همشهری آنلاین: وزیربهداشت تاکید کرد که بیمارستان‌های ۳۲۰ تختخوابی زاهدان و ۲۰۰ تختخوابی سراوان باید تا سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وزیر بهداشت

به گزارش ایسنا، سید حسن هاشمی در جمع مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، با اشاره به سخنان سخنگوی دولت و معاون رییس جمهور در مراسم جشن نفس درباره بودجه سال آینده وزارت بهداشت، اظهار کرد: دکتر نوبخت گفت که در جلسه روز پنجشنبه با موضوع ستاد اقتصادی و سفر به استان سیستان و بلوچستان، رییس جمهور تاکیداتی به او و دکتر سیف -رییس کل بانک مرکزی- در خصوص بودجه وزارت بهداشت برای سال ۹۷ و منابع طرح تحول سلامت و پایداری منابع کرده است. منتظر هستیم ببینیم دستور رییس جمهور و اقدام مجلس برای استمرار طرح تحول سلامت چگونه اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر تسریع در تجهیز بیمارستان‌های ۳۲۰ تختخوابی زاهدان و ۲۰۰ تختخوابی سراوان تا سال آینده گفت: این دو بیمارستان حتما باید تا سال آینده به بهره برداری برسند. وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات این دو مرکز و سایر مراکز بهداشتی و درمانی اقدام می‌کند البته برای این دو بیمارستان در این سفر اعتبار در نظر گرفته شد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: سعی می‌کنیم نیاز به نیروی تخصصی و فوق تخصصی را در سیستان و بلوچستان برطرف می‌کنیم. برای دو بیمارستانی که به بهره برداری می‌رسند نیز باید نیروی انسانی تامین و دوره تربیت برخی از رشته‌ها که در این استان وجود ندارد، راه اندازی شود.

وی ادامه داد: امیدوارم مشکلات موجود تداوم نداشته باشد و بتوانیم در تولیت حوزه سلامت و پایداری منابع آن به توفیقاتی برسیم چون حاصل آن خدمات‌رسانی بهتر، ارزانتر و به موقع به مردم و اطمینان خاطر برای عرضه‌کنندگان خدمات خواهد بود.

هاشمی تاکید کرد: پرداخت مطالبات پزشکان با بیش از یک سال تاخیر روبرو است و بخشی از این پزشکان، نیروهای طرحی هستند که هیچ درآمدی ندارند و دریافتی آنها کمتر از دو میلیون تومان در ماه است. هرجا این مطلب را می‌گوییم کسی آن را باور نمی کند.
وزیر بهداشت همچنین ابراز امیدواری کرد که مشکل شرکای وزارت بهداشت در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ساخت و ساز، برطرف و بدهی وزارت بهداشت به آن‌ها پرداخت شود.

هاشمی تصریح کرد: انتظار من از روسای دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان این است که به هیچ عنوان رقابت منفی وجود نداشته باشد؛ زیرا مشکلات این استان زیاد است و نباید در مدیریت سلامت مردم شاهد رقابت منفی، طرح مسائل قومی، محلی، منطقه ای و توقعات بیجای برخی از مسئولان باشیم.

  • در جذب پزشک متخصص اهل تسنن تبعیضی وجود نداشته باشد

وزیر بهداشت تاکید کرد: احترام به اهل تسنن اصلی مهم و ضروری است اما تعداد اعضای هیات علمی اهل تسنن کافی نیست مگر اینکه چنین استعدادهایی در این مناطق وجود نداشته باشد که بخواهید از مناطق دیگر تامین کنید. نباید احساس تبعیض شود. همه باید به اتحاد و پیشرفت سیستان و بلوچستان کمک کنند.

وی با بیان اینکه اگر پزشک متخصص اهل تسننی در سیستان بلوچستان وجود دارد و واجد شرایط لازم است نباید برای جذب وی تبعیضی وجود داشته باشد، ادامه داد: پاسخ افرادی که ممکن است درست فکر نکنند همان پاسخ مقام معظم رهبری به نامه مولوی عبدالحمید است؛ زیرا نامه ایشان فصل الخطاب است و هیچ فردی هم حق تفسیر به رای ندارد.

هاشمی با تاکید بر اهمیت احترام متقابل اضافه کرد: نباید از مکر و کید دشمنان و شیاطین غافل شویم. مهم است زمانی که از هفته وحدت سخن می‌گویید به آن عمل کنید. برادران و خواهران اهل سنت در طول چندین دهه گذشته به نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک زیادی کردند و فداکاری آنان در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم آل الله را نباید فراموش کنیم بنابراین کسی نباید اجتهاد شخصی کند. متاسفانه همیشه افرادی هستند که بنا دارند نگاه شخصی خود را به پای نظام جمهوری اسلامی بگذارند، در حالی که اینچنین نیست.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بهره‌گیری از توان گروه‌های جهادی برای کاهش مشکلات استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: دانشجویان علوم پزشکی به ویژه نیروهایی که متعهد خدمت در این استان هستند باید حتما بین مردم حضور داشته باشند. این حضور برای خود آنان و مردم تاثیرات زیادی دارد. اگر بنا باشد آموزش پزشکی برای مردم سیستان و بلوچستان منشا اثر نباشد بی‌ارزش خواهد بود. هر میزان سهمیه نیاز باشد حاضریم به سیستان و بلوچستان بدهیم زیرا برای آینده این استان نیازی ضروری است و می‌تواند آرامش ایجاد کند. هاشمی با بیان اینکه سرمایه هر جامعه نیروی انسانی آن است، تصریح کرد: باید مراقب رفتارهای نادرست بین دانشجویان باشیم. در مناطقی که فقر، محرومیت و مقداری نارضایتی وجود دارد ممکن است به کانون هدف افکار انحرافی تبدیل شود. لازم است مراقبت کنیم البته راه آن آگاهی،گفت‌وگو، تمرین، تبلیغ و فعالیت اجتماعی است. این موارد نشان داد که در منطقه با گفتگو و ارتقای دانش همچنین سواد و فهم مردم می‌توانیم در برابر دشمنان مقاومت ایجاد کنیم.اگر اتفاقات سه، چهار دهه گذشته برای هر ملت دیگری به جز مردم ایران رخ داده بود، محال بود همراهی کنند، اما هر چه زمان بگذرد مردم ایران هشیارتر و بیدارتر می‌شوند و در جهت‌گیری‌های اصلی انقلاب اسلامی اشتباه نمی‌کنند.

  • مالاریا تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم ریشه کن شود

وزیر بهداشت نقش معاونت غذا و دارو در استان سیستان و بلوچستان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سیستان و بلوچستان مرزبان سلامت شرق کشور است و علاوه بر قاچاق دام‌های آلوده که می‌تواند آسیب رسان باشد، این استان در حوزه واردات کالای غذایی نیز می‌تواند اثراتی منفی بر سلامت مردم داشته باشد. چاپ مقالات نیروهای دانشگاههای سیستان و بلوچستان در مجلات معتبر، جهاد اکبر و اقدامی ارزشمند است اما در حوزه تحقیقات باید توجه بیشتری به علوم پایه و طرح‌های ملی و استانی شود.

هاشمی در پایان اظهار کرد: آرزو دارم دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان تا قبل از پایان دولت دوازدهم، مالاریا را در این استان ریشه کن کنند. معاونت غذا و دارو و بیمه نیز در حوزه بیماری تالاسمی و هموفیلی باید به ازای کاهش هر یک بیمار، یارانه بدهد که مشوق ایجاد شود.

کد خبر 391355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha