مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: ۷۰تا ۸۰درصد تالاب‌های کشور خشک شده‌اند و بار آن بر دوش مدیریت نادرست منابع آبی و حوضه‌های آبریز است.

ابوالفضل آبشت در گفت‌وگو با ايرنا افزود: بنابر اعتقاد بسياري از كارشناسان، تأثير مديريت نادرست منابع آبي بر روند خشك‌شدن تالاب‌ها بسيار بيشتر از تأثير تغيير اقليم است.

وي اظهار كرد: اختلاف نظري در اين زمينه وجود ندارد كه علت عمده وضعيت كنوني تالاب‌ها بر دوش مديريت نادرست منابع آبي و بارگذاري بيش از حد بر حوضه‌هاي آبريز است. آبشت افزود: ما بيشتر بار توسعه اقتصادي را بر دوش منابع طبيعي گذاشته‌ايم و كمتر به سمت مسائل ديگري مانند صنعت و منابع انساني پيش رفته‌ايم. وي در عين حال با بيان اينكه تغيير اقليم هم به اندازه خود تأثير داشته است، گفت: تغيير اقليم فقط كاهش بارندگي نيست بلكه جابه‌جايي زمان بارش‌ها نيز هست و تأثير آن باعث شده تا بارش‌ها در زمان نامناسب صورت گيرد.

آبشت افزود: تغيير الگوهاي بارندگي نيز از ديگر تأثيرات تغيير اقليم است؛ به‌طوري كه تا چندسال پيش بيشتر الگوهاي بارشي كشور در فصل زمستان برف بود اما اكنون الگوهاي بارشي هم كم‌شده و هم به باران تغيير كرده است.

مدير طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران ادامه داد: در ايران كه كشوري خشك و نيمه‌خشك است، تأثير باران و برف بر منابع آبي بسيار متفاوت است، در واقع برف يك ذخيره آبي است يعني آبخوان‌ها، حوضه‌هاي آبريز و سفره‌هاي زيرزميني را به آرامي تغذيه مي‌كند اما باران به رواناب تبديل و از دسترس خارج مي‌شود. وي اظهار كرد: بنابراين تغيير اقليم هم در خشك‌شدن تالاب‌ها و كاهش منابع آبي تأثيرگذار بوده اما نه به اندازه مديريت نادرست منابع كه سهم عمده‌اي در بروز شرايط كنوني براي تالاب‌هاي كشور دارد.

آبشت افزود: امروزه موضوع آب و مديريت منابع آب تقريبا اولويت تمام دستگاه‌هاي كشور شده و سازمان حفاظت محيط‌زيست هم اولويت اول خود را موضوع آب قرار داده است.

مدير طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران تأكيد كرد: اگر تمام دستگاه‌ها در كنار هم قرار گيرند، قطعا اين شرايط قابل مديريت است. در اين زمينه راهكارها و تجربه‌هاي خوبي در سطح بين‌المللي وجود دارد و مي‌توانيم از آنها بهره‌مند شويم. آبشت درباره توان تأمين حقابه تالاب‌ها گفت: بيشتر بارگذاري منابع آبي كشور روي كشاورزي است؛ يعني 80تا90درصد منابع آبي ما در حوزه كشاورزي با راندمان پايين صرف مي‌شود، اگر بتوان بخش كشاورزي را اصلاح كرد حدود زيادي از حقابه تالاب‌ها تأمين مي‌شود فقط بايد مديريت صحيح وجود داشته باشد كه در اين صورت با همين منابع آبي كه در اختيار است مي‌توان حقابه‌ها را تأمين كرد.

کد خبر 390581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha