همشهری آنلاین: سورین پیتسوآن' دبیر کل سابق اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و وزیر امور خارجه پیشین تایلند که شهرت و نفوذ زیادی در بین افکار عمومی این منطقه داشت، پیش از سخنرانی در یک کنفرانس منطقه‌ای سکته کرد و در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

 سکته و مرگ دبیر کل پیشین آ.سه.آن در یک کنفرانس منطقه ای

به گزارش ایرنا منابع خبری آسیایی با بازتاب این خبر به نقل از حزب دموکرات تایلند علت مرگ 'سورین پیتسوآن' را حمله قلبی اعلام کردند.

بانکوک پست در این زمینه نوشت پیتسوان که در دوران دبیرکلی اش در آ.سه. آن به شدت در پی جلوگیری از گسترش منازعات در منطقه بود، پیش از ارائه سخنرانی در یک کنفرانس منطقه ای در بانکوک سکته کرد و پس از آن در بیمارستان 'رامخامهائنگ' این شهر درگذشت.

وی که پسر یک معلم علوم اسلامی بوده در سال 1949 در استان 'ناخون سی تامارات' در جنوب تایلند به دنیا آمده بود و در سال 1972 پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه کالیفرنیا، توانسته بود در سال 1982 مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاورواد دریافت کند.

'پیتسوآن' از سال 1986 در حالی که در دانشگاه 'تاماسات' مشغول تدریس بود، شغل سیاسی خود را با ورود به پارلمان تایلند آغاز کرد و برای هشت دوره از سوی حزب دموکرات به پارلمان تایلند راه یافت.

وی از سال 1992 تا 1995 معاونت وزیر امور خارجه تایلند را بر عهده داشت و برای یک دوره چهار ساله از 1997 تا 2001 در دوران نخست وزیری 'چوآن لیکپای' هدایت وزارت امور خارجه این کشور را عهده دار بود.

وی در سال 1999 که تایلند ریاست 'آ.سه.آن' را بر عهده داشت رهبری تلاش آسیای جنوب شرقی را برای کمک به بازگرداندن نظم به بحران تیمور شرقی بر عهده داشت.

وی پس از ترک وزارت امور خارجه به عنوان یکی از جانشینان احتمالی 'کوفی عنان' دبیر کل سازمان ملل مطرح شد، اما در نهایت از سول 'تاکسین شیناواترا' نخست وزیر تایلند به عنوان نامزد این پست معرفی نشد.

پس از آن گفته می شد که دلیل عدم نامزدی وی برای دبیرکلی سازمان ملل این بوده که حزب 'تای راک' قصد نداشته که یک تن از جمله مخالفان خود را برای این منصب نامزد کند.

پس از کودتای نظامی 2006 در تایلند، کابینه موقت این کشور به اتفاق آراء 'سورین پیتسوآن' را به عنوان نامزد تایلند برای دبیر کلی آ.سه.آن مطرح کردند و وی از اول ژوئیه سال 2007 برای نخستین بار از سوی طرف تایلند به این مقام دست یافت.

در طول پنج ساله فعالیت خود، وی خواستار نقش فعالانه بیشتری در این اتحادیه منطقه ای گردید و 'خواستار پرهیز از سیاست 'عدم مداخله در امورد داخلی' اعضاء آ.سه.آن شد که عمدتا منجر به نقض حقوق بشر می شود.

این رویه بیشتر در مورد میانمار مطرح بود که البته در نهایت باعث شد این کشور گام هایی به سوی انجام اصلاحات نیز بردارد.

حضور آمریکا در نشست آسیا شرقی و افزایش تنش ها بر سر مسائل دریای جنوبی چین از دیگر اتفاق هایی بود که در زمان ریاست وی بر آ.سه.آن به وقوع پیوست.

'سورین پیتسوآن' در سال 2013 و پس از پایان ریاست خود بر آ.سه.آن به تایلند بازگشت و عمدتا در مسائل مرتبط با آ.سه.آن و سیاست خارجی فعالیت داشت.

کد خبر 391070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha