مدیرعامل بورس‌کالای ایران با بیان اینکه کشاورزان و باغ‌داران پسته قربانی حضور واسطه‌ها در این بازار شده‌اند، گفت: بورس‌کالا در تلاش است تضاد منافع میان واسطه‌ها و تولیدکننده‌ها در بازار پسته را به حداقل برساند و از این‌رو برنامه‌ریزی شده تا در سال اول ۵تا ۱۰درصد پسته تولیدی از طریق بازار سرمایه عرضه شود.

به گزارش ايلنا، حامد سلطاني‌نژاد، گفت: عده‌اي براي فرار از شفافيت بهانه‌هايي مي‌آورند ازجمله اينكه اين كالا، بورسي نيست و يا قابليت بورسي شدن ندارد. عده‌اي ديگر اين بهانه‌ را مي‌آورند كه وقتي در بورس عرضه‌ها متمركز مي‌شوند، عده‌اي واسطه وارد اين بازار مي‌شوند اما جالب اين است كه سال‌هاست كشاورزان قرباني واسطه‌هاي مخرب بازار شده‌اند. مأموريت و هدف بورس كاناليزه و شفاف كردن فعاليت‌هاست.

مديرعامل بورس‌كالاي ايران ادامه داد: در سال‌هاي گذشته بين قيمت تمام‌شده با قيمت فروش فاصله زيادي وجود داشته و به همين دليل واسطه‌ها سود سرشاري نصيبشان شده اما متأسفانه از اين مقدار سود هيچ مبلغي را صرف سرمايه‌گذاري در بخش پسته و كاهش قيمت تمام‌شده انجام ندادند.

سلطاني‌نژاد افزود: براي مثال مي‌توانستند بخشي از ارزش افزوده را صرف ايجاد منابع آبي جديد كنند، هم‌اكنون در ايران در هر هكتار تقريبا 500كيلو تا يك تن پسته برداشت مي‌كنيم در حالي كه در برخي كشورها نظير آمريكا اين رقم به 4تن هم مي‌رسد.
مديرعامل بورس‌كالا تأكيد كرد: توليد پسته همه دارايي‌هاي يك كشاورز است و چون امكان انبارداري براي كشاورز وجود ندارد چاره‌اي ندارد ‌جز اينكه پسته خود را به‌واسطه‌گر بفروشد.

وي با تأكيد بر اينكه بورس‌كالا در تلاش است تضاد منافع ميان واسطه‌ها و توليدكننده‌ها در بازار پسته را حداقل كند، گفت: بازار پسته بازار 6هزار ميليارد توماني است و واسطه‌گران غيرضروري هم منفعت زيادي در بازار پسته دارند.او افزود: البته حضور واسطه‌ها در بازار مفيد است به شرطي كه به قيمت متضرر شدن توليدكننده نباشند و لايه‌هاي متعدد واسطه نداشته باشيم.
وي با بيان اينكه فصل برداشت پسته بين اوايل مهر تا آبان است و امسال توليد پسته در كشور احتمالاً به 200هزار تن مي‌رسد، اظهار داشت: برنامه‌ريزي بورس‌كالا اين است كه در سال اول 5تا 10درصد اين حجم از پسته را وارد بازار سرمايه كند.

کد خبر 390537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha