همشهری آنلاین: محققان انگلیسی روش جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به آنها در شناسایی ۹۹ درصد از میکروپلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌های جهان کمک کند.

شناسایی میکروآلاینده‌ها در اقیانوس‌ها با یک روش جدید

به گزارش ایرنا، میکروپلاستیک‌ها تکه‌های پلاستیکی کوچک‌تر از 5 میلی‌متر هستند که عمدتا از قطعات پلاستیکی بزرگ ناشی می‌شوند، میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها جمع شده و به آهستگی به قطعات کوچک‌تر تجزیه می‌شوند.

این ذرات کوچک به نوعی شایع‌ترین نوع آلودگی دریایی محسوب می‌شوند اما اندازه بسیار کوچک آنها باعث می‌شود که هنگام بررسی‌های کارشناسان به حساب نیایند.

بر اساس ارزیابی یک مطالعه، 99 درصد پلاستیک‌های موجود در آب اقیانوس‌های جهان به حساب آورده نمی‌شوند.

اکنون محققان با استفاده از یک رنگ فلورسنت که به طور خاص به پلاستیک می‌چسبد موفق شده‌اند که روش جدیدی برای مشخص کردن میکروپلاستیک‌ها ابداع کنند.

آن‌ها با استفاده از این روش ذرات میکروپلاستیک بسیار بیش‌تری از آنچه پیش از این تصور می‌کردند، پیدا کردند.

"گابریل ارنی کاسولا" از دانشگاه وارویک در انگلیس که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: با استفاده از این روش می‌توان مجموعه عظیمی از نمونه‌ها را بسیار سریع آنالیز کرد و مقادیر زیادی داده در زمینه کمیت میکروپلاستیک‌ها در آب دریا یا به طور موثر در هر نمونه زیست محیطی به دست آورد."

محققان در این مطالعه با اضافه کردن رنگ به نمونه‌های آب گرفته شده از ساحل اطراف پلیموت، به‌راحتی توانستند این تکه‌های ریز پلاستیکی را در زیر میکروسکوپ مشاهده کنند.

آنها گفتند: بسیاری از ذرات کشف شده حتی کوچک‌تر از عرض تار مو بودند اما حتی آنها می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند.

با این همه، جوزف کریستی- اولزا از دانشگاه وارویک که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، تاکید کرد که برای تایید یافته‌های اولیه این مطالعه لازم است که این روش در بررسی‌های آینده علمی ارزیابی شود.

کد خبر 390632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha