شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

اولین گام بانک مرکزی برای تخلیه بخشی از حباب قیمت روز‌های اخیر بازار سکه با مقاومت مواجه شد تا آنجا که به گفته حاضران در حراج دیروز بانک کارگشایی تهران، ارزش تمام‌شده سکه‌های حراج‌شده حتی از قیمت آن در بازار آزاد فراتر رفت تا عملا واقعیت بازار بر تزریق سکه چربش داشته باشد و مقاومت قیمت‌ها شکسته نشود.

حالا بايد منتظر ماند و ديد در حراج روز‌هاي دوشنبه و چهارشنبه هفته جاري واكنش بازار چه خواهد بود. به گزارش همشهري، ديروز افراد زيادي به شعبه مركزي بانك كارگشايي در جنوب تهران رفته بودند و عده‌اي هم البته تصورشان اين بود كه مي‌توانند با قيمت كمتر از بازار،سكه خريداري كنند. غافل از اينكه سازوكار عرضه سكه توسط بانك كارگشايي به‌صورت حراج بوده و اين بسته‌ها در هر مرحله به بالاترين قيمت پيشنهادي فروخته مي‌شود. حراج روز گذشته سكه كه به‌دليل حضور پررنگ و شور برخي با حدود نيم ساعت تأخير آغاز شده بود،

در حالي صورت گرفت كه در همان ابتدا تأثيري اندك بر قيمت سكه در بازار آزاد داشت اما با انجام چندين مرحله حراج، قيمت در بازار آزاد هم ثبات توأم با افزايش را تجربه كرد. اين در حالي بود كه محمد كشتي‌آراي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر كشور در گفت‌وگو با تسنيم اظهار كرد: با توجه به قيمت‌هاي درنظر گرفته شده براي سكه تمام و نيم بهار آزادي، احتمال كاهش بيشتر قيمت‌ها در بازار سكه وجود دارد. به گزارش فارس، مسئول حراج سكه در بانك كارگشايي در همان ابتدا خطاب به خريداران اعلام كرد: علاوه‌بر قيمت پايه و قيمتي كه درنهايت معامله مي‌شود بايد 9درصد ماليات بر ارزش افزوده درنظر بگيريد. بنابراين توجه داشته باشيد كه قيمت به‌صورت غيرمنطقي افزايش نيابد.

اين گزارش مي‌افزايد: بسته 20تايي سكه طرح جديد به قيمت 23ميليون و 600هزار تومان (هر سكه يك ميليون و 180هزار تومان)‌ آغاز شد اما درنهايت به ارزش 25ميليون و 720هزار تومان به فروش رسيد كه با احتساب 9درصد ماليات بر ارزش افزوده، بهاي هر عدد سكه در نخستين بسته فروخته‌شده يك ميليون و 410هزار تومان بود. همچنين بسته دوم سكه طرح جديد به ارزش 25ميليون و 570هزار تومان فروخته شد كه با احتساب 9درصد ماليات بر ارزش افزوده همچنان از بهاي معاملاتي بازار فراتر است.

حراج سوم مربوط به عرضه يك بسته 100عددي سكه به قيمت پايه 120ميليون تومان معامله شد كه با احتساب ماليات بر ارزش افزوده 9درصدي قيمت هر عدد به يك ميليون و 397هزار تومان رسيد تا قيمت به كمتر از بازار برسد. ادامه همين فرايند در مرحله چهارم تا ششم حراج باعث شد تا بخشي از التهاب اوليه براي خريد فروكش كند و در آخرين مرحله يك بسته 100تايي سكه به قيمت هر سكه يك ميليون و 373هزار تومان فروخته شد. سرانجام در ساعت پاياني حراج قيمت سكه در بازار آزاد نسبت به روز پنجشنبه گذشته افت اندكي داشت و بيشترين اثر كاهشي بر دادوستد سكه‌هاي آتي براي تحويل در ماه‌هاي آينده رخ داد.

کد خبر 390561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha