شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

روز کتابگردی در آخرین پنجشنبه هفته کتاب که در چند سال اخیر برگزار شده است امسال هم از رونق بالایی برخوردار بود به‌طوری که طبق آمار ارائه شده حدود ۷۰ هزار جلد کتاب فقط در تهران و در یک روز به فروش رفت

کتاب

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران كه خود نيز در مراسم روز كتابگردي حضور داشت با اشاره به هفته كتابخواني گفت: اين اتفاق يك حركت نمادين است كه هم مسئولان و هم آنهايي كه در حوزه نشر و توزيع فعاليت دارند ارتباط مستقيم برقرار مي‌كنند و در جريان مشكلات حوزه خود قرار مي‌گيرند.

ابراهيم اميني در ادامه تأكيد كرد: از سوي ديگر اين اتفاق انگيزه‌اي براي شهروندان مي‌شود تا براي استفاده از كتاب رغبت بيشتري پيدا كنند. اين در حالي است كه توسعه فضاي مجازي و اينترنت تأثير منفي بر فرهنگ كتابخواني داشته است. به گفته وي، انتشار كتاب‌هاي ديجيتال كه عموما نيز به‌صورت غيرقانوني منتشر مي‌شوند و حتي ناشران نيز از منبع انتشار آنها خبر ندارند تأثير منفي در بازار نشر و كتاب داشته است كه موجب وارد شدن زيان‌هاي بسيار به فعالان اين صنف شده است.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه يادآور شد: بخش زيادي از وقت شهروندان در فضاي مجازي مي‌گذرد و ديگر وقت مطالعه باقي نمي‌ماند. اين در حالي است كه با استفاده از مناسبت‌هايي چون هفته كتابخواني كه فرصت مناسبي براي تشويق شهروندان به كتابخواني است مي‌توان اين كمبود را جبران كرد. ابراهيم اميني در ادامه خاطرنشان كرد: شهروندان به نكات فرهنگي، اجتماعي و آموزشي نياز دارند كه فقط در كتاب‌ها مي‌توان يافت اگرچه در فضاي مجازي نيز مطالب متنوع بسياري منتشر مي‌شود. اين عضو شوراي شهر تهران اظهار اميدواري كرد كه همه اقشار در مناسبت‌هاي فرهنگي به سمت استفاده از كتاب بروند و فرهنگ كتابخواني ترويج شود.

  • آسيب‌هاي بي‌توجهي به كتاب

سيدحسن رسولي، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران هم با اشاره به كتابگردي در پنجشنبه هفته گذشته گفت: با توجه به گرايش فرهنگي شوراي اسلامي دوره پنجم شهر تهران و اين پيش فرض كه متأسفانه به دلايل مختلف توجه به كتاب و گرايش به سمت مطالعات بنيادين روبه كاهش است اين روند نشان‌دهنده بروز آسيب قابل توجهي به حوزه فرهنگ عمومي و ملي كشور ماست.

اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به يكي از دلايل مشكلات صنعت نشر و كتاب گفت: كتاب‌ها نوعا با تيراژهاي بسيار پايين و با تقاضاي غيرمؤثر روبه‌رو هستند و متقابلا هزينه‌هاي مربوط به آن مطابق ساير بخش‌ها روندي تزايدي دارد. حمايت چنداني هم از اهالي نشر شامل مولفان، نويسندگان، ناشران و كتابفروشي‌‌ها صورت نمي‌گيرد. لذا شاهد هستيم كه برخي كتابفروشي‌هاي معتبر تهران به‌دليل همين مشكل اقتصادي رو به تعطيلي هستند.

البته شوراي چهارم اقدام خوبي در اين زمينه انجام داده است از آن جمله معافيت مربوط به عوارض شهرداري. اما اين اقدام حمايتي در برابر آنچه مي‌بايد مي‌شد اندك است. اين عضو شوراي شهر دومين دليل مشكلات صنعت نشر را توسعه روزافزون رسانه‌هاي مجازي دانست. به‌گفته وي، تبديل فرهنگ كتابخواني سنتي و مرسوم به دسترسي آسان همگان به شبكه‌هاي مجازي به‌صورت ديجيتال را بايد جست‌وجو كرد. هرچند توسعه تكنولوژي ارتباطات در مبادله و آگاه‌سازي عمومي جامعه نقش بسزايي دارد اما در مقايسه با فرهنگ مكتوب كه غني‌ترين آن مربوط به بخش كتاب است، از اعتبار و عمق بالايي برخوردار نيست.

امروز اگر در جامعه‌اي مثل تهران نظرسنجي صورت گيرد كه چند دقيقه يا ساعت صرف حضور در فضاي مجازي مي‌كنيد و چه ميزان به مطالعه كتاب مي‌پردازيد، پيش‌بيني من اين است كه كاربران نسبت به فضاي مكتوب سهم بيشتري به فضاي مجازي مي‌دهند. به گفته رسولي، شوراي اسلامي پنجم با پيشنهاد آقاي مسجدجامعي در روز پنجشنبه با انجام يك حركت نمادين 2پيام را به 2مخاطب منتقل كرد؛ مخاطب پيام اول كليت افكار عمومي بود كه شايد از اين طريق توجه بيشتري به اين حوزه مبذول دارند و مخاطب دوم دست اندركاران اين حوزه بود كه نمايندگان شما در پارلمان شهري نسبت به حال و روز شما دغدغه دارند و ممكن است به‌دليل پايين بودن سطح اختيارات كار چنداني نكنند، اما مي‌دانند كه شما در شرايط نامطلوبي هستيد.

کد خبر 390572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha