سید علی‌اصغر قریشی - سفیر پیشین ایران در یمن: طی روزهای اخیر در صحنه سیاسی یمن شاهد پشت کردن علی‌ عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، به اتحاد با نیروهای انصارالله بوده‌ایم؛ اتفاقی که آنقدرها هم دور از ذهن نبود. صالح هیچ‌گاه یک متحد قابل اعتماد برای انصارالله نبوده است.

سید علی‌اصغر قریشی-سفیر پیشین ایران در یمن:

او البته در يمن هيچ‌گاه متحد خوبي براي هيچ گروه سياسي و قبيله‌اي نبوده است. صالح به‌دنبال اهداف شخصي خود است. او در موقعيت كنوني در پي به قدرت رساندن «احمد علي» پسر بزرگ خود است كه زماني در امارات سفير بود. پيش از اين هم خبرهايي مبني بر توطئه امارات در يمن با همكاري خانواده عبدالله صالح منتشر شده بود كه اكنون به‌نظر مي‌رسد اتفاقات اخير تأييدي است بر وجود چنين توطئه‌اي.

نيروهاي انصارالله اعلام كرده‌اند‌ در حمله‌اي موشكي، خاك امارات را هدف قرار داده‌اند. درصورت صحت چنين ادعايي، اين اقدام را مي‌توان واكنشي به فعال‌تر شدن امارات در ايجاد تفرقه ميان يمني‌ها دانست.

عبدالله صالح اگرچه طي بيش از 2سال و نيم گذشته متحد انصارالله بوده اما هميشه آماده مذاكره با عربستان و امارات هم بوده است. در شرايط كنوني، به نتيجه رسيدن پروژه گسست ميان او و انصارالله بستگي به پيشنهادهايي دارد كه از سوي سعودي‌ها و اماراتي‌ها به او داده مي‌شود.

اما مسئله مهم اين است كه حتي سعودي‌ها و اماراتي‌ها هم به او اعتماد ندارند.اما جدايي صالح از انصارالله چقدر به ضرر انصارالله يمن خواهد بود؟ يكي از فاكتورهاي مؤثر در صحنه سياسي يمن، قبايل اين كشور هستند. خود عبدالله صالح زماني كه در قدرت بود، تلاش مي‌كرد با امتيازدهي حمايت قبايل و اتحاديه قبايل يمني را جلب كند. 2 اتحاديه اصلي قبايل اين كشور، حاشد و بكيل هستند كه صالح با اعطاي امتيازهايي سران اتحاديه حاشد را با خود همراه كرده بود.

قبايل يمن اكنون شايد قدرت گذشته را نداشته باشند اما همچنان حضور آنها در دسته‌بندي‌هاي سياسي اين كشور تعيين‌كننده است. نيروهاي انصارالله از حمايت بخش قابل‌توجهي از قبايل يمني برخوردار هستند. انصارالله در كنار حمايت قبايل، از حمايت بخش مهمي از ارتش يمن هم برخوردار است. آنها زيدي‌هايي هستند كه از هواداران انصارالله به شمار مي‌روند. فار‌غ از اينها، كنترل مناطق پرجمعيت شمال و غرب يمن همچنان در دست انصارالله است؛

به‌عبارت ديگر، قدرت برتر روي زمين همچنان در دست آنهاست. اين مسئله، موقعيت نيروهاي مردمي انصارالله را در رقابت‌هاي سياسي يمن به يك موقعيت ممتاز تبديل كرده است. خروج عبدالله صالح و نيروهاي هوادار او از اتحاد با آنها اتفاق خوبي نيست اما نبايد فراموش كرد كه انصارالله داراي نيروهاي قوي، پرانگيزه و جنگجو است. انگيزه اين نيروها از تمامي نيروهاي حاضر در بحران يمن بيشتر است؛ بنابراين به‌نظر مي‌رسد با توجه به‌دست بالاي انصارالله در كنترل مناطق پرجمعيت يمن، آنها هستند كه تعيين‌كننده سرنوشت اين كشور خواهند بود.

کد خبر 391383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha