همشهری آنلاین: یک زن که بدون رحم به دنیا آمده بود برای نخستین بار در آمریکا توانست پس از پیوند رحم نوزادی سالم به دنیا آورد.

birth

به گزارش رویترز سخنگوی مرکز پزشکی دانشگاه بیلور در شهر دالاس در ایالت تگزاس آمریکا این تولد بی‌سابقه را اعلام کرد.

تاریخ تولد، جنسیت و وزن این نوزاد اعلام نشده است. هویت پدر و مادر نوزاد به درخواست خودشان برای حفظ حریم خصوصی‌شان افشا نشده است.

گرچه تولد این نوزاد نخستین مورد از نوع خود در آمریکا شمرده می‌شود، اما قبلاً چند مورد تولد نوزاد از رحم‌های پیوندی از بیمارستان دانشگاهی ساهلگرنسکا در شهر گوتبورگ سوئد گزارش شده بود.

دکتر لیزا جوهانسون، متخصص زنان و زایمان و جراح پیوند رحم در بیلور به مجله تایم گفت:‌ » ما مدت‌هاست که در حال آماده شدن برای این لحظه بوده‌ایم. فکر کنم که هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، اشک در چشم همه جمع شده بود. من که به گریه افتادم.» مجله تایم روز جمعه اول دسامبر گزارشی اختصاصی در این مورد منتشر کرد.

تولد این نوزاد در بیلور رخ داد - نخستین تولد از این نوع در این بیمارستانی که یک کارآزمایی بالینی پیوند رحم از سال پیش در آن در جریان است. تابه‌حال جراحان هشت مورد پیوند رحم در این کارازمایی که باید شامل ۱۰ مورد پیوند باشد، را انجام داده‌اند.

زنانی که در این کارازمایی شرکت کرده بودند، دچار به‌اصطلاح «ناباروری مطلق با عامل رحمی» بودند که به معنای آن است که رحمشان یا کار نمی‌کند یا اصلاً وجود ندارد.

اغلب این زنان در این کارازمایی دچار نشانگان مه‌یر- روکیتانسکی- کوستر- هاوزر (MRKH) هستند و در تمام طول عمرشان فکر می‌کردند که هرگز نمی‌توانند باردار شوند یا نوزادی به دنیا آورند. پیوند رحم همچنین می‌تواند برای زنانی به کار رود که به علت مشکلات دیگر پزشکی مانند برخی از سرطان‌ها رحمشان را از دست داده‌اند.

دکتر جیلیانو تستا، سرپرست کارآزمایی بالینی پیوند رحم در مرکز بیلور و جراح ارشد پیوند اعضای شکمی در انستیتوی پیوند آنت سی و هارولد سی سیمونز در بیلور گفت:‌ «ما در تمام طول روز پیوند انجام می‌دهیم. اما این مورد کاملاً متفاوت است. من کاملاً نتایج این پیوند برای زنان را دست کم می‌گرفتم. هیچ کلمه‌ای برای توصیف آنچه امروز به‌طور عاطفی دریافتم، وجود ندارد.»

birth ۲

پدر دستش روی سر نوزاد متولد شده از رحم پیوند شده گذاشته است

به نوشته تایم یک پرستار ۳۶ ساله صاحب دو کودک رحم پیوند شده را اهدا کرده بود. جراحی برای خارج کردن رحم سالم ۵ ساعت طول می‌کشد و پیوند آن به زن گیرنده هم ۵ ساعت دیگر وقت می‌گیرد.

نخستین مورد تولد زنده با رحم پیوند شده در سپتامبر ۲۰۱۴ در یک زن ۳۶ ساله رخ داد که رحم یک زن ۶۱ ساله را دریافت کرده بود.

هنگامی که زنی پیوند رحم می‌شود، با توجه به اینکه تخمدان‌ها به رحم پیوندی متصل نیستند، تنها راه برای باردار شدن استفاده از لقاح آزمایشگاهی یا IVF است.

کد خبر 391222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha