پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

مسعود رایگان: در شرایطی که سرانه مطالعه در کشور به ۴دقیقه در سال رسیده که واقعا فاجعه است، هر اقدامی که بتواند به رشد فرهنگ مطالعه میان مردم یاری برساند را باید مغتنم دانست.

مسعود رایگان

در مورد ميزان تاثيرگذاري گام‌هايي كه در اين رابطه برداشته مي‌شود هنگامي مي‌توان قضاوت مثبت كرد كه شاهد توسعه و گسترش فرهنگ كتابخواني ميان عموم مردم باشيم. قطعا بايد مشوق اجراي طرح‌هايي مثل روز كتابگردي بود و ما همواره به سهم خودمان كوشيده‌ايم ياري‌رسان هراقدام فرهنگي مثبتي باشيم. اميدوارم برگزاركنندگان و متوليان روز كتابگردي و طرح پاييز كتاب هم در كار خود به توفيق برسند.

البته من هنرمند مسئوليتي در اين زمينه ندارم و اين‌ بار سنگين بر دوش مسئولان فرهنگي است كه بايد به حال اوضاع نامطلوب كتاب و كتابخواني فكري جدي كنند. واقعيت اين است كه مقوله مطالعه جزو اولويت‌هاي اصلي مردم نيست. در مورد بخشي از جامعه مي‌توان گفت كه كتاب خواندن اولويت هزارمشان هم نيست. آنقدر گرفتاري و مشكلات اقتصادي وجود دارد كه نمي‌شود از مردم انتظار داشت ميان معضلات عديده خود، به فكر مطالعه هم باشند.

ما هنرمندان، نه مدير سياسي هستيم و نه حتي فعال سياسي و اين برعهده مديران و متوليان اداره كشور است كه شرايط را به شكلي تغيير دهند كه جامعه به رفاه و آسايش برسد. در شرايط فعلي غم نان نمي‌گذارد بخش قابل توجهي از جامعه به موضوعي چون كتاب‌خواندن حتي فكر كند، با اين همه براي هر طرحي كه بتواند مردم را به كتاب نزديك كند، ما هم به عنوان هنرمند پاي كار بوده و هنوز هستيم.

اميدوارم در مناسبت‌هايي مثل روز كتاب و كتابگردي، كمي از رخوت حاكم بر فضاي فرهنگي كاسته شود. اما براي تغيير اساسي نيازمند احساس وظيفه و كار جدي از سوي مسئولان فرهنگي هستيم. ما كه مسئوليتي نداريم هميشه مشوق و همراه هر گام مثبت فرهنگي بوده‌ايم و بيش از اين كاري از ما برنمي‌آيد. متوليان فرهنگ بايد به خود آيند و در سياست‌هايشان بازنگري كنند. وقتي رداي مديريت برتن مي‌كنيم بايد به سنگيني مسئوليت و وظيفه هم بينديشيم.

  • بازيگرسينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 390339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha