ههمشهری آنلاین: رهبران حزب سوسیال دموکرات و اتحاد احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی به دعوت رئیس جمهور آلمان گفت‌وگوهای خود را پیرامون تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ آغاز کردند.

merkel

روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم نمایندگان اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی با رهبر حزب سوسیال دموکرات برگزار شد. این گفت‌وگوها به ابتکار و بنا بر دعوت فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان الزام به گفت‌وگو بر سر تشکیل دولت ائتلاف بزرگ آلمان یا تشکیل دولت اقلیت با پشتیبانی حزب سوسیال دموکرات عملا ناشی از شکست گفت‌وگوهای بین نمایندگان اتحاد دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی با رهبران حزب سبزها و همچنین دموکرات آزاد به وجود آمد.

به‌رغم مخالفت اولیه حزب سوسیال دموکرات برای شرکت مجدد در ترکیب دولت، مسئولان این حزب با دعوت رئیس جمهور آلمان برای شرکت در این گفت‌وگو موافقت کردند.

علت همراهی حزب سوسیال دموکرات با اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان در گفت‌وگوهای مربوط به تشکیل ائتلاف بزرگ را می‌بایست در عدم تمایل آن‌ها به تجدید انتخابات در آلمان دانست. بر اساس ارزیابی‌های و نظرسنجی‌های صورت گرفته، هیچ یک از احزاب بزرگ آلمان از تجدید انتخابات در شرایط کنونی سود نمی‌برد.

  • پیشبرد سیاست صبر و تحمل

مخالفت با شرکت مجدد حزب سوسیال دموکرات در ائتلاف حکومتی در بدنه این حزب گسترده است. از این رو، پیشبرد گفت‌وگوهای مربوط به آینده سیاسی دولت آلمان نمی‌تواند خیلی سریع به نتیجه برسد.

اولاف شولتس، معاون رهبر حزب سوسیال دموکرات رسما اعلام کرده است که این حزب برای کسب توافق بر سر سیاست خود در قبال ائتلاف بزرگ عجله‌ای ندارد و بر آن است با صبر و حوصله و دقت کامل با این موضوع برخورد کند.

اولاف شولتس همچنین گفته است که دولت کنونی آلمان تا زمان تصمیم‌گیری درباره دولت آینده به کار خود ادامه می‌دهد و از این‌رو دلیلی برای شتاب کردن وجود ندارد.

برخلاف حزب سوسیال دموکرات، مسئولان اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی خواستار به نتیجه رسیدن هر چه سریع‌تر این گفت‌وگوها هستند. افزون بر این اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی به موازات پیشبرد گفت‌وگوها با نمایندگان حزب سوسیال دموکرات، گزینه تشکیل دولت اقلیت با پشتیبانی نمایندگان سوسیال دموکرات در پارلمان این کشور را نیز منتفی نمی‌دانند. این در حالی است که صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، با تشکیل دولت اقلیت مخالف است.

  • دور نخست گفت‌وگوها

نخستین دور گفت‌وگوهای بین رهبران احزاب دموکرات‌مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات که پنجشنبه شب، ۳۰ نوامبر، برگزار شده بود، بیش از دو ساعت ادامه یافت. رئیس جمهور آلمان، اشتاین‌مایر نیز در این جلسه حضور داشت.

همان گونه که انتظار می‌رفت، شرکت کنندگان در این جلسه پس از پایان گفت‌وگوها از اظهار نظر رسمی درباره نتایج آن خودداری کردند. قرار است نتایج این گفت‌وگوها پیش از ظهر روز جمعه ۱ دسامبر (۱۰ آذر) توسط احزاب یاد شده به بحث گذاشته شود.

کد خبر 391057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha