همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی می‌گویند شمار افرادی در اروپا که به تازگی عفونت اچ‌آی‌وی در آنها تشخیص داده می‌شود، در سال ۲۰۱۶ به بالاترین میزان تا به حال رسیده است و بیانگر گسترش همه‌گیری این عفونت در این منطقه با سرعتی هشداردهنده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان منطقه‌ای اروپای سازمان جهانی بهداشت (WHO) که شامل ۵۳ کشور می‌شود و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا (EDEC) در گزارش مشترکشان می‌گویند در این سال ۱۶۰۰۰۰ نفر دچار عفونت با ویروس اچ‌آی‌وی شده‌اند که می‌تواند باعث ایجاد ایدز شود.

بر اساس این گزارش حدود ۸۰ درصد این موارد تازه عفونت اچ‌آی‌وی در اروپای شرقی رخ داده است.

زوزانا جاکاب، رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای دراین‌باره گفت: «این بالاترین شمار موارد عفونت اچ‌آی‌وی ثبت‌شده در یک سال است. اگر این روند ادامه یابد، ما نخواهیم توانست به هدف پایان دادن به همه‌گیری اچآی‌وی تا سال ۲۰۳۰ برسیم.»

به گفته این سازمان‌ها این روند به‌خصوص از این لحاظ نگران‌کننده است که بیماران بسیاری از قبل برای چند سال تا زمان تشخیص حامل اچ‌آی‌وی بوده‌اند و این وضعیت کنترل ویروس را مشکل‌تر می‌کند و احتمال انتقال آن را به دیگران افزایش می‌دهد.

تشخیص زودرس در عفونت اچ‌آی‌وی مهم است، زیرا به افراد امکان می‌دهد درمان با داروهای ضد ایدز را زودتر شروع کنند و به‌این‌ترتیب بختشان برای زندگی طولانی‌تر سالم بیشتر می‌شود.

آندرئا آمون، رئیس ECDC دراین‌باره گفت: «باید کار بیشتری در اروپا در پاسخ به همه‌گیری اچ‌آی‌وی انجام شود.»

به گفته او زمان میانگین تخمینی میان عفونت یک شخص با ویروس و تشخیص در اروپا سه سال است، «که بسیار طولانی است.»

این گزارش می‌گوید راهبردهای جدیدی برای گسترش دستیابی به آزمایش اچ‌آی‌وی موردنیاز است- ازجمله سرویس‌های آزمایش به‌وسیله خود شخص و آزمایش‌های که افراد غیرحرفه‌ای می‌توانند انجام دهند.

حدود ۳۷ میلیون نفر در سراسر جهان دارای ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ‌آی‌وی هستند که باعث ایجاد بیماری ایدز می‌شود. اکثریت این افراد در مناطق فقیرتر جهان مانند آفریقا زندگی می‌کنند که دسترسی به آزمایش، پیشگیری و درمان محدودتر است، اما همه‌گیری اچ‌آی‌وی در مناطق ثروتمندتر مانند اروپا هم ادامه یافته است.

منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت شامل ۵۳ کشور و جمعیتی حدود ۹۰۰ میلیون نفر می‌شود.

گزارش EDEC/WHO نشان می‌دهد که در طول ۱۰ سال گذشته، میزان عفونت‌های تازه تشخیص داده شده عفونت‌های اچ‌آی‌وی در این منطقه با ۵۲ درصد افزایش از ۱۲ در ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت در ۲۰۰۷ به ۱۸.۲ برای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت در ۲۰۱۶ رسیده است.

بر اساس این گزارش این افزایش در طول یک دهه «عمدتاً ناشی از روند رو به افزایش عفونت اچ‌آی‌وی در شرق اروپا است.»

یک بررسی ECDC که در اوایل امسال منتشر شد، نیز نشان داد که از هر شش مورد جدید عفونت اچ‌آی‌وی که در اروپا تشخیص داده می‌شود، یک مورد مربوط به افراد بالای ۵۰ سال است.

کد خبر 390866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha