همشهری آنلاین: سربازی جوان از لشکریان چنگیزخان و فرزند جنگاوری مقتول شاید در آینده نزدیک به شهرتی همپای فرودو بگینز در ارباب حلقه‌ها جی آر آر تالکین یا جان اسنو در بازی تاج و تخت برسد.

افسانه قهرمانان کندور

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، گو جينگ در واقع يك قهرمان مبارز چيني در كتاب‌هايي به قلم جين يونگ است كه از مرز پديده بودن گذشته و تا امروز بيش از 300 ميليون نسخه از شرح دلاوري‌هاي او در گوشه و كنار دنياي چيني‌زبان به فروش رسيده است. هر چند يونگ را نويسنده بزرگ‌ترين فانتزي كونگ‌فو در تاريخ مي‌شناسند اما بعيد است در دنياي غرب نام او به گوش كسي به ويژه دوستداران ادبيات فانتزي خورده باشد.

اين گمنامي شايد بيشتر به واسطه پيچيده بودن داستان‌هايي است كه نويسنده نامدار چيني خلق مي‌كند و البته معماهايي كه مترجم‌ها از عهده حل كردن آنها برنمي‌آيند. حالا براي نخستين بار مجموعه داستان‌هاي شگفت‌انگيز او در قالب كتاب‌هاي «افسانه قهرمانان كندور» براي كتابخوان‌هاي انگليسي ترجمه شده است. هر چند پيش از اين چند مترجم در بازگرداندن داستان‌هاي چيني به زبان انگليسي ناكام مانده بودند اما يك ادينبورگي 32 ساله آن را به سرانجام رسانده است.

مجلد اول مجموعه «افسانه‌هاي قهرمانان كندور» با ترجمه آنا هُلم‌وود در قالب كتاب «قهرماني متولد مي‌شود» فوريه سال آينده ميلادي به بازار مي‌آيد تا مقدمه‌اي باشد براي ورود 11 مجلد ديگر اين مجموعه. امروز شايد مقايسه كردن يونگ با تالكين يا جورج آر آر مارتين تا حدي گزافه‌گويي به نظر برسد اما او يكي از 10 نويسنده پرفروش سراسر دنياست و نوشته‌هايش در چين، هنگ‌كنگ، ويتنام و تايوان شهرتي به اندازه كلاسيك‌هاي ادبيات جهان يا افسانه‌هايي ملي دارد.

ماجراي «قهرماني متولد مي‌شود» در سال 1200 در چين مي‌گذرد و درباره يك امپراتوري رو به زوال است كه آينده آن در دست‌هاي چند قهرمان هنرهاي رزمي قرار دارد. اين كتاب را يك روزنامه‌نگار چيني به نام لوييس چا ليونگ-يونگ با نام مستعار جين يونگ نوشت. او كه دبير روزنامه هنگ‌كنگي مينگ پائو بود، مجموعه‌اي از داستان‌هاي مربوط به يك قهرمان هنرهاي رزمي را كنار هم گذاشت و آن را در يك پس‌زمينه تاريخي دقيق روايت كرد.

اين داستان‌ها به اتفاقي در عرصه ادبيات داستاني قرن گذشته چين تبديل شدند و مجموعه 15 رمان آن دستمايه توليد بازي رايانه‌اي، فيلم سينمايي، كتاب مصور و برنامه و مجموعه تلويزيوني شد. نكته جالب اينكه نويسنده اين مجموعه بسيار موفق در 93 سالگي گوشه خلوت گزيده و در انزواي خودخواسته روزگار مي‌گذراند. هُلم‌وود كه در دانشگاه آكسفورد زبان چيني خوانده، نخستين‌بار كتاب‌هاي لوييس چا را در تايپه كشف و كار ترجمه را در هانگژو در شرق چين آغاز كرد.

کد خبر 390712

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha