مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

ده‌ها هنرمند بزرگ کشور ۲۹ آبان ماه مهمان شهردار تهران بودند. مهمانی‌ای با عنوان نشست صمیمانه با اصحاب فرهنگ و هنر.

شهر

در اين نشست شهردار تهران شنونده مشكلات فرهنگي شهر بود. اصغر همت از محمدعلي نجفي به‌عنوان فرهنگي‌ترين چهره‌اي كه بر كرسي شهرداري تهران تكيه زده است سخن گفت و انتظار تغيير در فرهنگ شهر را لازم دانست. شاهسواري، عضو خانه سينما هم شهر را به سينما تشبيه كرد و به نجفي گفت كه شما شهري را اداره مي‌كنيد كه نيازمند جلب رضايت شهروندان است. او گفت ما نيازمند شهر انساني هستيم.

  • ايجاد راه هموار با گفت‌وگو

سيدرضا صالحي اميري، معاون امور اجتماعي فرهنگي شهردار تهران نيز در اين برنامه اظهار داشت: تجربه ثابت كرده كه بهترين گزينه براي ارتباط با جامعه بزرگ فرهنگي و هنري، گفت‌وگوست. وي در ادامه تأكيد كرد: گفت‌وگو مسيرهاي سخت را هموار و درك مشترك ايجاد مي‌كند و براي بن‌بست‌ها، مسيرهاي هموار پيش رو مي‌گذارد.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران گفت كه ما باور داريم تهران بزرگ نماد كشور است. تهران هم جسم دارد و هم روح. روح اين شهر فرهنگ آن است و بدون روح امكان حيات نيست. روح يعني فرهنگ، اخلاق، انسجام اجتماعي، وفاق اجتماعي، رضايت اجتماعي و فهم مشترك.

حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايي، مدير مسئول مؤسسه اطلاعات هم به نمايندگي اصحاب رسانه گفت: به اهالي تهران تبريك مي‌گويم، چون كسي سكان اداره تهران را در دست گرفته كه در هر عرصه‌اي فعاليت كرده، آن عرصه به حضور نجفي باليده است. وي افزود: نويد مي‌دهم كه نگران نباشيد. مژده مي‌دهم كه او كشتي متلاطم تهران را به‌درستي هدايت خواهد كرد.

  • موسيقي را جدي بگيريم

لوريس چكناواريان، موسيقي‌دان نامي كشور نيز شب گذشته در سخناني اظهار داشت: اگر مي‌خواهيم فرهنگ مردم را عوض كنيم بايد موسيقي را جدي بگيريم. وي با اشاره به صحبت‌هاي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران و خطاب به وي گفت: آقاي صالحي اميري، سخنراني شما يك سمفوني بود. چكناواريان با اشاره به اينكه موسيقي زبان خداست، گفت: آقاي نجفي، شهردار تهران! لطفا زبان خدا را به مردم ببخشيد.

  • 3نكته براي اداره بهتر شهر

محمدعلي نجفي شب گذشته بعد از اظهارات اصحاب فرهنگ و هنر حاضر در مراسم گفت: قرار بود اين مراسم در هفته كتاب برگزار شود اما به‌دليل زلزله با تأخير انجام شد. شهردار تهران با آرزوي آمرزش براي كساني كه جان خود را از دست دادند و طلب آرامش براي بازماندگان اظهار داشت: خوشحال هستم شهرداري تهران در حد توان و به سهم و نوبه‌خودش توانست در برابر مقابله با آثار زيانبار اين پديده سهمي داشته باشد.

اما شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تقدير از پيشنهادها و اظهارات نمايندگان جوامع مختلف فرهنگي، هنري و اصحاب رسانه به ذكر 3 نكته پرداخت: نخستين نكته از ديدگاه محمدعلي نجفي اشاره به چالش‌هاي بزرگ تهران بود. وي در اين‌باره گفت: همه ما نارسايي‌ها و كمبودهاي شهر را مي‌دانيم. متأسفانه تهران از جهات مختلف دچار بي‌قوارگي شده است، چه از جهت معماري و چه از منظر اجتماعي و تمامي شئون. نوعي دلزدگي و واخوردگي در شهر و شهروندان جسم و جان شهر ما را رنجور كرده و به ماهيت شهر ما لطمه وارد شده است.

وي در ادامه افزود: همانطور كه برخي هنرمندان اظهار كردند ما بايد در كالبد تهران روح تازه بدميم و اين روح و روحيه بايد در قالب پديده‌هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي باشد.

به گفته نجفي، نگرش و رويكردهاي گذشته نمي‌تواند مناسب باشد. بايد سياست‌ها و روش‌هاي پيشين كه توان حل مسائل تهران را به‌صورت پايدار ندارد كنار گذاشت و به سياست‌هاي جديد انديشيد. شهردار تهران تأكيد كرد: ما به ايده‌هاي جديد براي مواجهه با چالش‌هاي شهر نياز داريم. اين ايده‌ها به شرطي به‌وجود مي‌آيد كه از منظري تازه و با چشمي ديگر ببينيم.

به تعبير سهراب چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد. اين شستن چشم‌ها نياز امروز است و اينجاست كه نقش اهالي هنر اهميت مي‌يابد. محمد علي نجفي با استمداد از اهالي فرهنگ و هنر براي كمك به رسيدن به راه‌حل به دومين نكته اشاره كرد كه از نظر وي بي‌توجهي به احساسات شهري بود.

نجفي تجربه 40سال گذشته را يادآور شد و گفت: بي‌توجهي به احساسات شهر زيان‌هاي بسياري به تهران و كشور وارد كرده است. در عين حال بايد بتوانيم جامعه شهري را در تكامل احساس و حركت به سوي اخلاق‌گرايي اجتماعي پيش ببريم.

به گفته وي، راهبري احساسات جامعه شهري تاحدودي در دست هنرمندان و اهالي فرهنگ و رسانه است و فرهنگ و هنر حياتي‌ترين شاخص زندگي است كه بايد از عنصر اميد و مشاركت برخوردار باشد. شهردار تهران همچنين گفت: از همين رو نيازمند كمك هنرمندان و اصحاب رسانه هستيم. اصرار داريم كه به اين مقوله بينديشيد و با ابزاري كه در اختيار داريد به ما ياري دهيد.

سومين نكته از ديدگاه شهردار تهران اتخاذ رويكردها و سياست‌هاي جديد در مديريت شهري تهران بود. نجفي افزود: اميدواريم بتوانيم با كمك اهل فن سياست‌هاي جديد را اجرايي كنيم. يكي از رويكردها اين است كه ما تسهيل‌گر هستيم نه تصدي‌گر. ما بايد عرضه آنچه را كه در اين عرصه فرهنگ و هنر تحقق مي‌يابد و درددل جامعه است تسهيل كرده و به ساخت و تحقق آنها كمك كنيم. ما خودمان را خالق هنري نمي‌دانيم.

شهرداري تهران فيلم و تئاتر نخواهد ساخت بلكه از ساخت آنها حمايت مي‌كند. به گفته شهردار تهران بايد از اين پوسته سخت كه تهران را فراگرفته خارج شد و در عمق جان شهر انتظار يك تحول جديد را داشت. نجفي همچنين خاطرنشان كرد: با وجود همه مشكلات مالي و اقتصادي كه شهر و شهروندان دارند و مشكلات سياسي و حتي مشكلات امنيتي كه تاكنون به آنها اشاره نكرده‌ام اميدوارم با حمايت و همفكري شما بتوانيم شهرمان را بهتر بسازيم و شهري بنا كنيم كه درخور شهروندان و انسان امروز باشد.

کد خبر 390216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha