همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی افراد دارای ناتوانی نوشت: نگرش‌های منفی و گاه تبعیض‌هایی که منجر به عدم استقلال و برگشت این افراد به جامعه می‌شود، تا حد ممکن کاهش یابد.

به گزارش همشهري آنلاين، متن کامل پیام سيد حسن هاشمي، به شرح زیر است:

12 آذر (مصادف با 3 دسامبر) روز جهانی افراد دارای ناتواني، فرصت مناسبی است تا بیاموزیم و آموزش دهیم که در جهان معاصر و با پیشرفت دانش و فن‌آوری، واژه ناتوانی و محدودیت عملکرد باید در کنار مضامینی همچون توانبخشی، توانمندسازی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مطرح شود، لازمه این امر البته آگاه‌سازی و تغییر نگرش مسئولان و آحاد مردم به موضوع کم‌توانی و ناتوانی است.

امروزه توانبخشی مؤثرترین روش برای ارتقاء سلامت افراد دارای ناتوانی در تمام سطوح به شمار می‌رود و به شدت مورد توجه سیاست گذاران عرصه سلامت قرار گرفته است.

در کشور ما نیز با افزایش آمار ناتوانی و کم‌توانی، به دلایل گوناگون از جمله: تغییر الگوی بیماری‌ها، افزایش شیوع اختلالات تکاملی و مغزی، آمار بالای تصادفات، افزایش جمعیت سالمندی، صدمات فیزیکی و روانی حاصل از بلایای طبیعی از جمله زلزله و...، لزوم توسعه خدمات جامع توانبخشی بیش از پیش احساس می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سعی دارد علاوه بر توسعه خدمات توان بخشی پزشکی که به حل مسائل درمانی افراد دارای ناتوانی می‌پردازد، مدل اجتماعی ناتوانی را نیز مورد توجه قرار دهد تا نگرش‌های منفی و گاه تبعیض‌هایی که منجر به عدم استقلال و برگشت این افراد به جامعه می‌شود، تا حد ممکن کاهش یابد.

همچنین با توجه به مفاد سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برنامه‌ریزی برای گسترش خدمات توانبخشی، بهره گرفتن از فن‎آوری و نیز تقویت آموزش و پژوهش در مقوله ناتوانی آغاز شده است.

همزمان با این اقدامات، لازم است ساختارهای ضروری برای ایجاد یک سامانه جامع اطلاعات و آمار در حوزه توانبخشی فراهم آید تا بتوان نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و تدوین بسته‌های جامع توانبخشی و توانمندسازی افراد دارای ناتوانی و کم‌توانی را سامان داد.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از زحمات فعالان خدوم این عرصه، امیدوارم با اتکال به خداوند متعال و مشارکت همه بخش‌ها اعم از دولتی، غیر دولتی و خیرین محترم، بتوانیم خدمات مطلوب‌تری به هموطنان عزیز دارای ناتوانی ارائه دهیم.

کد خبر 391369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha