سیدحسن موسوی چلک-رئیس انجمن مددکاری ایران: یکی از نشانه‌های یک جامعه سالم بالا بودن شاخص نشاط اجتماعی و رضایت از زندگی است.

سیدحسن موسوی چلک-رئیس انجمن مددکاری ایران:

براساس آماري كه در سال 2016منتشر شد از بين 156كشوري كه در آنها شاخص شادي و نشاط مورد بررسي قرار گرفت رتبه كشورمان 105بود. بالا بودن آمار خشونت در كشورمان كه رتبه دوم پرونده‌هاي قضايي را از آن خود كرده، بالا بودن تعداد معتادان، افزايش مصرف مشروبات الكلي و بداخلاقي‌هايي كه در فضاي مجازي شاهد آنها هستيم

همه‌و همه نشان‌دهنده اين است كه شادي و نشاط در كشورمان چندان هم نهادينه نشده و اگر شادي را از راه‌هاي مشروع به جامعه تزريق نكنيم يا مسئولان و مردم نتوانند براي ايجاد بسترهاي شادي و نشاط در جامعه اقدامي انجام دهند نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه شادي و نشاط در كشورمان نهادينه شود. شايسته‌سالاري، اعتماد، بالا بودن سرمايه اجتماعي و مشاركت مردم در جامعه از مولفه‌هايي است كه مي‌توان براي ايجاد شادي و نشاط از آنها نام برد. الان تهران به‌عنوان پايتخت كشورمان شهر شادي نيست، محيط‌هاي اجتماعي و خانوادگي و اداري شادابي ندارد و نوع و سبك زندگي و وجود عوامل استرس‌زا باعث شده تا كمتر شاهد شادي در جامعه باشيم.

براي ايجاد نشاط و شادي بايد از ظرفيت‌هاي ديني بهره ببريم و مناسبت‌هاي ديني بايد بهانه‌اي براي شادي‌هاي پايدار باشند چرا كه اسلام دين شادي و نشاط است. بايد از ظرفيت‌هاي ملي و سنتي مثل نوروز، چهارشنبه‌سوري، شب يلدا و ظرفيت‌هاي قومي مثل جشن‌هاي محلي براي ايجاد نشاط در جامعه استفاده كرد چرا كه همه اينها احساس تعلق را بيشتر مي‌كند و نشاط و شادابي در جامعه بيشتر مي‌شود.

بايد به اين نكته دقت داشته باشيم كه غفلت از افسردگي در جامعه، نشاط و شادابي را كم مي‌كند. آمارهاي وزارت بهداشت حاكي از اين است كه بيش از 6ميليون نفر در كشورمان دچار نوعي افسردگي هستند و مهم‌ترين عامل مرگ‌ومير در كشورمان نزاع است؛ به همين دليل است كه مي‌گوييم افسردگي و خشونت جاي شادي و نشاط را گرفته است و بايد نشاط و شادي را جايگزين خشونت كنيم. رسانه‌ها هم بايد براي ايجاد شادي و نشاط در جامعه فعاليت كنند. در رسانه‌ها عموما جنگ و نزاع در كشورها نمايش داده مي‌شود و اين در حالي است كه در كره زمين و در ديگر كشورها اتفاقات خوبي هم در حال روي دادن است كه بايد به مردم نشان داده شوند.

از سوي ديگر مردم هم منتظر هستند تا دولت براي شادابي آنها كاري كند. ما نبايد براي شاد بودن منتظر كسي باشيم البته كه دولت بايد براي خلق شادي‌هاي گروهي ظرفيت‌سازي‌ كند اما خود مردم هم بايد براي شادابي و نشاط تلاش كنند. در جامعه‌اي كه خشونت كلامي زياد ديده مي‌شود، نشاط به حاشيه مي‌رود.

با اين‌حال بهبود شاخص‌هاي عدالت اجتماعي و اقتصادي، بهبود وضعيت اشتغال، كنترل تورم و جلوگيري از ركود ارتباط مستقيمي ‌با نشاط اجتماعي و فردي مردم دارند. مردم بايد اين را باور كنند كه در اطراف هركدام از ما چيزهايي هست كه مي‌تواند لبخند را روي لب‌مان بنشاند، هميشه نبايد نقاط منفي را ببينيم، با وجود شرايط سخت اقتصادي نقاط مثبتي هم در اطرافمان وجود دارد بايد به اين نتيجه برسيم كه هيچ‌كس زندگي بدون مشكل ندارد اما مي‌شود در كنار همين مشكلات كه همه ما در زندگي داريم زندگي بانشاطي داشته باشيم.

کد خبر 390220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha