همشهری آنلاین: نخستین جلد از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» ویژه نمایش‌های سنتی نوشته دکتر پرویز ممنون از سوی موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر شد و به بازار آمد.

کتاب تاریخ تئاتر اصفهان

به گزارش همشهري آنلاين، استاد ممنون كه نامي آشنا و قديمي در عرصه نویسندگي، کارگرداني و بازیگري تئاتر ايران است، پس از چند دهه فعاليت داخلي و بين‌المللي جلد اول مجموعه «تاریخ تئاتر اصفهان» را با تمرکز بر نمایش‌های سنتی منتشر کرد. او در مقدمه کتاب درباره چنين نوشته است: «سال‌هایی که در دانشگاه وین درس تئاتر می‌خواندم، برخي کلاس‌های نظری ما در موزه تئاتر وین تشکیل می‌شد. آنجا بود که من برای اولین‌بار به اهمیت حفظ اسناد نمایش برای شناسایی تاریخ تئاتر پی بردم و از پس هر زمان گذرم به زادگاهم اصفهان می‌افتاد، سعی می‌کردم هر چه به نمایش مربوط می‌شود، از بلیت ورودی گرفته تا عکس و آفیش و اعلانات و نوشته روزنامه‌ها جمع‌آوری و حفظ کنم.»

«تاريخ تئاتر اصفهان» كه به پيشگامان گمنام تئاتر اصفهان تقديم شده، جز پيشگفتار چهار فصل اصلي دارد؛ شبیه‌خوانی يا تعزيه، نقالی و قصه‌خوانی با ضميمه نقل با تصوير، نمایش‌های شاد (تقلیدی) و نمایش‌های عروسکی و سایه. در فصل‌هاي مختلف كتاب تاريخ تئاتر ديار زنده‌رود در دوره‌هاي متفاوت تاريخي از صفویه، زندیه و قاجاریه گرفته تا انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی مورد بررسي قرار گرفته است.

کاروان تعزیه، مکان‌های شبیه‌خوانی، شاعران تعزیه، تعزیه‌گردانان، عکس‌های شبیه‌خوانی، نقالان و قصه‌گویان، پرده‌خوانی و شمایل‌گردانی، اشکال ديگر نقاشی با تصویر، سیر تحول تقلید، گزارش تقلید حکایت زوار، تاریخچه روحوضی، ممیزی و مالیات، معروف‌ترین بازیگران و مطربان روحوضی، افول روحوضی در اصفهان، استادان نمایش عروسکی، گزارشی از یک نمایش عروسک پشت پرده و... از بخش‌هاي مختلف كتاب در فصول چهارگانه است.

دكتر پرویز ممنون كه در آستانه ورود به نهمين دهه زندگي است، سال‌ها رئیس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران بوده و سال 79 روايتي از «لیلی و مجنون» را به زبان‌هاي فارسی و آلمانی با شیوه مدرن نقالی در تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است. او که دستي هم در نواختن سه‌تار دارد، برنامه قصه‌هاي به‌يادماندني ايران را در تالارهای بزرگ جهان به صحنه برده و در زادگاه خود اصفهان بارها «شیرین و فرهاد» را اجرا كرده است.

چاپ اول کتاب 255 صفحه‌اي «تاریخ تئاتر اصفهان؛ جلد اول: نمايش‌هاي سنتي» در شمارگان هزار نسخه به بهاي 20 هزار تومان از سوي انتشارات موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر و آيين رونمايي از آن با حضور چهره‌های فرهنگی و هنرمندان در تهران برگزار شد.

کد خبر 391354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha