسئولان برگزاري در دستور كار قرار دارد.

  • خرامان مثل يك زن

بخش دوم نشست مطبوعاتي جشنواره يازدهم با محوريت سؤالات اهالي رسانه خيلي زود به موضوع اخير حذف يكي دو فيلم از فهرست فيلم‌هاي بخش مسابقه ملي و البته تأييد شدن نام يكي دو فيلم كه چندان مورد توجه اعضاي هيأت داوران قرار نداشته پيوند خورد.

طباطبايي‌نژاد با تأييد حذف 2 فيلم «مثل يك زن» ساخته مژگان ايلانلو و «خرامان» به كارگرداني آرش اسحاقي درباره دلايل اين تصميم اينگونه توضيح داد: «حذف فيلم خانم ايلانلو به‌خاطر توافقي است كه در مجموعه سازمان سينمايي براي عدم‌پرداختن به فيلم‌هايي درباره فعالان جناح‌هاي سياسي كشور صورت گرفته تا اينگونه اختلاف‌ها و مسائل حاشيه‌اي را در جشنواره‌ها به حداقل برسانيم. فيلم خرامان هم بي‌ترديد شرايط نمايش در يك جشنواره عمومي را نداشت و به‌رغم احترام بسياري كه براي كارگردانش قائلم بايد بگويم اين فيلم شايد امكان نمايش در محافل تخصصي و غيرعمومي را بيابد.»

دبير جشنواره سينما حقيقت البته موضوع رأي مثبت تمامي اعضاي پنج‌نفره هيأت انتخاب براي نمايش اين فيلم را نفي نكرد اما حفظ شرايط آرامش و تداوم را اصل مهم‌تري در مديريت جشنواره‌ها خواند. او همچنين درباره اعمال نظر براي راهيابي فيلم مستند محمدحسين مهدويان با عنوان «ترور سرچشمه» هم تأكيد كرد:

«فيلم 2رأي موافق و 2رأي مخالف داشت و البته يكي از اعضا رأي ممتنع داده بود و من از دوستان خواستم براي اينكه جشنواره حضور همه استعدادها را پذيرا باشد با ديده مساعدتري به فيلم بنگرند كه در نهايت آن يك رأي ممتنع به رأي مثبت تغيير وضعيت داد.» طباطبايي‌نژاد همچنين در پاسخ به سؤالي درباره دليل حذف مستند مثل يك زن از يك سو و تأييد فيلم قائم‌مقام از سوي ديگر، ضمن اشاره به اينكه توافق مسئولان سينمايي و جشنواره سينما حقيقت بر سر عدم‌پرداختن به چهره‌هاي زنده سياسي بوده و سوژه مستند قائم‌مقام در قيد حيات نيست و از اين قاعده مستثني است بر مستقل بودن جشنواره سينما حقيقت تأكيد كرد.

  • حقيقتا بدون اسپانسر

جشنواره سينما حقيقت هيچ اسپانسري ندارد و تنها از همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و تبريز بهره‌مند است. بودجه برگزاري جشنواره هم كمتر از 2ميليارد تومان است و سينما حقيقت در رديف كم هزينه‌ترين جشنواره‌هاي زير مجموعه وزارت ارشاد قرار دارد. اين جملات پاياني محمدمهدي طباطبايي‌نژاد هرچند نشست را به خاتمه رساند اما هنوز براي قضاوت درباره جشنواره يازدهم فيلم مستند ايران (سينما حقيقت) نياز به فرصتي يك‌هفته‌اي است.

کد خبر 391387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha