همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای کنترل ایدز صورت گرفته، هنوز آمار این بیماری رو به افزایش است

  به گزارش وبدا، سيد حسن هاشمي افزود: تصور نکنید، عده ‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌‌شوند، همه مردم در معرض خطر هستند و همه در يك كشتي نشسته ايم و ايدز سال‌هاي متمادي مي‌تواند ناشناخته باقي بماند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بيش از 10 هزار بيمار مبتلا به ايدز درحال درمان هستند، خاظرنشان کرد: در قالب طرح تحول سلامت 11 ميليون نَفَر حاشيه‌نشين را تحت مراقبت‌هاي سلامت قرار داديم و توانستيم بيماران بيشتري را شناسايي كنيم.

هاشمی گفت: در يك پروژه مطالعاتی ، 316 مادر باردار را تحت آزمايش قرار داديم و 74 مورد مادر باردار مبتلا به ايدز شناسايي شد كه با درمان و مراقبت، 97 درصد آنها نوزادان سالم به دنيا آوردند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: از جهت آگاهی بخشي عمومي كارهايي انجام شد، اما كافي نيست، از صدا و سيما تشكر مي‌كنم، چرا كه گام‌هاي موثري در اطلاع رسانی از این بیماری برداشت و با پخش سريال پريا از شبکه 3 سیما موارد جديدي شناسايي شد و افرادي كه از بیماری خود آگاهی نداشتند، مراجعه كردند.

هاشمی با اشاره به این مطلب که 300 نفر درمانگر ايدز به نقاط مختلف كشور فرستاده شده است، گفت: محققان براي گام چهارم كنترل و نظارت و درمان ايدز در تلاش هستند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اينكه هرسال صحبت‌ها تكرار مي‌شود جاي غصه دارد، زيرا آمار ايدز رو به افزایش است.

هاشمی گفت: براي اولين بار بيماري ايدز را 30 سال پيش از خطيب نماز جمعه، آیت الله هاشمي رفسنجاني شنيدم كه ايشان گفتند خدا را شكر اين بيماري در ايران وجود ندارد و غرب به علت بي اخلاقي به آن دچار است، اما اكنون بيماري ايدز در كشور ما با اعتياد و روابط غيراخلاقي رو به افزايش است.

وزیربهداشت بیان کرد: خود را با كشورهايي كه باورهاي متفاوت دارند و از ما فاصله دارند، مقايسه نمي‌كنيم، حتي در مقايسه با كشورهاي همجوار‌مان نيز وضعيت خوبي نداريم.‌

هاشمی با بیان اینکه اعتياد، ايدز و فحشا زيبنده تمدن هزارساله ما و شان انقلاب و حاكميت و دين نيست، اظهارداشت: بخشي از مراقبت به سياستمداران و بخشي به خود مردم برمي‌گردد، يعني اگر دولت كار خود را درست انجام ندهد، آیا مردم بايد نسبت به فرزندانشان بي توجه باشند؟ اين سلب مسئوليت است، چراكه وقتي با آسيب مواجه مي‌شويم، دنبال مسئولي غير از خود مي‌گرديم، لذا والدين بايد اكيدا مراقب فرزندان خود باشند.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه آمار زياد معتاد، طلاق، ايدز و گرفتاري‌های ديگر، كارنامه خوبي براي كشورمان ايران نيست، گفت: باید حرف بزنیم، البته ما با بی‌عفتی و بی حرمتی مخالفیم و از آن مهم تر، با القائات بیگانه مانند آنچه در سند 2030 در این حوزه دیکته می‌شود هم مخالفیم و باید برای صحبت کردن با مردم هنر به خرج دهیم.

دکتر هاشمی تصریح کرد: باید در چارچوب آموزه های دینی و ملی خودمان و آنچه که ریشه در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی دارد با آسیب های اجتماعی مقابله کنیم.

هاشمی گفت: ایدز با سیگار و قلیان و تریاک متفاوت است و فراگیری اش فاجعه است و تصور نکنید، عده ‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌‌شوند، همه مردم در معرض خطر هستند و همه در يك كشتي نشسته ايم و ايدز سال‌هاي متمادي مي تواند ناشناخته باقي بماند.

وزیربهداشت با بیان اینکه كنترل ايدز دست پزشكان نيست، ما آخر خط هستیم و خانواده‌‌ها در خط اول قرار دارند، تصریح کرد: اگر خدمات وزارت بهداشت، بهورزان و مراقبین سلامت نبود، وضعیت ما از برخی کشورهای آفریقایی هم بدتر بود و لذا مسئولین موضوع اشتغال، رفاه اجتماعی، فقر و اقتصاد را باید در صدر برنامه ‌های خود قرار دهند.

هاشمی گفت: هیچ وقت مدیران از من درخواست پول برای کنترل ایدز نکردند، هر چه بوده همکاری و حمایت بوده است، 30 سال قبل افتخارمان اين بود كه يك مورد هم ايدز نداريم اما امروز به كشورهاي همجوار غبطه مي‌خوريم.

کد خبر 391199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha