یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خارج از ایران هم خیلی‌ها تلاش می‌کنند از طریق اینستاگرام پولدار شوند. یکی از این راه‌ها مسافرت و عکس گذاشتن از آن است

اینستاگرام

حالا که خیلی‌ها از نبود کار و خرابی بازار اشتغال می‌گویند، اینستاگرام برای بعضی‌ها تبدیل شده به جایی که می‌توانند از آن درآمد کسب کنند

افرادی که بیشترشان را جوانان تشکیل می‌دهند، بدون این‌که منتظر کمک‌های دولت برای ایجاد شغل بمانند، خودشان دست به کار شده‌اند و با روش‌هایی که نسبت به قدیم، تازه‌تر هستند، پول در می‌آورند.

این وسط البته بعضی‌ها هم هستند که مثل همیشه دنبال سوءاستفاده از این فضا و اعتماد مردم هستند اما با ایجاد قوانینی می‌شود این راه‌ها را هم بست و اینفلوئنسری را تبدیل به یک راه مطمئن برای کسب درآمد کرد

راهی که انتقادهایی هم نسبت به آن وجود دارد و برخی معتقدند باید مثل هر کار دیگری برای آن هم قانون وجود داشته باشد و دولت از کسانی که در آن مشغول هستند، مالیات بگیرد.

با همه‌ي این‌ها، اینفلوئنسری در دوران ما تبدیل به یک مسیر جذاب برای درآمدزایی شده که می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدات خودش را داشته باشد و اگر بتوانید درست از آن استفاده کنید، شاید شما هم روزی پولدار شوید.

  • اینفلوئنسر که می‌گن یعنی چی؟

فرض کنیم یک فرد تاثیرگذار در اینستاگرام هستید؛ یعنی دنبال‌کننده‌های صفحه‌ي شما تنها دوستان و آشنایان نیستند. در واقع محتوایی را به اشتراک می‌گذارید که عده‌ي زیادی از آن خوششان می‌آید و تصمیم می‌گیرند شما را دنبال کنند.

تبریک می‌‌گوییم؛ شما یک اینفلوئنسر هستید. اینفلوئنسری به معنای تاثیرگذاری است و صرفا در تبلغ یک کالا یا خدمات خلاصه نمی‌شود.

اینفلوئنسرهای جهان حتی زمینه‌های کاری سیاسی و اجتماعی دارند و تنها به‌خاطر تاثیر‌گذار بودنشان به یک سلبریتی در فضای مجازی تبدیل شده‌اند. پدیده‌ي اینفلوئنسری هم تنها متعلق به اینستاگرام نیست.

در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل فیس‌بوک و یوتیوب نیز وجود داشته و دارد اما حدود دو سال پیش و با گسترش کسب و کار آن‌لاین در اینستاگرام، تبدیل به یک فضای تبلیغاتی و درآمدزایی شد.

  • اینفلوئنسری از کجا شروع می‌شود؟

همین که در اینستاگرام ثبت‌نام کنید و صفحه‌ای برای خودتان به راه بیندازید، یک اینفلوئنسر بالقوه محسوب می‌شوید. اما برای تبدیل شدن به یک فرد تاثیرگذار باید برنامه، فکر و خلاقیت داشته باشید.

باید محتوایی را به مخاطب ارائه کنید که تکراری نباشد و حرف نویی را با شیوه‌ي جدید به او بزنید که از هیچ کس و هیچ جای دیگر نشنیده باشد.

همه‌ي ما در اکانت اینستاگراممان بخشی از زندگی‌، علایق و تفکرهایمان را به اشتراک می‌گذاریم.

اما چرا نمی‌توانیم از این طریق به درآمد برسیم؟ این سوالی که اگر جواب آن را پیدا کنید، نیمی از راه را برای تبدیل شدن به یک سلبریتی اینستاگرام طی کرده‌اید، البته راه‌های خیلی ساده‌تر و سریع‌تری هم برای سلبریتی شدن وجود دارد، خصوصا کارهایی که خلاف موازین است.

شما اما به فکر یک صفحه‌ي «باشخصیت» باشید که معرفی تفکر و اندیشه‌های شما باشد.

 

  • اینفلوئنسرها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

حتما شما هم با گشتن در اینستاگرام صفحه‌هایی را دیده‌اید که عکسی از یک محصول، یک جشن، میز یک کافه یا رستوران و ... را به اشتراک گذاشته‌اند.

به نظر طبیعی می‌آید، چراکه همه‌ي ما به رستوران می‌رویم یا کالایی را مصرف کرده و از مرکزی خدمات می‌گیریم.

گاهی هم پیش می‌آید در چنین مواردی با تجربه‌ي خیلی خوبی رو‌به‌رو می‌شویم و با به اشتراک گذاشتن عکس آن در صفحه‌‌ي شخصی به دیگران هم توصیه‌اش می‌کنیم اما اگر تعداد این توصیه‌ها زیاد شود و اگر مخاطب‌های صفحه‌ي ما چند صد هزار نفر باشند چطور؟

اینفلوئنسرها در واقع افرادی با تعداد فالوئر بالا هستند که محصولی را دریافت می‌کنند، در رویداد و جشنی شرکت می‌کنند

به کافه یا رستورانی می‌روند و بعد با اشتراک گذاشتن عکس آن در صفحه‌ي پرمخاطب‌شان دیگران را هم به استفاده از این کالا و خدمات تشویق می‌کنند، البته اين عكس‌ها معمولا كپشن‌هاي به درد بخوري هم دارند و اين‌طوري نيست كه هركسي معروف شود.

  • چند مدل اینفلوئنسر داریم؟

صفحه‌هایی هستند که به دلیل یک ویژگی خاص در مدت کوتاهی مورد توجه قرار می‌گیرند و بعد از مدتی هم فراموش می‌شوند.

مثل چند سال قبل که دابسمش درست کردن، تقلید صدا و ادا یا سلفی با آدم‌های معروف باب شده بود اما اگر از نظر تنوع کار به موضوع نگاه کنیم

دسته‌بندي‌های بسیار متنوعی در صفحه‌هاي‌ اینفلوئنسرها می‌بینیم؛ دسته‌بندي‌هايی مثل مد و فشن که تبلیغ سالن‌های زیبایی، بوتیک‌ها و مزون‌ها را می‌کنند.

دسته‌بندی بعدی مربوط به کافه‌ها و رستوران‌هاست، همین‌طور آشپزی و چیدمان. یکی دیگر از صفحه‌های پرمخاطب هم مربوط به سفر و عکاسی است.

اما نامحدودترین صفحه‌ها از نظر چگونگی فعالیت و تبلیغ را کسانی دارند که صرفا به خاطر سبک زندگی‌شان مورد توجه قرار گرفته‌اند: خانواده‌ای که از فرزند تازه به دنیا آمده‌شان می‌نویسند

معلم فرانسه‌ای که چگونگی رسیدن به آرزوهایش را با دیگران مطرح می‌کند یا دختر جوانی که زندگی شادی را برای خود ساخته و با به اشتراک گذاشتن انرژی مثبتش دیگران را هم دعوت به شادی می‌کند.

  • چه کسانی سفارش کار می‌دهند؟

شرکت‌های مختلفی هستند که می‌خواهند کالا و خدمات خود را عرضه کنند و بیشتر از هرچیز تاثیرگذار بودن تبلیغ برایشان اهمیت دارد

یعنی اگر یک نفر رستورانگرد است و حالا بیاید بگوید در فلان رستوران باقالی‌پلو با ماهیچه‌ي خوشمزه‌ای خوردم پس این یک نوع تبلیغ تاثیرگذار است یا اگر کسی را فالو کرده‌ایم که در حوزه‌ي مد و زیبایی آموزش‌هایی می‌دهد، اگر از یک کرم بهداشتی تعریف کند

ما هم به خریدن آن ترغیب می‌شویم. بنابراین هر شرکتی با توجه به محصولی که دارد و با توجه به مخاطب‌هایی که یک اینفلوئنسر دارد به او سفارش کار می‌دهد، البته تعداد فالوئر و لایک هم خیلی مهم است و در تعیین مبلغ قرار دارد تاثیر دارد.

حتی اینفلوئنسرهایی هستند که خارج از ایران زندگی می‌کنند و قدرت تاثیرگذاری‌شان آن‌قدر بالاست که شرکت‌ها حاضر می‌شوند محصولات خود را برای آن‌ها ارسال کرده تا مصرف کنند و بعد در پیج‌شان برای آن‌ها تبلیغ کنند.

  • دست‌های پشت‌پرده‌ي اینفلوئنسری

در اینفلوئنسری هیچ نرخ مشخصی وجود ندارد. یک نفر فقط به ازای دریافت کالا آن را تبليغ می‌کند. دیگری هم کالا دریافت می‌کند و هم بابت پست گذاشتن برای آن پول می‌گیرد. قیمت استوری هم جداگانه است.

حتی اگر بخواهید پست شما دائمی باشد و بعد از چند هفته پاک نشود، بايد هزینه‌ي بیشتری پرداخت کنید.

این رقم‌ها براساس توافقی که بین شرکت سفارش‌دهنده و اینفلوئنسر صورت مي‌گيرد، تعيين مي‌شوند و به میزان فالوئر و لایک بستگی دارد.

هرچه مخاطب‌های یک صفحه واقعی‌تر باشند، هزینه‌ي تبلیغ در آن بالاتر است.

کمترین رقم‌ها از 50 و 100 هزارتومان است و به 5/2 میلیون تومان بابت یک پست دائم هم می‌رسد. حتی این رقم می‌تواند بالاتر برود در صورتی که بتوانید ایده‌ي خارق‌العاده و بسیار متفاوتی را عملی کنید.

منبع: همشهري جوان

کد خبر 391173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha