همشهری آنلاین: پس از شکست مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، اکنون نگاه‌ها متوجه حزب سوسیال دموکرات شده است. نشانه‌هایی از تجدید نظر در "نه" حزب سوسیال دموکرات به مشارکت در دولت ائتلافی دیده می‌شود.

دولت ائتلافی و چرخش در دیدگاه حزب سوسیال دموکرات آلمان

به گزارش دويچه وله، مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات پس از انتخابات ۲۴ سپتامبر رسما اعلام کرده بود که این حزب حاضر به مشارکت در ائتلاف بزرگ نیست و تصمیم دارد از حزب شریک قدرت به حزب اپوزیسیون بدل شود.

مخالفت حزب سوسیال دموکرات با تشکیل دولت ائتلاف بزرگ، باعث شد که دو حزب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی با دو حزب سبزها و دموکرات آزاد وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند. تلاشی که پس از هفته‌ها بحث و جلسه، بی نتیجه ماند و شکست خورد.

پس از شکست مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، دو گزینه مطرح شد. تجدید انتخابات یا تشکیل دولت اقلیت. هیچ یک از دو گزینه اما رضایت سیاسی احزاب اصلی آلمان را در پی نداشت.

رئیس جمهور آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر برای حل این مشکل به گفت‌وگو با رهبران احزاب سیاسی آلمان پرداخت.

در چارچوب این گفت‌وگوها، دیداری هم بین مارتین شولتس، رهبر حزب سوسیال دموکرات با اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان برگزار شد. دیداری که گفته می‌شود در چرخش نگاه مسئولان حزب سوسیال دموکرات بی تاثیر نبوده است. پرسش این است که آیا می‌توان از "گزینه سوم" سخن گفت؟

همراهی حزب سوسیال دموکرات می‌تواند معضل تشکیل دولت آنگلا مرکل را حل کند

  • جلسه مهم سوسیال دموکرات‌ها

شامگاه پنجشنبه ۲۳ نوامبر (۲ آذر) مسئولان حزب سوسیال دموکرات تشکیل جلسه داد. موضوع این جلسه، ارزیابی مضمون گفت‌وگوهای بین شولتس و اشتاین‌مایر و همچنین بررسی سایر گزینه‌ها اعلام شده است.

شماری از مسئولان حزب سوسیال دموکرات و از جمله مارتین‌شولتس گفته‌اند که از دولت اقلیت حمایت می‌کنند. اما، برخی دیگر از مسئولان حتی از مشارکت حزب سوسیال دموکرات در دولت ائتلافی دفاع می‌کنند.

به عنوان نمونه، برند وستفال، نماینده حزب سوسیال دموکرات در مجلس این کشور گفته است: «به باور من، پس از شکست مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی، بررسی و ارزیابی مجدد شرایط الزامی است.»

افزون بر این آکسل شیفر، معاون رهبر فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان فدرال آلمان گفته است که حزب او حاضر است به‌مثابه یک حزب دموکرات به دعوت رئیس جمهور این کشور برای گفت‌وگو با نمایندگان احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی پاسخ مثبت دهد.

اشتفان وایل، رئیس دولت محلی ایالت نیدرساکسن و یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات نیز با انتقاد از ناکارآمدی گزینه دولت اقلیت در آلمان آشکارا خواستار مشارکت حزب سوسیال دموکرات در دولت ائتلافی شده است.

کد خبر 390379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha