همشهری آنلاین: رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: طرح‌های جنگلداری به نابودی جنگل‌ها منجر شده است.

طرح‌های جنگلداری به نابودی جنگل‌ها منجر شده است

به گزارش ایسنا، هادی کیادلیری در دومین همایش حمایت از جنگل‌های هیرکانی در شهرستان قائم‌شهر با بیان این که سرزمین مجموعه‌ای از قصه‌ها و فرهنگ‌ها است که در حال از دست دادن آن هستیم و در آینده حسرت زیادی خواهیم دید، گفت: هر جامعه‌ای که به محیط زیست خود احترام بگذارد آن جامعه از نظر فرهنگی رشد بیشتری دارد بنابر این کشورهای پیشرفته محیط زیست زیباتری دارند و به حیوانات خود احترام می‌گذارند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: دو میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس در طی چهار سال خشک شد و خشک شدن ۴۰ میلیون درخت نیز هشداردهنده است.

وی تصریح کرد: شریعت و طبیعت دو بال پرنده هستند و نمی‌توان کسی که به طبیعت احترام می‌گذارد را بی‌دین بخوانیم. طبیعت و آب و آسمان از تصورات مجسم خداوند هستند که در آیات قرآن آمده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: در زمینه موضوع تنفس جنگل با توجه به تصویب قوانین اما در این راستا چالش‌های زیادی وجود دارد. جنگل‌های هیرکانی یک درصد خاک کشور را شامل می‌شود و در حال حاضر مساحت آن به یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار رسیده است. با توجه به سطح این جنگل‌ها به عنوان میراث طبیعی و باستانی جهان و تنوع طبیعی بالا باید حفاظت از جنگل‌ها در دستور کار قرار گیرد.

کیادلیری خاطرنشان کرد: در گذشته جوامع محلی از جنگل به شکل سنتی استفاده می‌کردند و نمودی در تخریب دیده نمی‌شد اما در سال ۱۳۳۸ که سازمان جنگل‌ها تأسیس و سال ۱۳۴۱ که قانون ملی شدن جنگل‌ها تصویب شد، مدیریت علمی جنگل‌های شمال دچار مشکلات و چالش‌های جدید شد. افراد مختلف در قالب طرح‌های جنگلداری وارد جنگل شدند که به ضرر این محیط طبیعی شد.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی و خدمات این اکوسیستم‌ها سرمایه ملی محسوب می‌شود اما این سرمایه‌های ملی نباید هدر برود.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: فهم جامعه در زمینه توسعه درست نیست و واژه توسعه پایدار به‌درستی تعریف نشده است. چرا در طی ۵۰ سال وقتی محصول کارخانه صنایع چوب و کاغذ قطع شد آنها ورشکست شدند؟ چرا جنگل‌نشینان فقیر هستند و اگر یک شب کار نکنند از گرسنگی تلف می‌شوند؟

وی در ادامه گفت: هدف توسعه رفاه مردم است در جامعه‌ای که مردم رفاه نداشته باشند یعنی مردم وسیله و قربانی توسعه شده‌اند. واژه‌های توسعه و رشد و عدالت در یک راستا قرار دارند و در ایران تنها به واژه رشد بدون توجه به عدالت اجتماعی آن توجه شد. با اجرای طرح جنگلداری، وضعیت جنگل‌ها بهتر نشد زیرا طرح جنگلداری در مناطقی اجرا شد که کارخانجات چوب نیاز داشتند.

کیادلیری افزود: در جنگل‌های شمال ایران از سال ۱۳۳۴ تاکنون سالانه با حدود سه هزار هکتار کاهش جنگل مواجه بوده‌ایم. جنگل‌ها در حال حاضر به یک میلیون و ۶۵۰ هکتار رسیده است و این موارد را می‌توان به شکل بصری با ویلاسازی‌ها نیز مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: برخی‌ها تعطیلی کارخانجات صنایع چوب را به دلیل طرح تنفس ‌می‌دانند اما باید عنوان کرد که این کارخانجات خود ادعا داشتند که ۱۰ درصد منابع چوب خود را از جنگل تامین می‌کردند و حال چرا با قطع شدن این ۱۰ درصد کارخانجات ورشکست شد. این کارخانجات بر اساس واردات چوب تاسیس شده است اما آنان اساسنامه خود را هم اجرا نکردند.

کیادلیری در پایان گفت: ۴۲ درصد جنگل‌های شمال کشور رو به قهقرا است و از سال ۱۳۷۵ تا کنون در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتار تولید آفات و بیماری گزارش شده است. به طور مثال گونه شمشاد که گونه بومی ایران و به نام بوکسوس هیرکانا معروف است در حال حاضر داروی ایدز و ضد سرطان را از آن می‌گیرند و ۴۰ میلیون پایه آن از میان رفته، بدون آن که مسئولان سخنی بگویند و وزرا پاسخی دهند.

کد خبر 391284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha