سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا در مراسم تقدیر از کهنه‌سربازانی از اقوام سرخپوست "ناواها" در آمریکا در جنگ جهانی دوم در اقدامی جنجالی و توهین‌آمیز متلک معروفی به سناتور الیزابت وارن، از سیاستمداران مخالف آمریکایی انداخت و به طعنه او را "پوکه‌هانتس" نامید.

این واژه، نام زنی از سرخپوستان ایالات متحده آمریکا و دختر فرمانده پوهاتان، رئیس قبیله سرخپوستان بود که به خاطر روابطش با مستعمره‌نشینانِ جیمزتاونِ ویرجینیای آمریکا مشهور شد.

حکایت تاریخی معروفی می‌گوید او جان سردار جان اسمیت، شکارچی سرخپوستان را نجات داد و هنگامی که پدرش می‌خواست اسمیت را با تیر بزند سر خود را سپر سر اسمیت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، ترامپ در جایگاهی با کهنه‌سربازن سخن می‌گفت که پرتره‌ای از اندرو جکسون،‌ هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا در پس زمینه آن قرار داشت.

جکسون در ۱۸۳۰ "قانون حذف بومیان" را به امضا رساند که موجب برکناری، انتقال و مرگ هزاران بومی آمریکایی از ایالت‌های جنوبی شد.

دونالد ترامپ گفت: شما قبل از این‌که کسی از ما اینجا باشد، اینجا بودید. با این حال ما یک نماینده در کنگره داریم که گفته می‌شود خیلی وقت پیش اینجا بوده است. آنها او (ضمیر مونث) را پوکه‌هانتس صدا می‌زنند.

ترامپ بارها ادعای وارن مبنی بر این‌که از قومی چروکی است مسخره کرده و او را پوکه‌هانتس خطاب کرده بود.

ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی از این واژه استفاده کرد و موجب شد تا مردم او را تشویق کنند اما دوشنبه حضار در کاخ سفید سکوت اختیار کردند.

وارن از سمبل‌های ترقی‌خواه ایالت ماساچوست است که سابقه طولانی از جنگ لفظی با رئیس‌جمهور آمریکا دارد.


varen

 

وارن بعدا گفت: عمیقا تاسف‌بار است که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا حتی در جریان یک مراسم برای تقدیر از این قهرمانان جنگ نمی‌تواند جلوی زبانش را بگیرد و تهمت‌های نژادپرستانه مطرح می‌کند.

کاخ سفید این اظهارات را مورد انتقاد قرار داده و مدعی است که سناتور وارن درباره اجدادش صادق نیست.

سارا سندرز، ‌سخنگوی کاخ سفید گفت: گمان می‌کنم آنچه از نظر مردم توهین‌آمیز است، دروغی است که سناتور وارن درباره اجدادش می‌گوید تا در شغل خودش از آن سوءاستفاده کند. این‌که وارن حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا را "تهمت نژادپرستانه" می‌داند، پاسخ خنده‌داری است.

این سخنگو همچنین نپذیرفت که رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از این واژه به میهمانان سالخورده خود هم که در جنگ جهانی دوم خدمت کردند، توهین کرده است.

او گفت: قطعا رئیس‌جمهور آمریکا ارزش و احترام فوق‌العاده‌ای برای این افراد قائل است و به همین دلیل ما آنها را به کاخ سفید دعوت کردیم، برای آنها وقت گذاشتیم و آنها را مورد تقدیر قرار دادیم.

هنگامی که سارا سندرز در حال خروج از اتاق کنفرانس بود، یک خبرنگار با صدای بلند پرسید که چرا اظهارات ترامپ مقابل تصویر اندرو جکسون مطرح شد که چهره‌ای منفور بوده و به حذف اجباری بومی‌ها شناخته می‌شود. اما سندرز پاسخی نداد.

حمله به اجداد وارن به کمپین سناتوری او در سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد؛ زمانی که او در دانشکده حقوق پنسیلوانیا و دانشکده حقوق هاروارد کار می‌کرد و خودش را در لیست اقلیت‌ها گنجاند.

او گفت، معتقد است که خانواده‌اش دارای اجداد چروکی بودند.

با این حال منتقدان تاکید دارند وارن با این ادعا که ریشه‌ای میان بومیان آمریکایی دارد توانست از مزیت خوبی استفاده کند.

دانشگاه پنسيلوانيا و هاروارد هرگونه ارتباط استخدام وارن با نژاد او را رد کردند.

کد خبر 390828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha