چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارشی جدید نسبت به وضعیت نیروی کار در جهان هشداری تهدید آمیز دارد و به آنها توصیه می‌کند که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته‌باشند.

شغل

براساس گزارش CNN، موسسه مك‌كينزي گلوبال هشدار داد كه تا سال 2030 نزديك به 375 ميليون كارگر و كارمند بايد به واسطه خودكار‌سازي مشاغل حرفه‌هاي خود را تغيير دهند.

بيشترين خطر متوجه مشاغل فيزيكي در فضاهايي قابل پيش‌بيني مانند اوپراتور دستگاه‌ها يا آشپز‌هاي فست‌فودي است. گرد‌آوردنگان و پردازشگران داده نيز در ليست حذف قرار دارند،‌ البته اگر در زمينه‌هاي وام، نيمه‌حقوقي، حسابداري و اداري فعال باشند.

به توصيه اين گزارش، نيروهاي كار براي اينكه بتوانند بقاي خود را در اين شرايط حفظ كنند بايد با آموزش دوباره در زمينه‌اي متفاوت كنار بيايند و دولت‌ها و شركت‌ها نيز بايد به تلطيف اين روند گذار دشوار به آنها كمك كنند.

به گفته سوزان لاند يكي از محققان شركت مك‌كينزي گلوبال و يكي از نويسندگان اين گزارش،‌دوران اين مدل قديمي كه انسان‌ها براي 20 سال اول زندگي خود به تحصيل بپردازند و 40 تا 50 سال بعد از آن را كار كنند به پايان رسيده‌است و اكنون بايد به فكر آن باشيم كه آموزش و يادگيري در كل دوران حرفه‌اي ادامه داشته‌باشد.

نويسندگان اين گزارش باور دارند جهان در در جريان گذار گسترده‌اي قرار گرفته كه از اوايل دهه 1900 تا به امروز ديده نشده‌است، دوراني كه در آن كشاورزان مزرعه‌ها را رها كرده و به كارخانه‌ها هجوم بردند. اين گزارش به نياز شديد براي تلاشي درحد برنامه مارشال، برنامه‌اي كه براساس آن آمريكا پس از جنگ جهاني دوم ميلياردها دلار صرف ساخت و ساز اروپاي غربي كرد، تاكيد كرده‌است. به گفته اين گزارش، چنين برنامه‌اي به سرمايه‌گذاري كلان بخش‌هاي خصوصي و عمومي روي برنامه آموزشي جديد و برنامه تغيير نيروي كار منجر خواهد شد.

اگرچه اين تحولات مي‌توانند چالش‌برانگيز باشند، اما اين گزارش توصيه‌هايي براي عبور نيروهاي كار از اين چالش‌ها دارد. براساس اين گزارش اگرچه رونمايي از رايانه‌هاي شخصي در دهه 1980 برخي از مشاغل را به نابودي كشاند، اما مشاغل جديد‌تر و بيشتري خلق كرد. كارگراني كه با فراگيري مهارت‌هاي جديد همسو شوند، قادر خواهند بود شغلي جديد بيابند.

پيش‌بيني‌هاي نگران‌كننده بر اين اساسند كه روبات‌ها قرار است به روند شغل انسان‌ها را از آنها بگيرند و بخش زيادي از مشاغل خودكار شوند،‌ اما هنوز شغل كافي براي همه در تمامي بخش‌ها وجود دارد. براساس اين گزارش انتظارنمي‌روند اين روند خودكارسازي جايگزين مشاغل مديريتي، تعاملات اجتماعي و يا تخصص‌هاي كاربردي شوند. باغبان‌ها،‌لوله‌كش‌ها، و پرستاران كودكان و سالمندان در دسته گروه‌هايي هستند كه كمتر در معرض تهديد قرار دارند.

کد خبر 390920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha