پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران ضمن اشاره به میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله، از آمادگی نسبی شهر تهران برای مقابله با زلزله خبر داد.

نجفی

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی در ادامه اظهاراتش ضمن تسلیت به مناسبت حادثه زلزله کرمانشاه، اظهار کرد:

شهرداری تهران در حد توان خود نسبت به جبران آثار مخرب زلزله کرمانشاه اقدام کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد آمادگی تهران در مقابله با حوادث غیرمترقبه مثل زلزله تصریح کرد: زلزله، طبیعت زمین است و نباید از آن ترسید. بلکه باید کاری کنیم که ریسک این حادثه تا حد امکان کاهش یابد. طبیعتا ایجاد ساختمان‌های بهتر و فراهم کردن امکانات برای شرایط بعد از وقوع حادثه و مدیریت بحران تهران از جمله موضوعات حیاتی است.

نجفی تاکید کرد: مدیریت بحران تهران از برخی جهات در شرایط مناسبی قرار دارد و جای نگرانی نیست. در بخش آموزش و سخت افزاری آمادگی داریم. البته مدیریت و پیشگیری باید محور قرار گیرد که نظام مهندسی بخشی از مقوله پیشگیری به حساب می‌آید و البته این موضوع در حیطه شهرداری تهران نیست.

  • ساخت و ساز روی گسل‌های تهران اشتباه بود
  • میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله

شهردار تهران در مورد میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله اظهار کرد: در برخی نقاط تهران ساختمان‌ها روی گسل یا نزدیک به گسل ساخته شده‌اند که کار اشتباهی است. برخی ساختمان‌های تهران در برابر زلزله ۷ ریشتری هم مقاوم هستند، اما برخی نیز در مقابل زلزله پنج ریشتری نیز مقاومت ندارند. در آئین‌نامه نظام مهندسی تاکید شده که ساختمان‌ها حداقل باید در برابر شدت زلزله ۷ ریشتری، مقاوم باشند.

  • طرح کاهش بافت فرسوده تهران در مرحله عملیاتی

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، همچنین با اشاره به ضرورت کاهش حجم بافت فرسوده تهران، گفت: کاهش بافت فرسوده در تهران آغاز شده است، اما باید توجه داشته باشیم که از سوی دیگر بر تعداد آن اضافه می‌شود. آقای رئیس جمهور به نوسازی بافت فرسوده تهران تاکید بسیاری دارند. در این مورد دو جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شده که آخرین جلسه مربوط به دو هفته پیش است. در آن جلسه طرح تهیه شده برای کاهش بافت فرسوده تهران با همکاری وزارت راه و شهرسازی ارائه شد و مورد تایید رئیس جمهور قرار گرفت و در حال حاضر در مرحله عملیاتی شدن قرار دارد.

نجفی تاکید کرد: با اجرای طرح کاهش حجم بافت فرسوده تهران قول می‌دهم طی چند سال آینده تحولی در بافت فرسوده ایجاد شود که برای شهروندان تهران محسوس خواهد بود.

  • "مدیریت بحران تهران" با "شهرداری" است

شهردار تهران با اظهار اینکه مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است، گفت: در این زمینه از نظر برنامه‌ای آمادگی داریم. همچنین برای محلاتی که ممکن است در اثر وقوع زلزله دچار خسارات شوند، برنامه ریزی کرده‌ایم. البته هنوز آموزش برای این محلات آغاز نشده است.

  • آمادگی نسبی شهر تهران برای مقابله با زلزله

به گفته نجفی، در ۱۰ پارک جنگلی تهران امکان اسکان برای جمعیتی حدود ۶۰۰ هزار نفر ایجاد شده است. همچنین ۵۰ هزار بسته کمک‌های اولیه فراهم شده است. افزون بر اینها ۱۱۰ پایگاه یا سوله که در اختیار بخش‌های مختلف بود، در حال پس گرفتن آنها هستیم که یکی هم در اختیار صدا و سیما بود. بنابراین آمادگی نسبی در تهران برای مقابله با حوادث غیر مترقبه مثل زلزله وجود دارد.

  • لزوم افزایش بودجه تامین تجهیزات بحران

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه تجهیزات مربوط به بحران به ویژه زلزله نیز آمادگی نسبی داریم، اظهار کرد: لازم است بودجه سال آینده برای تهیه تجهیزات مربوط به بحران افزایش پیدا کند.

  • شناسنامه بحران برای ۱۰۰۰ مدرسه تهران

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت آموزش برای مدارس در زمینه حوادث غیرمترقبه گفت: برای ۱۰۰۰ مدرسه شناسنامه بحران تهیه کرده‌ایم. همچنین ضمن توافقی که با وزیر آموزش و پرورش صورت گرفته، قرار شده با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مدیریت بحران در مدارس جدی‌تر گرفته شود و ۱۰ ساعت وقت مدرسه در اختیار کارشناسان شهرداری به منظور ارائه آموزش‌های لازم مربوط به مدیریت بحران قرار داده شود.

نجفی در مورد مقاوم سازی مدارس نیز اظهار کرد: چند سال پیش یک میلیارد دلار در قانون بودجه آموزش و پرورش برای مقاوم سازی مدارس به کار گرفته شد که نمی‌دانم چه مقدار از آن به تهران تخصیص پیدا کرد، اما واضح است که نظارت بر مقاوم سازی مدارس و سایر ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های تجاری و مسکونی بر عهده شهرداری است.

  • تکلیف مصوبه برج باغ در مدیریت جدید شهر تهران

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تخریب باغات تهران، با اشاره به اینکه حدود ۸ یا ۱۰ سال پیش طرحی با عنوان برج باغ در شورای شهر تهران به تصویب رسید، گفت: در دوره‌ای ارائه مجوز برای ساخت و ساز در باغ‌ها ممنوع بود، اما برخی مالکین دنبال ساخت و ساز داخل باغ خود بودند. در همین مقطع اقداماتی مثل آتش سوزی‌های عمدی در باغات تهران صورت می‌گرفت. این روند باعث تصویب مصوبه برج باغ در شورا شد.

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه مالکین می‌توانند تنها در ۳۰ درصد باغ ساخت و ساز انجام دهند. ظاهر این مصوبه خوب بود، اما در اجرا دچار اشکالاتی شد. زیرا برخی ساخت و ساز داخل باغ را تا ۴۰ درصد نیز پیش بردند یا به جای شش طبقه ۱۰ طبقه ساختند. متاسفانه شهرداری تصمیم نابجایی مبنی بر اینکه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد باغ را تبدیل به پارکینگ کند، گرفته شد. طبیعی بود که با این تصمیم درختان باغ خشک می‌شدند.

نجفی با تاکید بر اینکه شورای قبلی باید جلوی این مصوبه را می‌گرفت، گفت: در شرایط کنونی شورای شهر تهران و شهرداری در این زمینه توافق کامل دارند. بنابراین این مصوبه یا باید به طور کلی منتفی شود یا اصلاح جدی در آن صورت گیرد.

شهردار تهران تاکید کرد: در دوره جدید مدیریت شهر تهران هیچ مجوز برج باغ داده نشده است و سعی شده مجوزهای قبلی طبق مقررات تعیین شده اجرایی شوند.

  • مردم تخلفات را به ۱۳۷ اعلام کنند

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان انتقادپذیری شهرداری تهران اظهار کرد: به هیچ وجه تذکرات مردم را نق زدن به حساب نمی‌آوریم، بلکه برعکس، از همه شهروندان تهران تقاضا می‌کنیم کلیه مسائل خلاف عرف و قانون را در تهران به ویژه در مورد مسائل زیست محیطی از طریق شماره تماس ۱۳۷ گزارش دهند.

  • عزل تعدادی مدیر در شهرداری به دلیل قطع درختان توسط یک موسسه

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نسبت به از بین رفتن درختان و باغات حساسیت بسیار جدی دارد، گفت: چند هفته پیش یک موسسه تعدادی از درختان را قطع کرده بود که بلافاصله طی دو تا سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم که این موضوع منجر به عزل تعدادی از مدیران شد. البته در چنین شرایطی تقاضا داریم دستگاه قضایی در صدور حکم به سرعت عمل کند.

  • اجرای طرح محله محور و ایجاد باشگاه مشاوران شهرداری

شهردار تهران اظهار کرد: سازمان بازرسی آخر هر هفته گزارش مربوط به شکایات مردمی را به من ارائه می‌دهد. البته با ایجاد طرح محله محور قصد داریم مدیریت محلات را به اهالی واگذار کنیم. از سوی دیگر از طریق ایجاد باشگاه مشاوران شهرداری که طی چند ماه آینده اجرایی می‌شود، قصد داریم نظرات یا انتقادات مردم را دریافت کرده و برای اجرا به شهرداری منتقل کنیم.

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه ارتباط شهرداری تهران با سازمان‌های مردم نهاد، تصریح کرد: شهرداری تهران آمادگی کامل برای ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد به ویژه NGO های محیط زیستی دارد. حتی دنبال این است که همه فعالیت‌ها را به این انجمن‌ها بسپارد. اولین گردهمایی سازمان‌های مردم نهاد با حضور انجمن‌های محیط زیستی خواهد بود.

  • آغاز بازرسی‌های غیررسمی در شهرداری تهران به زودی

وی افزود: قرار است بازرسی غیررسمی و غیرعلنی در شهرداری تهران با کمک شهروندان راه اندازی کنیم. طی این طرح شهروندانی که دغدغه جدی برای مدیریت صحیح شهر دارند، به منظور حضور و مشارکت در این طرح انتخاب خواهند شد.

  • نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت کنید

شهردار تهران تاکید کرد: محیط زیست مقوله بسیار مهمی محسوب می‌شود و زندگی شهروندان بدون داشتن کیفیت مناسب و مطلوب، دلچسب نخواهد بود. بنابراین باید محیط زیست را به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم. چون اگر در موضوع محیط زیست به درستی عمل نکنیم، یک فاجعه رخ می‌دهد. درخواست من از شهروندان تهران این است که در بحث محیط زیست احساس مسئولیت کنند. اگر شهروندان تهران در زمینه تفکیک پسماندها همکاری لازم را داشته باشند، قول می‌دهیم مشکل پسماند طی دو سال حل شود.

  • کنترل روند مهاجرپذیری تهران
  • معضل ساخت‌وسازهای ارزان در حریم شهر تهران

وی همچنین در مورد مهاجرپذیری تهران اظهار کرد: خوشبختانه روند مهاجرپذیری تهران کنترل شده است. از آنجا که بسیاری از مهاجران تهران برای پیدا کردن شغل به این شهر می‌آیند، اگر دولت در زمینه اشتغال موفق عمل کند، روند مهاجر پذیری تهران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است برخی مهاجران به شهرهای خود بازگردند. در شرایط فعلی ساخت و سازهای ارزان در حریم تهران مشکل مهمی به حساب می‌آید.

شهردار تهران در مورد رصد خانواده‌های بی‌سرپرست نیز گفت: یکی از رویکردهای شهرداری ایجاد تحول اجتماعی است. معتقدیم ساخت شهر بدون تقویت مسائل اجتماعی ممکن نیست. به همین منظور شهرداری تهران یک اطلس اجتماعی و یک رصدخانه شهری دارد که کلیه اطلاعات مربوط به شهر تهران در آن تجمیع شده است.

کد خبر 390360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha